کد خبر: 1222534
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
هفت روش برای تحقق تصمیم‌های جدید در سال نو
هر سال، میلیون‌ها نفر تصمیم می‌گیرند در سال جدید کاهش وزن داشته باشند. اما نکته این است که باید هدفی خاص و قابل دستیابی را انتخاب کنید. مثلاً اگر تصمیم می‌گیرید ۱۰ کیلوگرم از وزن خود را کم کنید باید فهرستی از کار‌هایی که شما را به این هدف نزدیک خواهند کرد تهیه کنید.
نیره محمودی
جوان آنلاین: شروع سال جدید بهترین زمان برای ورق زدن صفحه جدیدی در زندگی است. به همین دلیل است که افراد بسیاری تصمیمات جدیدی در سال نو می‌گیرند. سال جدید در واقع می‌تواند شروعی تازه و فرصتی عالی برای تغییر عادات بد و ایجاد رویه‌های جدیدی باشد که به رشد روانی، عاطفی، اجتماعی، فیزیکی یا فکری کمک می‌کنند. معمولاً تصمیم‌گیری بسیار آسان‌تر از حفظ آن‌ها است؛ بنابراین بسیاری از مردم عزم خود را برای ایجاد تغییر رها کرده و به عادت‌های قدیمی باز می‌گردند. بخشی از مشکل ممکن است این باشد که نمی‌دانیم چگونه باید تصمیماتی را که گرفته‌ایم حفظ کنیم؛ بنابراین سوال این است که چه کاری می‌توان انجام داد تا احتمال اینکه تصمیمات خود را حفظ کنیم، افزایش یابد. 
 
۱) یک هدف خاص انتخاب کنید
هر سال، میلیون‌ها نفر تصمیم می‌گیرند در سال جدید کاهش وزن داشته باشند. اما نکته این است که باید هدفی خاص و قابل دستیابی را انتخاب کنید. مثلاً اگر تصمیم می‌گیرید ۱۰ کیلوگرم از وزن خود را کم کنید باید فهرستی از کار‌هایی که شما را به این هدف نزدیک خواهند کرد تهیه کنید. مثلا این که چه میزان از کالری دریافتی خود را کاهش دهید یا این که تا چه اندازه ورزش کنید. در واقع فعالیت‌هایی که منجر به دستیابی به هدف کاهش وزن می‌شوند به جای جدی بودن، باید واقع بینانه باشند. انتخاب یک هدف ملموس و قابل دستیابی همچنین به شما این فرصت را می‌دهد که دقیقاً برنامه ریزی کنید چگونه و در چه فرآیندی در طول سال می‌خواهید به هدف خود برسید و امکان دستیابی به آن با برنامه‌هایی که قادر به انجام آن‌ها هستید، چقدر است.
 
۲) روی اهداف کوچک‌تر تمرکز کنید
ممکن است شما فهرست بلندبالایی از تصمیم‌های جدید در سال نو تهیه کنید. اما کارشناسان پیشنهاد می‌دهند به جای اینکه انرژی خودتان را بین تعدادی از اهداف مختلف صرف کنید، فقط یکی را انتخاب و انرژی‌تان را روی آن متمرکز کنید. رسیدن به یک هدف کوچک می‌تواند باور شما را نسبت به خودتان تقویت کند. برای دستیابی به اهداف بزرگ، آن‌ها را به بخش‌های قابل مدیریت تقسیم کنید تا هربار روی یکی از آن‌ها متمرکز شوید. تمرکز بر یک هدف خاص باعث می‌شود دست‌یافتنی‌تر باشد.
 
۳) برنامه ریزی دقیق داشته باشید
تهیه یک برنامه مکتوب و دقیق می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر به هدف خود برسید. چرا این مرحله برای موفقیت بسیار مهم است؟ برای این که به شما امکان می‌دهد در هنگام مواجهه با چالش‌ها از چه تاکتیک‌هایی استفاده کنید، هنگامی که همه چیز دشوار می‌شود، از چه استراتژی‌هایی بهره بگیرید و چگونه در مسیر تحقق تصمیم خود باقی بمانید؟
اگر بدون هیچ گونه برنامه ریزی برای رسیدن به هدفی شروع به کار کنید، ممکن است در مواجهه با هر نوع مانع، عقب‌نشینی کرده یا بدون مقاومت تسلیم شوید. به عنوان مثال، اگر هدف شما این است که سه بار در هفته بدوید، اگر چهار روز متوالی را از دست بدهید، چه کار خواهید کرد؟ با دانستن دقیق آنچه می‌خواهید انجام دهید و مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید، آماده خواهید شد تا به تصمیم خود پایبند باشید و بر هر چیزی که ممکن است شما را منحرف کند، غلبه کنید.
 
۴) از شکست‌ها درس بگیرید
راهبرد دیگر برای حفظ تصمیم‌های سال نو این است که سال به سال همان تصمیم‌های قبلی را نگیرید. اگر فردی فکر کند می‌تواند کاری را انجام دهد، احتمالاً می‌تواند. اما اگر قبلاً در مورد انجام آن کار تلاش کرده و شکست خورده باشند، اعتماد به نفسش برای انجام آن بسیار پایین خواهد بود.
اگر تصمیم گرفتید به همان اهدافی برسید که در گذشته برای آن‌ها تلاش کرده‌اید، مدتی را صرف ارزیابی نتایج قبلی خود کنید. کدام استراتژی مؤثرتر بود؟ کدام یک کمترین تأثیر را داشت؟ چه چیزی باعث شد نتوانید تصمیم خود را در سال‌های گذشته حفظ کنید؟
تغییر جزئی تصمیم خود را مد نظر داشته باشید تا انجام آن امکان پذیرتر شود. با تغییر رویکرد خود، احتمال بیشتری برای مشاهده نتایج واقعی در سال جدید خواهید داشت.
 
۵) یادتان نرود که تغییر یک فرآیند است
تغییر عادات ناسالم یا نامطلوب که تصمیم به تغییر آن‌ها دارید، معمولاً مدتی طول می‌کشد، بنابراین چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که آن‌ها را در عرض چند روز، تغییر دهید؟ صبور باشید و بدانید که تغییر یک عادت و اجرای یک تصمیم سخت در واقع یک فرآیند است. حتی اگر یک یا دو اشتباه مرتکب شوید، می‌توانید دوباره شروع کنید و به سفر خود به سمت هدف مورد نظرتان ادامه دهید.
ممکن است دستیابی به اهدافتان بیشتر از آنچه فکر می‌کنید طول بکشد، اما به یاد داشته باشید که این یک مسابقه نیست. زمانی که به تغییر یک رفتار متعهد شدید، ممکن است رسیدن به یک وضعیت جدید مدت‌ها طول بکشد، حتی تا آخر عمر.
 
۶) انگیزه خود را احیا کنید
در اولین روز‌های تصمیم‌گیری در سال نو، احتمالاً برای رسیدن به هدف خود اعتماد به‌نفس و انگیزه بالایی خواهید داشت. با توجه به این که تا آن موقع واقعاً با هیچ ناراحتی یا مشکلی مواجه نشده اید، ممکن است ایجاد این تغییر بسیار آسان به نظر برسد.
پس از مواجهه با واقعیت رفتن به باشگاه در ساعت شش صبح یا سردرد‌های ناشی از ترک نیکوتین، ممکن است انگیزه شما برای حفظ تصمیم‌تان در سال نو افول کند. وقتی با چنین لحظاتی روبرو می‌شوید به خود یادآوری کنید که چرا این کار را می‌کنید. به این فکر کنید که با رسیدن به هدفتان چه چیزی عایدتان می‌شود. یافتن منابع الهام می‌تواند شما را مصمم نگه دارد.
 
۷) یاد بگیرید و سازگار شوید
مواجه شدن با شکست یکی از رایج‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود افراد از تصمیم‌های جدید خود در سال نو دست بکشند. اگر ناگهان به یک عادت بد بازگشتید، آن را به عنوان یک شکست تلقی نکنید. مسیر رسیدن به هدف شما همیشه مستقیم نیست و اغلب چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد. با درک چالش‌هایی که با آن روبرو هستید، آمادگی بیشتری برای مقابله با آن‌ها خواهید داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار