کد خبر: 1227566
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان امریکا:
این روز‌ها در شرایط ارعاب و تهدید، دانشجویان دانشگاه‌های امریکا در شعار‌های خود خواستار یک «انتفاضه جهانی» هستند. بیش از دو هفته از آغاز اعتراض دانشجویان امریکایی به حمایت امریکا از رژیم صهیونیستی می‌گذرد و پلیس و نیرو‌های امنیتی دست‌کم ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو و استاد را بازداشت کرده‌اند.

جوان آنلاین: صد‌ها دانشجو در دانشگاه‌های امریکا به دلیل مواضع ضد صهیونیستی همچنان در بازداشت پلیس هستند و حالا صدا‌هایی در حمایت از «انتفاضه جهانی» به گوش می‌رسد. به رغم تداوم اعتراضات به رویکرد خشن علیه دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان امریکا با اشاره به برنامه‌هایی که علیه دانشجویان تدارک دیده شده، خواستار اخراج دانسجویان خارجی شده است که از حماس یا گروه‌های مشابه حمایت می‌کنند. 

این روز‌ها در شرایط ارعاب و تهدید، دانشجویان دانشگاه‌های امریکا در شعار‌های خود خواستار یک «انتفاضه جهانی» هستند. بیش از دو هفته از آغاز اعتراض دانشجویان امریکایی به حمایت امریکا از رژیم صهیونیستی می‌گذرد و پلیس و نیرو‌های امنیتی دست‌کم ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو و استاد را بازداشت کرده‌اند. با وجود جمع‌آوری چادر‌های دانشجویان معترض در نیویورک، صد‌ها دانشجو، شنبه شب در خارج از محوطه دانشگاه تجمع کردند. معترضان ضمن تاکید بر لزوم قطع رابطه دانشگاه با رژیم صهیونیستی، آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شدند، اما بدنه سیاسی امریکا همچنان خشونت‌های صورت گرفته را کافی نمی‌داند. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان در گفت‌وگویی با پایگاه آکسیوس به شدت به جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی که دانشگاه‌های این کشور را دربر گرفته است، حمله کرد و در کنار برچسب «خشونت، تخریب و یهودستیزی»، اعلام کرد که جمهوریخواهان برنامه‌ای را برای تحت فشار گذاشتن دانشگاه‌ها برای مقابله با اعتراضات آن‌ها در دستور کار دارند و به همین منظور به چند کمیته مجلس نمایندگان امریکا دستور داده تا درباره این اعتراضات تحقیق کنند. جانسون در تأیید این برنامه گفت: «من فکر می‌کنم این وظیفه بر عهده ما است و ما از اختیارات‌مان استفاده می‌کنیم. ما قدرت نظارت و قدرت قانونگذاری داریم.» او مقام‌های دانشگاه‌های امریکا را به استفاده از راه‌های قانونگذاری برای افزایش فشار بر آن‌ها تهدید کرد و خواستار آن شد که روادید دانشجویی برای دانشجویان معترض حامی فلسطین لغو شده و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای آن‌ها از بین برود. به گفته جانسون شش کمیته حقوقی رهبری این روند را انجام خواهند داد. او به صراحت گفت: «دانشجویان خارجی که با گروه‌هایی مثل حماس اظهار همبستگی کنند حق ندارند در این کشور باشند. شما قرار است شاهد یک اقدام بسیار حساب شده و یک جبهه متحد باشید. این قرار است توجه مقام‌های این دانشگاه‌ها را به خود جلب کرده و فوراً آن‌ها را پاسخگو کند.» 
جانسون در شرایطی از در پیش گرفتن سیاست چکشی علیه دانشجویان سخن گفته روز جمعه تام‌کاتن سناتور امریکایی از تعبیر «این بز‌های کوچک» برای دانشجویان استفاده کرد و آن‌ها را «نفرت‌انگیز و ضدیهود» خواند.
 بنابر گزارش آکسیوس بحث برخورد با جنبش دانشجویی حامی فلسطین در امریکا در کنگره با اعتراض نمایندگان ترقی‌خواه حامی فلسطین از جمله ایلهان عمر، نماینده فلسطینی تبار دموکرات مواجه خواهد شد. 

 مدیران دانشگاه خیانت کردند
شورای دانشجویی دانشگاه کلمبیا در بیانیه‌ای به بی‌اعتنایی مسئولان دانشگاه به صدای اعتراضات، دعوت از پلیس برای مداخله و سرکوب گسترده دانشجویان و جلوگیری از دسترسی معترضان به موادغذایی و کمک‌های پزشکی به شدت انتقاد و تأکید کرد که «مدیران دانشگاه به ما خیانت کردند». این شورا در بیانیه‌ای که روزنامه گاردین آن را منتشر کرد، با اشاره به حمله صد‌ها نیروی پلیس به دانشگاه کلمبیا و رفتار‌های وحشیانه آن‌ها با همکلاسی‌های‌شان در هفته گذشته، نوشت: «روز بعد از این حمله دانشجویان با صورت‌های ورم کرده، مچ‌های کبود و زخمی از خواب بیدار شدند که همگی به دلیل رفتار‌های غیرانسانی پلیس بود.» این بیانیه خاطرنشان کرد: «در دو هفته گذشته اوضاع پرآشوبی در این دانشگاه حاکم بود که ویژگی آن بازداشت گسترده معترضان دانشجو در محوطه دانشگاه‌ها و اقدامات مشمئزکننده با هدف ایجاد حس تنفر بود. تعداد بی‌شماری از ما حمایت کردند، اما رسانه‌ها و سیاستمداران روایت‌های تحریف شده‌ای را که به شکل ناعادلانه‌ای اجتماعات ما را به تصویر می‌کشد، ارائه دادند.» 
در بخش دیگری از این بیانیه تأکید شده است: «ما در حال حاضر باید روی امتحانات نهایی خود تمرکز کنیم. اما اقدام‌های دانشگاه باعث شده است که نتوانیم روی هیچ چیزی به جز امنیت فیزیکی و دسترسی همکلاسی‌های خود به غذا تمرکز کنیم. تحریف رویداد‌های دانشگاه که توسط مدیران تداوم یافته به آن‌ها امکان داده است که افراطی‌گری نیروی پلیس و خشونت علیه دانشجویان خود را توجیه کنند. مدیران دانشگاه به ما خیانت کرده‌اند. ما به عنوان نمایندگان دانشجویان، از ارائه این تصویر نادرست و مخرب از اجتماعات‌مان ابراز تنفر می‌کنیم.» در بخش پایانی این بیانیه خطاب به مدیران دانشگاه‌ها آمده است: ما از شما می‌خواهیم به حرف‌های ما گوش دهید، نه به آنچه که شخصیت‌های سیاسی و رادیکال و رسانه‌هایی که اخبار را تحریف می‌کنند، می‌گویند. در شرایط نبود روزنامه‌نگاری تحقیقی مناسب، در سراسر کشور، تظاهرات غیرخشونت‌آمیز و اردوکشی‌ها در محوطه‌های دانشگاهی توسط رسانه‌ها و بازیگرانی که نیت پلیدی دارند به عنوان اعتراضاتی به هدف ایجاد نفرت‌پراکنی به تصویر کشیده شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار