کد خبر: 1177007
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
نماینده آفریقای جنوبی:
نماینده آفریقای جنوبی در کنفرانس ایران و بریکس در تهران ایران را شریک بسیار مهم و راهبردی برای بریکس خواند و از سفر امیرعبداللهیان به این کشور برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در آخر هفته خبر داد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی امروز (سه‌شنبه) ۱۷ مرداد ماه در کنفرانس ایران و بریکس چشم‌اندازهایی برای شراکت و همکاری در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران ایران را کشوری مهم در غرب و جنوب غرب آسیا خواند و گفت: ما رابطه و همکاری عمیق و گسترده‌ای با ایران داریم و شاهد روابط قوی و دیرینه‌ای بین ایران و آفریقای جنوبی هستیم. 

وی با اشاره به تلاش‌های ایران در مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی و تلاش برای برقراری عدالت، دموکراسی و آزادی در این کشور، خاطرنشان کرد: ایران صدایی قوی از جنوب غرب آسیاست.

سوکلال به همکاری‌های خوب ایران با آفریقای جنوبی در چارچوب گروه ۷۷، سازمان ملل و آیورا اشاره کرد و افزود: سابقه خوبی از همکاری با ایران را داشته‌ایم.

وی به نشست وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس و دوستان بریکس در خرداد ماه در کیپ تاون آفریقای جنوبی اشاره کرد و افزود: وزیر خارجه آفریقای جنوبی از امیرعبداللهیان برای شرکت در این نشست دعوت کرد. در این نشست درباره عضویت و همکاری ایران و بریکس گفت‌وگو شد. خرسندیم که وزیر خارجه ایران در این نشست حضور یافت و در آن نشست از برگزاری نشست ایران و بریکس خبر داد که در حال حاضر این نشست در تهران برگزار شده است.

نماینده آفریقای جنوبی همچنین ایران را شریک بسیار مهم و راهبردی برای بریکس برشمرد.

* روابط  بسیارقوی ایران و آفریقای جنوبی/ سفر امیرعبداللهیان به آفریقای جنوبی

سوکلال در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره روابط ایران و آفریقای جنوبی این روابط را بسیار قوی و مستحکم خواند و افزود: ایران در زمان مشکلات در کنار ما ایستاد و از ما حمایت کرد. ما تاریخ مشترکی در مقابله با بی عدالتی و تلاش برای آزادی و دموکراسی داریم.

وی از برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی در دهم آگوست در آفریقای جنوبی خبر داد و افزود: حسین امیرعبداللهیان برای شرکت در این نشست به آفریقای جنوبی سفر خواهد کرد و همانطور که می‌دانید رئیس جمهور ایران هم دعوت به عمل آمده برای حضور در کنفرانس بریکس در آفریقای جنوبی را پذیرفته و احتمال زیادی وجود دارد که ایشان در این نشست شرکت کند. 

نماینده آفریقای جنوبی ادامه داد: همکاری‌های سطح بالایی بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد و بر این باورم که روابط بسیار دوستانه‌ای بین دولت‌ها و ملت‌ها وجود دارد.

سوکلال در پاسخ به سؤالی درباره زمان عضویت ایران در بریکس و تحریم‌ها علیه ایران نیز اظهار داشت: عضویت ایران در بریکس همچنان در حال بررسی است. وزرای خارجه ما با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا روند گسترش این گروه بررسی شود. ایران یکی از کشورهایی است که در این روند قرار خواهد گرفت تا عضو بریکس شود.

وی ادامه داد: به عنوان گروه بریکس و آفریقای جنوبی به صورت جدی در مورد مقابله با تحریم‌های جهانی گفت‌وگو کردیم. تحریم‌های یکجانبه را به هیچ عنوان قبول نداریم و هیچ اعتبار و بستر قانونی برای این تحریم‌ها قائل نیستیم. تنها تحریم‌های سازمان ملل متحد قابلیت اعلام و پذیرش به عنوان تحریم را دارد و ما به همین روند در راستای مقابله با تحریم‌های یکجانبه ادامه خواهیم داد و با افتخار به مقابله با این تحریم‌ها می‌پردازیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار