کد خبر: 1227108
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نیاز به نظارت بیشتر در بخش توزیع داریم. این درست نیست که تصمیمات از پشت میز گرفته شود، یعنی، چون قیمت سیب‌زمینی در تهران به ۵۵‌هزار تومان رسیده است برای صادرات آن عوارض ۶۰درصدی وضع شود. نیاز است بررسی‌های میدانی صورت گیرد و با تشکل‌های این بخش جلساتی گذاشته و با آن‌ها مشورت شود. 
جوان آنلاین: امروز قیمت هر کیلو سیب‌زمینی سر زمین ۸ تا ۱۰هزار تومان است، اما همین سیب‌زمینی با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. به عنوان مثال در بازار تهران به کیلویی ۵۵ هزارتومان رسیده است. این عدم‌تعادل قیمت‌ها از ضعف سیستم توزیع از تولید تا توزیع حکایت می‌کند. 
خسرو طالبی، رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به چرایی تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی می‌گوید: ناهماهنگی‌هایی که در تصمیم‌گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، باعث نگرانی است، زیرا اگر دلیل اصلی تعیین عوارض تأمین بازار داخلی باشد، سازمان تعاون روستایی چندین‌هزارتن سیب‌زمینی را در اردبیل با قیمت کیلویی ۸ هزار تومان خریداری کرده و در انبار‌ها موجود است، یعنی کمبودی در این بخش نداریم. 
وی با تأکید بر اینکه کمبودی در تولید نداریم و مشکل اصلی ما عدم‌نظارت صحیح بر بازار است، می‌افزاید: از مبدأ تا مقصد نظارت درستی بر توزیع محصولات وجود ندارد. قیمت سیب‌زمینی در مبدأ یعنی جنوب کرمان سر زمین کیلویی ۸ هزار تا ۱۰هزار تومان است، اما همان سیب‌زمینی در برخی از مناطق تهران به کیلویی ۵۵هزار تومان می‌رسد.
رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی تأکید می‌کند: نیاز به نظارت بیشتر در بخش توزیع داریم. این درست نیست که تصمیمات از پشت میز گرفته شود، یعنی، چون قیمت سیب‌زمینی در تهران به ۵۵‌هزار تومان رسیده است برای صادرات آن عوارض ۶۰درصدی وضع شود. نیاز است بررسی‌های میدانی صورت گیرد و با تشکل‌های این بخش جلساتی گذاشته و با آن‌ها مشورت شود. 
 
 تولید سالانه بیش از ۵میلیون تن سیب‌زمینی 
وی با اشاره به اینکه سالانه ۵ تا ۵‌میلیون‌و۵۰۰‌هزار تن سیب‌زمینی در کشور تولید می‌شود، می‌گوید: سرانه مصرف سیب‌زمینی با احتساب بذر حدود ۴‌میلیون‌و‌۸۰۰‌هزار تن و میانگین صادرات در پنج سال گذشته نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰‌هزار تن است. 
سال گذشته ۵‌میلیون‌و‌۳۰۰‌هزار تن سیب‌زمینی تولید و ۳۰۰‌هزار تن صادرات صورت گرفت، این یعنی با کسر نیاز بازار داخل، برای سال۱۴۰۳ حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰‌هزارتن سیب‌زمینی‌های سال گذشته در سردخانه‌ها وجود دارد که قرار است با سیب‌زمینی‌های جدید وارد بازار شود. 
این تولیدکننده سیب‌زمینی تصمیمات یکباره برای صادرات را عاملی برای کاهش انگیزه تولیدکنندگان می‌داند و می‌گوید که با این تصمیمات استمرار تولید تهدید می‌شود و اثراث منفی آن بر بازار نمایان خواهد شد. 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به استان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی اشاره می‌کند و می‌افزاید: سیب‌زمینی در جنوب کرمان (جیرفت)، گلستان و خوزستان در حال تولید و عرضه به بازار است و از ماه‌های بعد علاوه بر این استان‌ها، فارس، اصفهان، همدان و سپس اردبیل نیز اضافه می‌شوند. 
رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی تأکید می‌کند: امروز قیمت هر کیلو سیب‌زمینی سر زمین ۸ تا ۱۰‌هزارتومان است، این در حالی است که قیمت سیب‌زمینی برای تولیدکننده کیلویی ۱۲‌هزار تومان تمام می‌شود. حال سؤال این است که چرا باید تولیدکننده در حال حاضر سیب‌زمینی را که پارسال تولید کرده و هزینه‌های سردخانه و انبار را متحمل شده است، کیلویی ۸ تا ۱۰‌هزار تومان بفروشد، ولی مغازه‌داران کیلویی ۵۵‌هزارتومان؟ علت این موضوع چیست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار