کد خبر: 1200550
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
کارشناس سیاستگذاری اقتصاد توسعه در گفتگو با «جوان»:
نقش اصلی یک وزارتخانه تخصصی مدیریت نیست بلکه توسعه، تنظیم، نظارت و پاسخگویی واحد تخصصی در زنجیره ارزش صنعتی کشور است، اما صنعت نفت و گاز ایران به دلیل گسترده و قدرتمند‌بودن، شرایطی را به وجود آورده است که وزارتخانه‌های غیرتخصصی مانند وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و آموزش‌وپرورش به این حوزه دست‌درازی کرده‌اند، در نتیجه بخشی از صنایع پتروشیمی کشور و مدیریت آن در حال حاضر تحت کنترل افراد غیرمتخصص است.

جوان آنلاین: کارشناس سیاستگذاری اقتصاد توسعه معتقد است برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته و تضمین تداوم رشد صنعت نفت و گاز، پرهیز از ادغام صندوق بازنشستگی تخصصی صنعت نفت با صندوق‌های بازنشستگی دولتی ضروری است. سوءمدیریت صندوق‌های بازنشستگی دولتی از طریق ادغام آن‌ها با سایر صندوق‌های بازنشستگی که هر کدام بر اساس قوانین و مقررات خاص خود اداره می‌شوند، تنها به تخریب بیشتر صندوق‌های بازنشستگی کشور منجر خواهد شد و خود مانعی بزرگ بر سر راه توسعه زنجیره ارزش می‌شود.
فرید ولدی، کارشناس سیاستگذاری اقتصاد توسعه در گفتگو با «جوان» با اشاره به اهمیت متولی واحد در زنجیره ارزش صنایع کشور گفت: نقش اصلی یک وزارتخانه تخصصی مدیریت نیست بلکه توسعه، تنظیم، نظارت و پاسخگویی واحد تخصصی در زنجیره ارزش صنعتی کشور است، اما صنعت نفت و گاز ایران به دلیل گسترده و قدرتمند‌بودن، شرایطی را به وجود آورده است که وزارتخانه‌های غیرتخصصی مانند وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و آموزش‌وپرورش به این حوزه دست‌درازی کرده‌اند، در نتیجه بخشی از صنایع پتروشیمی کشور و مدیریت آن در حال حاضر تحت کنترل افراد غیرمتخصص است.
وی افزود: این تغییر قدرت بر ارزش صنعت نفت و گاز تأثیر منفی می‌گذارد و سرمایه‌گذاری‌های بالقوه را تضعیف می‌کند و منجر به زیان می‌شود، از همین رو سیاستگذاری مؤثر و توسعه صنعتی مبتنی بر سیاست‌های متولی واحد برای رشد اقتصادی یک کشور حیاتی است، اما یکی از چالش‌های مهمی که بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران با آن مواجه هستند، در‌هم‌تنیدگی اختیارات زنجیره ارزش و نبود متولی متخصص در زنجیره ارزش تولید است. این موضوع تلاش‌های توسعه و سیاستگذاری را متوقف می‌کند و به وجود متولیان متعدد در حوزه مدیریت و سیاستگذاری منجر می‌شود. ولدی ادامه داد: اخیراً وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال ادغام صندوق بازنشستگی تخصصی صنعت نفت و گاز با صندوق‌های بازنشستگی دولتی تحت نظارت آنهاست.
این اقدام مستقیماً با اساسنامه صندوق بازنشستگی صنعت نفت مغایرت دارد و آسیب‌های جبران ناپذیری به صنعت نفت و گاز کشور وارد می‌کند. دلیل ادغام صندوق بازنشستگی صنعت نفت با صندوق‌های دولتی مبتنی بر عملکرد مثبت سرمایه‌گذاری اولی بود، اما این عملکرد بهینه حاصل مدیریت تخصصی متولی زنجیره ارزش نفت و گاز است. حذف اختیارات متولی تخصصی و انتقال صندوق به یک وزارتخانه غیرتخصصی به شدت بر مدیریت و جریان سرمایه‌گذاری تخصصی صندوق تأثیر می‌گذارد، در نتیجه صنعت نفت و گاز با عقب‌نشینی‌های قابل توجهی مواجه خواهد شد که رشد و توسعه اقتصادی کشور را در این بخش تهدید خواهد کرد.


از دست دادن یک سرمایه‌گذار کلیدی
کارشناس سیاستگذاری اقتصاد توسعه با اشاره به از دست دادن یک سرمایه‌گذار کلیدی در صنعت نفت و گاز ایران در نتیجه این ادغام غلط گفت: این اقدام اشتباه یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران متخصص صنعت نفت و گاز را از دسترس متولی واحد تخصصی خارج می‌کند. شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت، زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت، مسئولیت تأمین مالی و هدایت منابع به سمت پروژه‌های استراتژیک زیر نظر وزارت نفت را بر عهده دارد. با این ادغام، متولی تخصصی زنجیره ارزش دسترسی به این سرمایه‌گذار کلیدی را از دست می‌دهد و مانع توسعه صنعت نفت و گاز می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار