کد خبر: 1226755
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
درحالی که دولت امریکا با وتوی قطعنامه‌های ضداسرائیلی در شورای امنیت و تصویب کمک‌های مالی در حمایت از صهیونیست‌ها سنگ‌تمام گذاشته است، سایر دولتمردان این کشور نظر متفاوت‌تری از واشینگتن دارند. برنی سندرز که در ماه‌های اخیر مواضع تندی را علیه تهاجم اسرائیل در غزه گرفته است بار دیگر در سخنانی از نسل‌کشی این رژیم به شدت انتقاد کرد. 
جوان آنلاین: همزمان با خیزش ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های امریکا، برخی دولتمردان این کشور هم همصدا با معترضان به مخالفت با نسل‌کشی در غزه به‌پا خاسته‌اند و سناتور برنی سندرز بار دیگر ضمن انتقاد از بنیامین نتانیاهو گفت که اقدامات اسرائیل در غزه به منزله «پاک‌سازی قومی» است. اظهاراتی که با درخواست جامعه جهانی برای صدور حکم بازداشت برای جنایتکاران جنگی در غزه، می‌تواند در رأی دیوان بین‌المللی کیفری تأثیرگذار باشد. 
 
درحالی که دولت امریکا با وتوی قطعنامه‌های ضداسرائیلی در شورای امنیت و تصویب کمک‌های مالی در حمایت از صهیونیست‌ها سنگ‌تمام گذاشته است، سایر دولتمردان این کشور نظر متفاوت‌تری از واشینگتن دارند. برنی سندرز که در ماه‌های اخیر مواضع تندی را علیه تهاجم اسرائیل در غزه گرفته است بار دیگر در سخنانی از نسل‌کشی این رژیم به شدت انتقاد کرد. 
سندرز یک‌شنبه شب طی مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان با اشاره به آمار بالای تلفات و آوارگان در غزه، مجدداً درخواست خود را مبنی بر پاسخگو کردن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتش در غزه عنوان کرد. سندرز تأکید کرد: «من شک ندارم که نتانیاهو با آواره کردن ۸۰درصد جمعیت غزه در حال انجام پاک‌سازی قومی در غزه است.» وی افزود: «در حال حاضر ما احتمال حمله اسرائیل به رفح را زیر نظر داریم؛ جایی که مردم به اصطلاح تحت عنوان منطقه امن به آنجا رفته‌اند. بنابراین آنچه در آنجا می‌گذرد به نظر من ظالمانه است. من به شدت با اقدام ایالات متحده برای کمک و ارسال بودجه به ماشین جنگی نتانیاهو مخالف هستم. اکثر مردم امریکا نیز از اقدامات ماشین جنگی نتانیاهو در غزه منزجر هستند.» او در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت خیزش دانشجویان حامی فلسطین در سرتاسر دانشگاه‌های ایالات متحده و همچنین اظهارات اخیر «ایلهان عمر» نماینده فلسطینی‌تبار حزب دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا گفت: «فکر می‌کنم نکته اساسی ایلهان این است که ما نمی‌خواهیم یهودستیزی در این کشور ببینیم و من فکر می‌کنم واژه «نسل‌کشی» چیزی است که در دیوان بین‌المللی دادگستری تعیین می‌شود.» سناتور برنی سندرز در ادامه گفت که از اعتراضات علیه جنگ رژیم صهیونیستی در غزه حمایت می‌کند و در عین حال بر لزوم «محکوم کردن یهودستیزی، اسلام‌هراسی و سایر انواع تعصب به هر شکلی» تأکید کرد. این سناتور امریکایی تصریح کرد: «اقدامی که کابینه راست‌گرا، افراطی و نژادپرست نتانیاهو انجام می‌دهد، در تاریخ مدرن جنگ بی‌سابقه است. ما احتمال گستردگی قحطی و گرسنگی در غزه را بررسی می‌کنیم. وقتی شما این اتهامات را مطرح می‌کنید، یهودستیزانه نیست بلکه یک واقعیت است.»
اظهارات سندرز درحالی است که در هفت ماه گذشته در تهاجم ارتش اسرائیل به غزه، قریب به ۳۵ هزار نفر شهید و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. همچنین با محاصره شدید اقتصادی، روند کمک‌رسانی به ساکنان غزه نیز متوقف شده و طبق گفته سازمان ملل ۹/۱ میلیون نفر آواره شده و از گرسنگی و سوءتغذیه رنج می‌برند. با وجود درخواست‌های جهانی برای توقف ماشین جنگ اسرائیل، نتانیاهو و دوستانش طرح حمله زمینی به شهر رفح را روی میز قرار داده‌اند و شواهد و قرائن نشان می‌دهد که احتمالاً طی روز‌های آینده این حمله شروع خواهد شد. در صورت آغاز تهاجم زمینی به رفح که تنها سکونتگاه ساکنان غزه و مسیر کمک‌رسانی به شمار می‌رود، فاجعه انسانی جدیدی رقم خواهد خورد و جامعه بین‌الملل نسبت به عواقب آن هشدار می‌دهد. 
 
 درخواست‌ها برای بازداشت نتانیاهو
با افزایش موج انتقادات جهانی از رژیم صهیونیستی در غزه، درخواست‌ها برای حکم بازداشت نتانیاهو هم شتاب گرفته است. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته پنج مقام خارجی و صهیونیست، مقامات اسرائیلی به طور فزاینده‌ای بر این باورند که دادگاه کیفری بین‌المللی در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد دولتی از جمله نتانیاهو در ارتباط با جنایات انجام شده در غزه است. به گفته دو تن از این پنج مقام، در صورت ادامه دادگاه، مقامات اسرائیلی ممکن است به طور بالقوه متهم به ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و پاسخی بیش از حد تند به حملات ۷ اکتبر به سرزمین‌های اشغالی شوند. مقامات صهیونیست که نخواستند نام‌شان فاش شود، می‌گویند که سران تل‌آویو نگران پیامد‌های احتمالی چنین پرونده‌ای هستند و معتقدند نتانیاهو یکی از کسانی است که ممکن است نامش در حکم صادر شده باشد. نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشت: «مقامات اسرائیلی ماهیت اطلاعاتی را که باعث نگرانی آن‌ها در مورد نتیجه دادگاه کیفری بین‌المللی شده، فاش نکردند. احکام دستگیری دادگاه احتمالاً در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یک توبیخ اخلاقی خفت‌بار تلقی می‌شود، به‌ویژه برای تل‌آویو که ماه‌ها با واکنش بین‌المللی به خاطر رفتار خود در غزه، از جمله از سوی بایدن، جدی‌ترین متحد این رژیم مواجه شده است.» 
از سوی دیگر، سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه خواستار اقدامات قاطع علیه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی شد و از جامعه جهانی در این زمینه درخواست کمک کرد. به گزارش خبرگزاری سما، سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حکم جلب احتمالی سران امنیتی و سیاسی اسرائیل از سوی دیوان بین‌المللی کیفری به دلیل ارتکاب جنایاتی است که آن‌ها از سال ۱۹۶۷ علیه ملت فلسطین مرتکب شده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه افزود که این حکم مسئولان ارشد رژیم اسرائیل از جمله نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر جنگ و «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل را تهدید می‌کند.
برچسب ها: سندرز ، غزه ، نتانیاهو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار