کد خبر: 1194580
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
تحولات مقطعی بورس را زمینگیر می کند؟
همزمان با تشدید تنش جنگ میان فلسطین و اسرائیل، شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز شنبه ۶ آبان با ریزش بیش از ۴۰هزارواحدی تا لحظه ثبت این گزارش به ۱ میلیون و ۹۵۳ هزار واحد رسید و به این طریق با شاخص پراهمیت دو میلیون واحدی خداحافظی کرد. این ریزش در شرایطی صورت گرفت که بازار در نقطه ارزنده‌ای قرار داشته و گزارش‌های مالی نیز مهر تاییدی بر عملکرد شرکت‌ها دارد.

جوان آنلاین: بازار سهام آبان را با تردید‌های مضاعف آغاز کرد تا جایی که در معاملات امروز با ریزش سنگین ۴۰ هزار واحدی مواجه شد. بررسی نماگر‌های این بازار از نبود تقاضا در نماد‌های گوناگون حکایت می‌کند و این مساله آینده بورس را با ابهامات فراوانی رو به رو کرده است. هر چند نقش هیجانات ناشی از جنگ را نمی‌توان در این مساله نادیده گرفت، اما به گفته کارشناسان سیاست‌های کلان اقتصادی از جمله سیاست‌های انقباظی بانک مرکزی مهمترین دلیل واکنش منفی بازار است. واقعیت آن است که مجموع جهت گیری‌های اقتصادی تا کنون نتوانسته محرک خوبی برای رشد بازار باشد. بر این اساس کوچکترین سیگنالی می‌تواند منجر به ریزش بازار شود.

سایه هیجانات جنگ بر سر بازار‌ها
همزمان با جنگ فلسطین و اسرائیل قیمت‌ها در بازار‌های جهانی دستخوش تغییرات شده و نوسانات افزایشی داشته است. بر این اساس قیمت نفت به ۹۰ دلار در هر بشکه رسید. همچنین قیمت طلای جهانی نیز تا مرز دو هزار دلار رسید. از این بابت می‌توان غلبه هیجانات بر بازار سرمایه کشور را توجیه کرد، اما به صورت کلی وضعیت رکود در بورس، مساله امروز و دیروز نیست و چندی است که بازار سرمایه اغلب تمایل به ریزش دارد.


این در حالی است که وضعیت سهام بسیاری از شرکت‌ها ارزنده است. انتشار گزارش‌های ۶ ماهه می‌توانست بازار را با یک واکنش خوب همراه کند، چراکه پتانسیل سودآوری شرکت‌ها در نیمه دوم را افزایش داد، اما مسائل کلان اقتصادی ترمز بازار را کشیده اند.

عبور بورس از تحولات مقطعی؟
کارشناسان معتقدند در صورت حمایت پارامتر‌های اقتصادی از بازار سرمایه، بورس ظرفیت رشد بالایی دارد و بهانه‌هایی همچون جنگ مقطعی خواهد بود.


هاتف سیدپور، تحلیل گر بازار سرمایه در پاسخ به سوال «جوان آنلاین» در خصوص پیش بینی آینده بازار سرمایه گفت: گزارش عملکرد‌های شرکت‌های بورسی گزارش‌های مثبتی بوده است و لیدر‌های اکثر صنایع عملکرد خوبی داشتتند و ارزندگی بازار ((p/e مشخص است و این بازار قابلیت رشد دارد.


وی افزود: بازار سرمایه دنبال بهانه برای شارژ شدن و صعود تازه است، اینکه چگونه شارژ می‌شود محل بحث من نیست، اما اینکه این ارزندگی نمی‌تواند آنقدر پایین بماند مساله‌ای است که باید در تحلیل‌ها به آن توجه داشت.


این تحلیل گر بازار سرمایه اظهار داشت: نسبت قیمت به سود به زیر ۳ رسیده است که ارزنده است و این ارزندگی نمی‌تواند همین گونه بماند و دیر یا زود باید با تغییر شرایط رو به رو شویم که این به نفع سهامدارخواهد بود.


سیدپور با اشاره به ریزش‌های اخیر بازار سرمایه گفت: با این حال به دلایلی که عنوان شد و احتمال صعود بورس بیشتر از نزول آن است.

ارزندگی بازار سرمایه
بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت قیمت به سود (P/E) بازار به زیر میانگین ۱۰ سال اخیر رسیده است؛ بنابراین هم‌زمان با تعدیل P/E و کامل شدن گزارش‌های شرکت‌های بورسی، می‌توان به جذب پول جدید امیدوار بود.


محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ترکش‌های ناشی از جنگ اخیر در منطقه و تاثیر آن بر بازار‌ها گفت: اکثر بازار‌های سرمایه گذاری در دنیا تحت‌تاثیر مسائل خاورمیانه قرار گرفته اند و خلاف پیش‌بینی‌ها در حال حرکت اند، اما آنچه در بورس کشور قابل اهمیت است این است که سیاست‌های اقتصادی نیز باید دستخوش تغییرات جدی و حتی تغییر ریل شوند.


به گفته این کارشناس، شرایط بازار سهام از دو منظر فاندامنتال و تکنیکال از یک موضوع مهم پرده برمی دارد واینکه بازار سهام در وضعیت کنونی در محدوده ارزنده‌ای به سر می‌برد.


حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه هم در خصوص راهکار بهبود وضعیت بازار سرمایه گفت: بدترین شرایط برای بازار سهام، جهش نرخ بازدهی اوراق دولتی بدون ریسک و سود سپرده‌های بانکی است.


وی افزود: هر سیاستی که منجر به بازدهی بیشتر در این دو بخش شود، باعث خروج پول از بورس می‌شود. پیش‌تر انتظار می‌رفت با توجه به فروکش کردن تورم در ماه‌های اخیر، شاهد یک سیگنال کاهشی مبنی بر احتمال توقف روند افزایش بازدهی در نرخ سود سپرده‌های بانکی باشیم. اما این اتفاق رخ نداد و بانک‌های کشور به عنوان یک بازار کم‌ریسک مجددا به میدان رقابت با سایر بازار‌های دارایی بازگشتند.

راهکار عبور بورس از لبه پرتگاه
ارشناسان می‌گویند اگر بازارساز بتواند با اتکا بر جذابیت قیمتی، شرایطی را فراهم آورد تا ورود پول تسهیل شود، می‌توان روز‌های سبز بیشتری را در بازار مذکور مشاهده کرد. در حال حاضر برای بازگشت بازار به روند تعادلی، بازارساز نقش مهمی ایفا می‌کند.


از این‌رو در این مقطع تزریق بسته‌های حمایتی یکی از راهکار‌های حمایتی از بورس است. برخی سیاستگذاری‌ها از سوی بانک مرکزی نیز در قالب بسته حمایتی از بورس می‌تواند طراحی شود. دستورالعمل‌های جدید پیرامون تغییر سقف نرخ بهره نیز در راستای حمایت از بازار سهام، سمت و سوی افزایشی می‌دهد.


البته ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که در سال‌های قبل برخی از اقدامات حمایتی سیاستگذاران با انتقادات گسترده‌ای از سوی کارشناسان اقتصادی مواجه شد و سهامداران نسبت به اجرای بسته حمایتی خاطره مثبتی ندارند. اما سیاست‌هایی همچون انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، بیمه کردن سهام، کاهش نرخ سود بین بانکی و پرهیز از اتخاذ سیاست‌های جزیره‌ای در مورد بازار سرمایه می‌تواند مانع از پیشروی روند رکودی در این بازار شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار