کد خبر: 994769
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۰
ورود کرونا به کاخ سفید خبر داغ امریکا شد
پنج چهره برجسته حزب جمهوریخواه امریکا پس از داشتن تماس با یک فرد مبتلا به ویروس کرونا خود را قرنطینه کرده‌اند. یکی از این پنج نماینده، «مت گائتز» است که روز دو شنبه همراه ترامپ در هواپیمای ویژه او بوده و دیگری، «داگ کالینز» است که چند روز قبل، در جلسه توجیهی مربوط به کرونا در دفتر مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری امریکا، همراه ترامپ بوده است. این‌ها باعث شده که بحث‌ها درباره احتمال ابتلای رئیس‌جمهور امریکا به کرونا، در امریکا سر زبان‌ها بیفتد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، دونالد ترامپ دو شنبه شب بدون اینکه درباره وضعیت سلامتش از لحاظ ابتلا به کرونا به خبرنگاران جواب دهد، نشست خبری کاخ سفید را ترک کرد تا در کشاکش بحث‌ها درباره شیوع کرونا در امریکا، سلامت خود او هم مورد تردید قرار بگیرد. ساعاتی بعد، خبرنگاران از مایک پنس، معاون ترامپ درباره ابتلای رئیس‌جمهور به کرونا سؤال کردند، کسی که ترامپ او را رئیس گروه ویژه کاخ سفید برای مقابله با شیوع کرونا ویروس جدید، معروف به کووید ۱۹ کرده است. پنس در مواجهه با اصرار خبرنگاران درباره مثبت یا منفی بودن تست دونالد ترامپ گفت: «صادقانه، اطلاعی ندارم.»‌پنس به خبرنگاران اطمینان داده که برای فهمیدن اینکه ترامپ به کرونا مبتلا است یا نه، تلاش خواهد کرد و البته این را هم اضافه کرد که خودش هم شخصاً این تست را نداده است. این پاسخ دوپهلوی مرد شماره یک مبارزه با کرونا در امریکا، ابهام‌های بیشتری ایجاد کرده تا جایی که کاخ سفید دو شنبه شب مجبور شد با صدور بیانیه‌ای اعلام کند که ترامپ اصلاً تست کرونا نداده است. «استفانی گریشام» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «رئیس‌جمهور تست کووید ۱۹ نداده است، زیرا تماس نزدیک طولانی‌مدت با هیچ‌یک از بیماران مبتلا به کرونا نداشته است و هیچ کدام از علائم این ویروس را هم ندارد. رئیس‌جمهور ترامپ در سلامت کامل است و پزشکان همچنان از نزدیک بر وضعیت او نظارت خواهند داشت.»

ترامپ با حامیانش دست داد
بحث‌ها درباره ابتلای رئیس‌جمهور امریکا به کرونا به سه دلیل در حال تشدید شدن است؛ اول اینکه منتقدان می‌گویند او اصولاً مسیری سهل‌انگارانه در برخود با شیوع کرونا در امریکا در پیش گرفته است. ترامپ به تازگی در توئیتی نوشت: «رسانه‌های اخبار دروغ و شریک‌شان یعنی حزب دموکرات هر کاری که در محدوده قدرت نیمه چشمگیرشان (قبلاً این قدرت بیشتر بود) بتوانند انجام می‌دهند تا آتش وضعیت مربوط به ویروس کرونا را خیلی فراتر از حقایق موجه شعله‌ور سازند.»

‌دومین دلیل، اصرار رئیس‌جمهور امریکا بر ادامه کمپین انتخاباتی خود به رغم هشدار‌ها درباره تأثیر تجمعات انتخاباتی بر شیوع این ویروس است. او روز دو شنبه در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که پرسیدند، آیا کمپین «امریکا را بزرگ نگه‌دار» ادامه خواهد یافت، گفت «ما تجمع انتخاباتی بزرگی خواهیم داشت و کارمان را داریم خوب انجام می‌دهیم.» ترامپ حتی پا از این هم فراتر گذاشت و در جریان کمپین انتخاباتی‌اش، به منظور کم اهمیت جلوه دادن شیوع ویروس کرونا در امریکا، با هوادارانش در «اورلاندو» دست داد. از شش ایالتی که امریکایی‌ها دیروز به پای صندوق‌های رأی رفتند، ایالت واشنگتن بیشترین تعداد افراد جان‌باخته بر اثر ویروس کرونا را به خود اختصاص می‌دهد، ولی ترامپ به خبرنگاران گفته که قصد ندارد به دلیل آنکه موارد ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در چند مایلی کاخ سفید دیده شده، تجمع‌های انتخاباتی خود را متوقف سازد. در میان دموکرات‌ها نیز همین فضا حاکم است و انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری حزب دموکرات در امریکا دیروز در حالی ادامه پیدا کرد که برنی سندرز و جو بایدن رقابتی تنگاتنگ را پیش می‌برند و نگرانی در خصوص حضور شهروندان در پای صندوق‌های رأی در ایالت‌های مختلف به دلیل شیوع ویروس کرونا، افزایش یافته است. برگزاری انتخابات در واشنگتن که بیشترین ابتلا و تلفات کرونا را در امریکا داشته، تعجب ناظران را برانگیخته است.

تماس با نمایندگان قرنطینه
سوای این‌ها موضوعی که به طور ویژه باعث بالا گرفتن بحث‌ها درباره احتمال ابتلای ترامپ به کرونا شده، ملاقات‌های او با چند نفر از اعضای کنگره است که خود را به دلیل ابتلا به کرونا قرنطینه کرده‌اند. دوشنبه اعلام شد که پنج چهره برجسته حزب جمهوریخواه امریکا پس از داشتن تماس با یک فرد مبتلا به ویروس کرونا خود را قرنطینه کرده‌اند. گزارش‌هایی هم منتشر شده که ممکن است کنگره امریکا به دلیل نگرانی از کرونا، فعالیت‌های خود را معلق کند. یک دستیار ارشد حزب دموکرات به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته است: «قانونگذاران بسیار عصبی شده‌اند. نگرانی زیادی از این موضوع وجود دارد که قانونگذاران، ویروس را با خود به خانه ببرند.»‌موضوع مهم در مورد ترامپ این است که او ظرف روز‌های گذشته دست‌کم با سه نماینده از پنج نماینده‌ای که خود را قرنطینه کرده‌اند، از نزدیک دیدار کرده است. یکی از آن‌ها «مت گائتز» است که روز دو شنبه با ترامپ در هواپیمای ویژه وی حضور داشته و نماینده دیگر هم «داگ کالینز» است که روز جمعه در جلسه توجیهی مربوط به کرونا در دفتر مراکز کنترل و پیشیگیری از بیماری امریکا، همراه ترامپ بوده است. علاوه بر این سه نماینده، «مارک میدوز» نماینده جمهوریخواه کارولینای شمالی که اخیراً ترامپ او را به عنوان رئیس جدید کارکنان کاخ سفید تعیین کرده و ظاهراً با ترامپ تماس داشته، به دلیل تماس مشکوک با فرد مبتلا به کرونا خود را قرنطینه کرده است.

گسترش به ۳۵ ایالت
مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا دیروز تأکید کرد که خطر ویروس کرونا در امریکا همچنان پایین است. دولت امریکا در آخرین آمار رسمی خود اعلام کرده که ویروس کرونا در ۳۵ ایالت از مجموع ۵۰ ایالت امریکا ثبت شده، شمار مبتلایان به آن به ۷۲۲ تن رسیده و ۲۶ نفر هم قربانی شده اند. این در حالی است که گزارش‌های غیر رسمی، شمار مبتلایان و قربانیان را بیشتر اعلام می‌کنند. دیروز اعلام شد که «کریستوفر کاوولی» فرمانده نیرو‌های امریکا در اروپا خود را به دلیل کرونا، قرنطینه کرده است برخی گزارش‌ها از قرنطینه شدن ۴ هزار نفر در نیویورک حاکیت می‌کند. سایت US REVIEW جدولی منتشر کرده که حاکی از شکاف عمیق امریکا در سرانه تست کرونا در مقایسه با سایر کشور‌ها است. در حالی که گزارش شده که دو دانشگاه بزرگ سیاتل و واشنگتن در حال تعطیلی‌اند، مقامات در نیویورک می‌گویند که توانایی‌شان برای شکست کرونا مختل شده است. هافینگتون پست نوشته که ستون‌نویس امریکایی ترامپ را به خاطر دروغگویی درباره کرونا شبیه محمدسعیدالصحاف می‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار