کد خبر: 993018
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه پیک بیماری در هفته‌پیش‌رو است، از مردم خواست با پرهیز از تردد غیرضروری و ماندن در خانه برای شکست کرونا با این وزارتخانه همراهی کنند
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: «هفته نسبتاً سختی در پیش داریم. پیک اصلی کرونا در هفته آتی و روز‌های آینده است.» این جمله‌ای است که وزیر بهداشت برای تشریح وضعیت ابتلا به بیماری کرونا در گزارشش از پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا بر آن تأکید کرد. وی همچنان از مردم خواست با پرهیز از تردد غیرضروری و رعایت بهداشت فردی کمک کنند تا کرونا را شکست دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر روند رو به رشد بیماری کرونا طی روز‌های آینده، قطع زنجیره انتقال و کندشدن رشد این نمودار و کاهش شیب صعودی ابتلا به بیماری را وابسته به مشارکت مردمی دانست و تأکید کرد: «با کاهش سفر‌های بین شهری و رعایت نکات بهداشتی و کاهش تردد و مراودات کرونا ۸۰ تا ۹۰ درصد قابل پیشگیری است.»

با تلاش‌های شبانه روزی سربازان سفیدپوش خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا ۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کروناویروس در طول روز‌های گذشته از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. آنطور که مدیر مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام کرده با افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و تسریع روند بیماریابی تاکنون ۳۸۸ فرد مبتلا به بیماری کرونا شناسایی شده‌اند و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری به ۳۴ نفر رسیده است. بنا به تأکید کیانوش جهانپور، بیماری در حال شیوع است و آمار مبتلایان به کرونا کماکان صعودی است و در روز‌های آینده روند رو به رشدی خواهد داشت.

بهترین راهکار برای در امان ماندن از کرونا
روند مبارزه با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و هر روز گزارش‌های تازه‌ای از زورآزمایی این ویروس در بسیاری از کشور‌های دنیا به گوش می‌رسد. در این میان بهترین خبری که در رابطه با این ویروس مخابره شده، این است: «شمار بهبودیافتگان کرونا از مبتلایان پیشی گرفت.» براساس بررسی‌های انجام شده از سوی دانشگاه جان هاپکینز، در تاریخ ۱۹ فوریه در حالی که آمار مبتلایان جدید در این روز ۴۳۹ نفر بود، تقریباً هزار و ۸۰۰ نفر از بیماران قبلی بهبود یافتند. در ایران روند ابتلا همچنان صعودی است. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره روند ابتلا به کرونا در صفحه شخصی خود نوشت: «شیب نمودار ابتلا به کرونا در روز‌های آینده کماکان صعودی خواهد بود، در خانه ماندن، محدودیت تردد، کاهش مراودات و رفت و آمدها، پرهیز از سفر‌های غیرضروری، لغو هرگونه تجمع و اجتماع در سراسر کشور در کنار رعایت نکات بهداشت فردی، تنها راه‌های کنترل بیماری کووید- ۱۹ در هفته‌های آتی خواهد بود.»

هفته سخت
سعید نمکی وزیر بهداشت هم در گزارشی از جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به هفته سخت پیش رو گفت: «هرچند در سراسر کشور، بخش‌های بیمارستانی آماده شده و امکانات وسیع، همکاران خود و تجهیزات لازم را به میدان آورده‌ایم، اما واقعیت این است که هفته نسبتاً سختی در پیش داریم. با بررسی اپیدمیولوژیک که از رصد‌های بین‌المللی و ملی از بیماری انجام شده، روند به گونه‌ای دیده می‌شود که پیک بیماری در روز‌های آینده است؛ این به معنی وحشت مردم نیست. با هوشمندی مردم و به صحنه آمدن همه دست اندرکاران، همه رسانه‌ها و خبررسانی دستگاه‌های مختلف و اشراف مدیران ما در همه عرصه‌ها، این خیز آتی بیماری را به خوبی تحت کنترل قرار خواهیم داد. به هر حال مردم باید در جریان روند آتی بیماری باشند.» وی از مردم تقاضا کرد، بیشتر همراهی کرده و از تردد‌ها واقعاً کم کنند. نمکی با تأکید دوباره بر اینکه به قرنطینه شهر‌ها اعتقاد ندارد و این روش را علمی نمی‌داند، افزود: «به دنبال کنترل ایاب و ذهاب افراد هستیم. خواهش من این است که تردد‌ها به حداقل برسد، مگر موارد بسیار ضروری و با اطمینان کافی از اینکه مورد مشکوکی بین مسافران نیست.» به گفته نمکی اگر مورد مشکوکی به ابتلا در ورودی و خروجی شهر‌ها دیده شود، حتماً این فرد برای مدت ۱۴روز به قرنطینه خواهد رفت.

وزیر بهداشت همچنین از ایجاد تخت‌ها برای موارد اورژانسی برای ظرفیت‌سازی، ضدعفونی معابر و اماکن عمومی و کمک به نیرو‌های پزشکی و پرستاری کشور با استفاده از نیرو‌های پزشکی و پرستاری نیرو‌های مسلح خبر داد.

کاهش ساعات اداری و دورکاری
نمکی در رابطه با دیگر تمهیدات ستاد مبارزه با کرونا هم با اشاره به کاهش ساعت اداری گفت: «قرار شد ساعات کار ادارات با تفویض اختیار به ستاد استانی مبارزه با کرونا و با نظر استاندار و اعلام دانشگاه علوم پزشکی به گونه‌ای تنظیم شود که ستاد استانی بتواند در تأخیر دو ساعته یا کوتاه‌کردن دوساعته خدمت‌رسانی در استان‌ها به شرطی که خدمات مردم معطل نماند، تصمیم‌گیری شود.»

به گفته وی همچنین قرار شد کارمندانی که بیماری زمینه‌ای دارند نیز به گونه‌ای از چرخه کار اداری به سمت دورکاری رفته و حضور فیزیکی نداشته باشند و با تشخیص پزشک معتمد سازمان‌ها دورکاری کنند و افرادی که دیابت یا بیماری زمینه‌ای دارند از جمله این افراد هستند.

نمکی در رابطه با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها هم گفت: «قرار شد مدارس کل کشور از این تصمیم تبعیت کنند و در یک دوره سه روزه از شنبه تا دوشنبه در سراسر کشور مدارس تعطیل اعلام شود.» به گفته وی وزیر آموزش و پرورش با کمک صداوسیما و سایر دستگاه‌ها باید بتوانند آموزش مجازی و آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان فراهم کنند. نمکی درباره تعطیلی دانشگاه‌ها هم توضیح داد: «دانشگاه‌ها تا آخر هفته تعطیل هستند، اما پرسنل و اساتید حاضر خواهند بود و به شکل مجازی و از راه دور، آموزش ادامه خواهد داشت.»

بنا به تأکید وی همه ورزشگاه‌ها و اجتماعات طبق روال قبل تعطیل است و بازی‌های فوتبال و موارد دیگر بدون تماشاگر برگزار می‌شود، همچنین اعتکاف نیز فعلاً برگزار نمی‌شود و تا پایان هفته آتی استمرار خواهد داشت.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به بارگیری یک هواپیمای حامل ماسک N۹۵ و لوازم دیگر تصریح کرد: «قرار شد ماسک و مواد ضدعفونی نیز با توجه به تسریع توزیع آن، بعد از برطرف‌شدن نیاز بخش دولتی، آزاد شده و داروخانه‌ها و سایر اماکن بهداشتی ماسک و الکل در اختیار داشته باشند و با نظارت تعزیرات در اختیار مردم قرار بدهند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار