کد خبر: 1224656
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز:
در چند دهه اخیر ضمن از یاد بردن آداب و سنن قدیمی هم راستا با حفظ محیط زیست، عادات و رفتارمان با استفاده از محصولات و تکنولوژی‌های نو، دچار تغییرات توأم با تخریب محیط‌زیست شده است و چنین خلأیی نتیجه عدم آموزش به‌موقع و فاصله به‌وجود آمده بین نسل‌هاست. 

جوان آنلاین: معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفتگو با کاشانه می‌گوید: وقتی برای تولید یک کیلو گندم حدود هزارو ۵۰۰ لیتر آب و همچنین کود شیمیایی و سموم مصرف می‌شود پس درست مصرف کردن نان کمک به حفظ محیط زیست و سلامت زمین می‌کند. 
حمید رضا لشکری درباره دلایل اهمیت بزرگداشت روز زمین بیان می‌کند: با توجه به اینکه این بزرگداشت به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و هدف آن جلوگیری از تخریب زمین و تمامی تهدیدات آن از جمله تغییرات اقلیمی، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، اثرات زیان‌آور تولید و رهاسازی پسماند‌ها و تخریب جنگل‌هاست و در همین راستا بسیاری از سیاست‌مداران و زمامداران کشور‌های جهان در مراسم‌های این روز شرکت می‌کنند، می‌توان آن را بزرگ‌ترین رویداد برای حفاظت از کره‌زمین دانست و به‌همین دلیل در کشور ما این بزرگداشت در طول یک هفته برگزار می‌شود. 
وی یکی از مشکلات موجود در مباحث زیست محیطی را چگونگی مشارکت مردم دانست و با طرح این پرسش که اگر از آحاد مردم بپرسیم چگونه در حفاظت محیط زیست مشارکت داشته باشند صرفاً به مبحث زباله یا درختان اشاره می‌کنند، توضیح می‌دهد: تمامی رفتار‌های ما در محیط زیست مؤثر است، به‌خصوص مصرف‌گرایی در حوزه‌های انرژی، مواد‌غذایی و پوشاک. برای مثال وقتی برای تولید یک کیلو گندم حدود هزار و ۵۰۰ لیتر آب و همچنین کود شیمیایی و سموم مصرف می‌شود پس درست مصرف کردن نان کمک به حفظ محیط زیست است. 
به اعتقاد وی ارجاع به مبانی دینی جلوگیری از اسراف، بزرگ‌ترین وجه حمایت از محیط زیست است. لشکری اضافه می‌کند: در چند دهه اخیر ضمن از یاد بردن آداب و سنن قدیمی هم راستا با حفظ محیط زیست، عادات و رفتارمان با استفاده از محصولات و تکنولوژی‌های نو، دچار تغییرات توأم با تخریب محیط‌زیست شده است و چنین خلأیی نتیجه عدم آموزش به‌موقع و فاصله به‌وجود آمده بین نسل‌هاست. 
 معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز می‌گوید: نه تنها در گذشته در مبحث ارتقای دانش زیست محیطی غفلت شده بلکه درحال حاضر هم دستگا‌هایی که متولی ارتقای فرهنگ هستند به مبحث محیط زیست نمی‌پردازند که نمونه آن در همین مناسبت‌ها کاملاً آشکار است و فقط نگاه جامعه و رسانه به این است که سازمان حفاظت محیط‌زیست چه برنامه‌ای دارد. 
 وی با اشاره به وجود دستگاه‌های عریض و طویل در کشور یادآور می‌شود: هیچ یک از این دستگاه‌های عریض و طویل مشارکتی در این مناسبت‌ها ندارند. 
لشکری با اعتقاد به این مهم که ما همه در یک کشتی به نام کره‌زمین هستیم، می‌گوید: ایجاد تغییر منفی به غرق شدن این کشتی می‌انجامد، لذا سلامت زندگی به‌طور قطع به سلامتی بستر زندگی که شامل منابع زیستی آب، خاک و هواست، وابسته است. 
وی ادامه می‌دهد: فرض کنیم یک فرد سعی کند تغذیه سالم داشته باشد، ورزش و استراحت کافی کند ولی در عین حال مجبور به تنفس هوای آلوده باشد، همین یک قلم کافی است تا سلامت زندگی‌اش به‌خطر بیفتد. 
یکی دیگر از نکات مورد اشاره در گفته‌های لشکری این است که بکارگیری ابزار رسانه، کتاب و فیلم با وجود گستردگی پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌ها و دسترسی عموم مردم به آنها، در ارتقای فرهنگ زیست محیطی و افزایش دانش در حوزه محیط زیست مؤثر است. 
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در پایان اظهار می‌دارد: در بُعد ابزار‌های رسانه‌ای برای ارتقای دانش و فرهنگ حفظ محیط زیست توفیق چندانی نداشتیم درصورتی‌که جامعه تشنه دانستن این مطالب از طریق درست آن است. به‌طور مثال پویانمایی «بچه زرنگ» در سینما که محور آن حفاظت از محیط زیست است، از کیفیت قابل قبولی برخوردار بود و با استقبال بسیار بالایی هم روبه‌رو شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار