کد خبر: 1217832
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
الداوی: غربی‌ها از همه سکو‌های موسیقی برای اهداف خود بهره می‌برند. موسیقی می‌تواند مقاومت را به جهان معرفی کند و این نکته‌ای است که ما باید به آن بپردازیم
 نویدپارسا
جوان آنلاین: دومین نشست بین‌المللی موسیقی مقاومت با ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل ارکستری مشترک بین هنرمندان کشور‌های حوزه مقاومت برگزار شد. 
در دومین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی موسیقی مقاومت، با موضوع «موسیقی مقاومت و الزامات آن» که در حضور تعدادی از اساتید، پژوهشگران و موزیسین‌های داخلی و خارجی از کشور‌های حوزه مقاومت اسلامی و شمال آفریقا برگزار شد، محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران گفت: خیلی خوشحالیم که نشستی علمی با چنین موضوع خوبی برپا شده‌است. در جهان امروز و در مراکز آکادمیک بیش از هر واژه‌ای تفکر انتقادی رایج است. اینکه دانشجو یا استاد با نقد کارش را آغاز کند و ذهنش ذهن نقاد باشد، بسیار مهم است. امروز در جهان یک گفتمان انتقادی داریم که گفتمانی برای رویارویی با خطرهاست. گفتمان مقاومت از ایستادگی، رویارویی و تاب‌آوری در تقابل با دشمنی‌ها و فساد‌های عالم می‌گوید. 
واعظی ادامه داد: زیباترین واژه‌ای که می‌تواند مقاومت را جهانی کند، همین موسیقی است. موسیقی مقاومت برای همه افراد و ملل معنادار است. موسیقی محوری‌ترین عنصر هر فرهنگ است. موسیقی هم در غم و هم در شادی هم در تنهایی و هم در جمع جای دارد. واژه مقاومت با قرار گرفتن موسیقی در کنار آن، به آن تقدس می‌دهد و موجب جهانی شدن آن می‌شود. 
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تأکید کرد: برای توسعه اصل مقاومت در جهان بیش از همه ما نیازمند موسیقی هستیم. موسیقی می‌تواند لحظه لحظه خونی را که شهدای ما پای درخت اسلام ریختند، پاسداشت کند. 
 
 بهره غرب از موسیقی برای اهداف خود
مصطفی یوسف الداوی میهمان حضوری این نشست از کشور فلسطین بود. وی در ابتدای سخنانش ضمن تقدیر و تشکر از دولت و ملت ایران که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون از ملت مظلوم فلسطین حمایت بسیاری کرده‌اند، گفت: قوم فارس ۴۰۰ سال است که از فلسطین حمایت می‌کند. یوسف الداوی درباره بحث موسیقی مقاومت گفت: غربی‌ها از همه سکو‌های موسیقی برای اهداف خود بهره می‌برند. موسیقی می‌تواند مقاومت را به جهان معرفی کند و این نکته‌ای است که ما باید به آن بپردازیم. احمد الهمدانی، استاد دانشگاه، آهنگساز و خواننده لبنانی، سخنران بعدی این نشست بود. الهمدانی گفت: موسیقی جنبه‌های مختلفی دارد. موسیقی همیشه جنبه‌های اجتماعی را هم تحت‌تأثیر قرار داده‌است. حتی ساز‌های موسیقی براساس رویداد‌های اجتماعی تغییر کرده‌اند. 
این استاد دانشگاه ادامه داد: نقش موسیقی در انقلاب اسلامی بسیار مهم بود. به نظرم بسیار مهم است که به موسیقی مقاومت بپردازیم. سرود‌های جهادی آثاری مهم در دوران جنگ هستند که در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در جنگ‌ها داشته‌اند. دیگر کسی در اثرگذاری این سرود‌ها شکی ندارد. تنوع روش‌هایی که وجود دارد موجب توجه ویژه‌تری به موسیقی شده‌است. وی افزود: اولین مرحله این است که بتوانیم کلمات خوبی انتخاب کنیم و بعد زیبایی موسیقی را هم به آن اضافه کنیم. به یاری همدیگر می‌توانیم اهداف‌مان را محقق کنیم. ما مخالف آثار هنری هستیم که بدون فکر و بی‌هدف تولید می‌شوند. امید که با همکاری همدیگر و با انتخاب‌های درست بتوانیم اهداف‌مان را محقق کنیم. بحث موسیقی فولکلور موضوع مهمی است که باید به آن اهمیت داد. قطعاً باید به صورت علمی و روشمند این کار را پیش ببریم. مسئولان سیاسی باید امکانات بیشتری به هنرمندان بدهند. باید توجه داشته باشیم که بدون تلاش‌های رسانه‌ای نمی‌توان به اهداف مورد نظر رسید. 
 
 شعر شاعران فارسی را برایمان بفرستید
عباس المقدم آهنگساز، نوازنده و از خوانندگان محبوب کشور تونس هم که از میهمانان برخط این مراسم بود، در سخنانی گفت: مقاومت به‌شدت نیاز دارد که به موسیقی توجه بیشتری داشته‌باشد. موسیقی یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم با مردمان جهان ارتباط خوبی برقرار کنیم. وی یکی از راه‌های انتقال بین فرهنگی را، استفاده و بهره‌مندی از اشعار دیگر کشور‌ها برای آهنگسازی ذکر کرد و گفت: شعر‌های شاعران ایرانی و دیگر شعرای عرب را به ما منتقل کنید تا آهنگ‌هایی روی این شعر‌ها بسازیم تا برقرار‌کننده ارتباطی فرهنگی بین ما و شما باشد. قول می‌دهم که از این شعر‌ها سرود‌ها و آهنگ‌های مناسب با وجاهت آن شعر ساخته‌شود. 
 
 لزوم همکاری کشور‌های حوزه مقاومت برای تولید موسیقی
اسماعیل الحکاک، شاعر حماسی و ترانه‌سرای عراقی، یکی دیگر از میهمانان برخط این برنامه بود که در صحبت‌هایش گفت: در گذشته سرود‌ها بسیار ساده بودند. در حال حاضر میدان‌های نبرد از جا‌های مختلف آغاز می‌شود. ما می‌دانیم که موسیقی عامل بسیار مهمی است. کلمات و لحن‌های درستی باید برای ساخت آثار حماسی استفاده کنیم، چراکه گاهی موسیقی بسیار کارگشا و تأثیرگذار است. این شاعر و ترانه سرا ادامه داد: کشور‌های حوزه مقاومت به خوبی می‌دانند که باید در عرصه موسیقی تلاش و کار بیشتری انجام شود. به نظرم برای رسیدن به نتایج بهتر، باید همکاری بیشتری میان ما انجام شود تا تولیداتی مشترک در عرصه مقاومت داشته باشیم. 
 
 ارکستر مشترک بین کشور‌های حوزه مقاومت
شهروز حقی به عنوان موزیسین ایرانی در این نشست حاضر بود و ضمن ارائه پیشنهادی جذاب گفت: پیشنهاد می‌کنم که ارکستری از هنرمندانی از کشور‌های عرصه مقاومت تشکیل شود. ارکستر‌ها می‌توانند به صورت آنلاین و از راه دور هم کار کنند. این کار باید از همین ایران آغاز شود. محسن رفیعی هم که یکی از میهمانان حاضر در این نشست بود، ضمن تأکید بر برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت گفت: برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت د‌ینی بر گردن همه مسئولان کشور است. در این میان موسیقی که مؤثرترین و سریع‌ترین پیام‌ها را دارد، جایش در بین این جشنواره‌ها خالی است. هدف از این نشست‌ها بررسی اوضاع موسیقی مقاومت است. این وبینار به ما نشان داد که اشتهایی سیری‌ناپذیر برای حضور در عرصه موسیقی مقاومت وجود دارد. 
رفیعی تأکید کرد: از فرمایشات این عزیزان دریافتیم که زبان هنر کاربردی‌ترین زبان در راه تقابل با صهیونیسم است. جشنواره موسیقی مقاومت که ما پیش‌زمینه‌هایش را در این وبینار‌ها مهیا می‌کنیم، در قامت بزرگ‌ترین رویداد جهان اسلام، می‌تواند خلأ‌های موجود را پر کند.
برچسب ها: موسیقی ، ارکستر ، هنرمندان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار