کد خبر: 1219225
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
جمشید عندلیبی نوازنده پیشگام عرصه نی‌نوازی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. 
 نوید پارسا

جوان آنلاین: جمشید عندلیبی نوازنده پیشگام عرصه نی‌نوازی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. 
جمشید عندلیبی، نوازنده پیشگام عرصه نی‌نوازی دیروز پانزدهم اسفند ماه در سن ۶۶ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. 
عندلیبی در سن ۱۰ سالگی آموزش موسیقی را با ساز آکاردئون در کلاس‌های فرهنگ و هنر وقت سنندج که مسئول آن حسن کامکار بود، شروع کرد. وی سپس به عضویت گروه نوجوانان و ارکستر بزرگسالان فرهنگ و هنر سنندج درآمد و در کنار آموزش و تعالیم مختلف موسیقی به همراه ارکستر بزرگسالان اجرای کنسرت داشت. عندلیبی تحت‌تأثیر تکنوازی‌های نی حسن کسایی به ساز نی علاقه‌مند شد و بدون استاد شروع به یادگیری این ساز کرد. سال ۱۳۵۴ در آزمون ورودی دانشکده هنر‌های زیبا دانشگاه تهران که برعهده نورعلی برومند بود، در رشته موسیقی قبول شد و با تشکیل گروه عارف با حضور پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده به عضویت این گروه پذیرفته شد. مرحوم جمشید عندلیبی از جمله نوازندگان شناخته‌شده عرصه نی‌نوازی بود که نواختن ساز نی را ابتدا بدون استاد فرا گرفت و سپس با حضور در دانشگاه تهران و آشنایی با حسین عمومی به ادامه فراگیری تکنیک‌های این ساز پرداخت. وی ردیف موسیقی ایرانی را نزد هنرمندانی، چون نصرالله ناصح‌پور، نورعلی برومند و محمدرضا لطفی فرا گرفت و در سال ۱۳۶۰ بود که برای تکمیل تکنیک‌های پیشرفته نوازندگی نی نزد حسن کسایی در اصفهان رفت. 
این هنرمند فقید موسیقی ایرانی در طول زندگی خود علاوه برتولید چندین اثر موسیقایی در پروژه‌هایی، چون «بیداد»، «نوا»، «دستان»، «دود عود»، «آسمان عشق»، «یاد ایام»، «رسوای دل»، «پیام نسیم»، «دل مجنون» و «سروچمان» همکاری داشته است. وی علاوه بر نوازندگی در کار آهنگسازی نیز فعال بود و آلبوم‌های «میهمان تو»، «پاییز نیزار» و «مونس جان» از جمله فعالیت‌های او در زمینه آهنگسازی است. عندلیبی همچنین قطعات ابوالحسن صبا را با نی و به صورت ردیف آموزشی تنظیم و نواخته‌است. این در حالی است که تک‌نوازی نی پروژه ماندگار «نی نوا» اثر حسین علیزاده هم به عهده مرحوم عندلیبی بوده که بسیاری از مخاطبان موسیقی این هنرمند را با چنین اثر معتبری می‌شناسند. موسیقی «نی نوا» از جمله ملودی‌های معتبر و ارزشمند تاریخ موسیقی ایران زمین است که به واسطه حضور هنرمندانی، چون حسین علیزاده با خلاقیت و استادی منحصر به فرد و جمشید عندلیبی با تک‌نوازی سحرانگیزی که در حوزه نی‌نوازی انجام داده و همچنین جمعی دیگر از نوازندگان شاخص موسیقی کشورمان توانست جایگاه رفیعی میان مخاطبان پیدا کند. 
روزنامه جوان درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

برچسب ها: موسیقی ، نوازنده ، فوت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار