کد خبر: 1205063
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
فشار‌ها بر رژیم صهیونیست برای یک توافق جدید آتش‌بس تا قبل از تعطیلات ژانویه به شدت زیاد شده؛ در لندن، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا دیروز خواستار آتش‌بس شد و یک روز قبل‌تر از او، وزیر خارجه فرانسه از یک آتش‌بس جدید و البته پایدار حمایت کر

جوان آنلاین: ویلیام برنز، رئیس سیا که سفر یک ماه قبل او به قطر منجر به توافق موقت آتش‌بس شد، این بار به ورشو رفته تا با رئیس موساد و مقامات قطری درباره دستیابی به یک توافق جدید برای تبادل اسرا ملاقات کند. فشار‌ها بر رژیم صهیونیست برای یک توافق جدید آتش‌بس تا قبل از تعطیلات ژانویه به شدت زیاد شده؛ در لندن، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا دیروز خواستار آتش‌بس شد و یک روز قبل‌تر از او، وزیر خارجه فرانسه از یک آتش‌بس جدید و البته پایدار حمایت کرد. فشار‌ها از واشینگتن نیز بر رژیم صهیونیستی رو به افزایش است. هرچند، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با برقراری آتش‌بس در غزه تکرار کرده ولی روزنامه اسرائیلی یدیعوت‌آحارانوت از قول منابع غیررسمی نوشته که اسرائیل برای امتیازدهی بر سر پرونده تبادل اسرا آماده شده است. به رغم همه اینها، مقاومت فلسطین هرگونه مذاکره برای تبادل اسرا را منوط به اعلام آتش‌بس فوری در غزه کرده و در عین حال تأکید کرده مقاومت لیست اسرای موردنظر را خود ارائه خواهد کرد، نه تل‌آویو.

وبگاه اسرائیلی «والا»، روز دوشنبه فاش کرد که «ویلیام برنز» رئیس سیا، «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر در ورشو پایتخت لهستان درباره مرحله دوم تبادل اسرا گفتگو کرده‌اند، دیداری که می‌تواند نشانه نزدیک شدن به یک آتش‌بس احتمالی باشد. البته همه طرف‌ها دستیابی به توافق را بسیار دشوار می‌دانند، به خصوص که تل‌آویو و حماس درباره نحوه تبادل اسرا اختلافات عمیقی دارند. روزنامه «العربی‌الجدید» از قول مقام‌های مقاومت فلسطینی نقل کرده که هرگونه مذاکره برای تبادل اسرا، منوط به اعلام آتش‌بس فوری در غزه است و در عین حال، این مقاومت است که لیست اسرای موردنظر را خود ارائه خواهد کرد، نه تل‌آویو. یک منبع که نام او فاش نشده در گفتگو با العربی‌الجدید گفته است: «ریاست حماس پاسخ به پیشنهادی که تل‌آویو آن را درباره تکمیل توافق تبادل اسرا مطرح کرده، رد کرده است؛ توافقی که شامل تبادل سربازان زن و برخی سالمندان به عنوان مرحله اول و سپس تداوم مراحل آتی آن می‌شود.» در مقابل، تل‌آویو اصرار دارد قبل از بحث درباره مبادله‌های بیشتر، همه زنان و کودکان آزاد شوند. این موضع تل‌آویو در کنار سخنان «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که گفته اسرائیل باید حماس را از بین ببرد «در غیر این صورت ادامه وجود اسرائیل به عنوان یک دولت به خطر خواهد افتاد»، وضعیت دشواری پیش روی رهبران اسرائیلی قرار داده، ولی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت‌آحارانوت»، دیروز با اشاره به تحرکات تل‌آویو برای دستیابی به یک توافق تبادل اسرای جدید گزارش کرد که اسرائیل متوجه شده که این‌بار برای تحقق این امر باید بهای بالایی پرداخت کند زیرا حماس به دنبال آن است که در قبال آزادی مردان و افراد سالمند، اسرای فلسطینی را که به ادعای صهیونیست‌ها دست‌های‌شان به خون آلوده است، تحویل بگیرد.

توافق در افق است
کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از قول یک مقام گزارش کرده که تل‌آویو دنبال آن است که «یحیی السنوار» فرمانده جنبش حماس را به تبادل اسرا بدون آتش‌بس متقاعد کند. این منبع به تمایل اسرائیل به آزادی اسرای «مهم‌تر» فلسطینی، حتی افرادی که «دست‌های‌شان به خون آغشته» اشاره کرده و گفته که «آزادی این اسرا مانعی نخواهد داشت.» این در حالی است که یک منبع مصری دیروز در گفتگو با العربی‌الجدید گفت: «ریاست جنبش [حماس]بر موضع سرسخت خود مبنی بر رد هرگونه پیشنهاد که فاقد اعلام آتش‌بس به عنوان حسن‌نیت باشد، تأکید کرده و در عین حال تصریح کرده هرگونه مذاکره در آینده تنها محدود به اسرای ارشد حماس نخواهد بود، بلکه شامل سران تمام گروه‌ها و به طور کلی شخصیت‌های نمادین مقاومت فلسطین خواهد بود.» تحت چنین شرایطی، ناظران احتمال یک توافق جدید بر سر تبادل اسرا را دور از دسترس نمی‌بینند. هِلی تروبر، عضو کابینه سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در گفتگو با «یدیعوت‌آحارانوت» گفت: «ما می‌توانیم حماس را در آینده نیز از بین ببریم، اما نیاز مبرمی به آزادی اسرا وجود دارد، زیرا مطمئن نیستیم که بتوانیم آن‌ها را در آینده نیز آزاد کنیم.» او گفته است: «ما می‌دانیم که توافق جدید پیچیده خواهد بود و هزینه‌هایی به دنبال خواهد داشت، اما آنچه مشخص است این است که نمی‌توانیم جنگ را متوقف کنیم.» یدیعوت‌آحارانوت هم از قول مقامات امریکایی نوشته که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا «بر این باور است که زمان انعقاد یک معامله تبادل اسیران فرا رسیده است» و او بازگشت افراد اسیر شده در غزه را «هدفی بالاتر» می‌داند.

افزایش نگرانی از راهبرد نتانیاهو
متغیر‌های دیگری هم در هدایت اسرائیلی‌ها به سمت توافق اثر‌گذار است. کتائب القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) دیروز ویدئویی از سه اسیر سالخورده رژیم صهیونیستی خطاب به کابینه این رژیم و خانواده‌های‌شان منتشر کرد که این اسرا می‌گویند: «نمی‌خواهیم قربانی حملات نیروی هوایی قرار گیریم، می‌خواهیم که بدون هیچ شرطی آزاد شویم.» در این ویدئو یک شمارنده از ۱ تا ۹ نشان داده شد و با هر عدد، تصاویری از اسرای اسرائیلی قبل و بعد از کشته شدن در بمباران‌های نوار غزه منتشر شد تا به تل‌آویو گوشزد شود که نمی‌تواند اسرای خود را با توسل به زور آزاد کند. در حالی که فشار افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی بر کابینه نتانیاهو به یک نقطه اوج جدید رسیده، یدیعوت‌آحارانوت نوشته که ارزیابی‌ها در اسرائیل این است که انتشار این ویدئوی حماس تصادفی نیست و زمان‌بندی آن با تحولات جاری به استاندارد‌های جدید مبادله اسرا مرتبط است. همزمان، فشار‌ها در سطح میدانی نیز بر تل‌آویو رو به افزایش است. تل‌آویو روز سه‌شنبه به کشته شدن دو نظامی دیگر خود به نام‌های «دنیل یاکوو بن هاروش» ۳۱ ساله و «روتم یوسف لوی» ۲۴ ساله طی درگیری‌ها در شمال غزه اذعان کرد تا شمار کشته‌های ارتش آن در غزه به عدد ۴۶۰ برسد. در حالی که عدد و رقم کشته‌های اسرائیلی مورد تردید قرار گرفته، تحقیقات میدانی روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نشان می‌دهد که آمار‌های ارتش با آمار‌های بیمارستان‌ها درباره میزان نظامیان مجروح تفاوت چشمگیری دارد: بیمارستان‌های «برزیلای» هزار و ۹۴۹ نظامی، «سوروکا» هزار نظامی، «شیبا» ۵۰۰ نظامی، «آسوتا» ۱۷۸ نظامی، «ایخیلوف» در تل‌آویو ۱۴۸ نظامی، «رامبام» در حیفا ۱۸۱ نظامی، «هداسا» در قدس اشغالی ۲۰۹ نظامی، «بیلنسون» ۲۸۷ و «شاعریه تسیدیک» ۱۳۹ نظامی زخمی. شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» روز سه‌شنبه گزارش داد که تعدادی از قانونگذاران دموکرات از رئیس‌جمهور امریکا خواستند که تل‌آویو را برای تغییر مسیر عملیات در نوار غزه تحت فشار قرار دهد. دموکرات‌ها در نامه‌ای به جو بایدن، استدلال کردند که راهبرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی نه به نفع امریکا است و نه برای امنیت اسرائیل فایده‌ای دارد. در این نامه که شش نماینده از جمله ابیگیل اسپانبرگر، افسر پیشین سیا، جیسون کرو، تکاور سابق ارتش که در جنگ‌های عراق و افغانستان هم حضور داشته و میکی شریل، خلبان پیشین نیروی دریایی آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «ما از کمیته‌های مختلف اطلاعاتی، مسلح و خارجه مجلس به طور مداوم بر اسرائیل فشار آورده‌ایم تا راهبرد نظامی خود را در غزه تغییر دهد، اما هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است. ما براساس تجارب شخصی دریافته‌ایم که نمی‌توان ایدئولوژی را تنها با استفاده از زور نابود کرد و با این روش بدتر هم می‌شود.» عاموس هرئیل، تحلیلگر «هاآرتص» نوشته با وجود اینکه «اسرائیل» و امریکا هیچ‌گونه جزئیاتی از مذاکرات جاری میان خود درباره افق زمانی این جنگ ارائه نکردند، اما روشن است که در این مذاکرات ضرب‌الاجلی برای آغاز مرحله بعدی جنگ تعیین شد. این تحلیلگر صهیونیست نوشت: قرار است این امر در اواسط ژانویه اتفاق بیفتد و پس از آن روند عملیات هجومی «اسرائیل» در غزه تغییر کرده و کاهش پیدا خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار