کد خبر: 992635
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۲
برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری متوقف شده است، سینماها، تماشاخانه‌ها، سالن‌های برگزاری کنسرت و موزه‌ها همگی به واسطه ترس از گسترش کرونا تعطیل شده‌اند، حتی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که قرار بود در اردیبهشت سال آینده انجام شود به بعد از ماه رمضان موکول شده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «جوان» به بررسی وضعیت فرهنگ و هنر در روز‌هایی که خبر اول رسانه‌ها «کرونا» ست، پرداخته است.

سینما‌ها تعطیل
با اعلام روابط عمومی وزارت ارشاد، تمامی سینما‌ها تا پایان هفته تعطیل شدند، البته در اعلام این خبر ناهماهنگی میان وزارتخانه و شورای صنفی نمایش به وجود آمد. این ناهماهنگی تا حدی بود که غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، تعطیلی سینما‌ها را منوط به تصویب شورا دانست نه ابلاغیه وزارت ارشاد! موضوعی که بلافاصله از سوی محسن امیریوسفی رئیس شورا رد شد.

امیریوسفی در مصاحبه‌ای گفت: «بحث تعطیلی سینما‌ها در حوزه اختیارات شورای صنفی نمایش نیست و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می‌شود. در شرایط فعلی بحث سلامت مردم و خانواده‌ها مهم‌ترین مسئله است و امیدواریم تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ گردد.»

تعطیلی یک هفته‌ای سینما‌ها احتمال تمدید دارد و به احتمال قوی سینما‌ها در هفته آینده هم با تعطیلی مواجه خواهند بود.

تعطیل شدن سینما‌ها در اسفند ماه علاوه بر فیلم‌های روی پرده، شرایط برای فیلم «خوب، بد، جلف ۲» که به تازگی اکرانش آغاز شده بود را نیز پیچیده کرد. این فیلم قرار بود از اسفند ماه بر پرده سینما‌ها بیاید و در نوروز نیز به اکران خود ادامه دهد. سازمان سینمایی قصد دارد با افزایش دوره اکران فیلم‌های روی پرده، خسارت فعلی ناشی از تعطیلی را جبران کند. به احتمال زیاد این افزایش باعث خواهد شد تکرار اکران‌ها در نوروز ۹۹ بیش از حد معمول شود.

تعطیلی تماشاخانه‌ها
علاوه بر سینماها، تئاتر‌های سراسر کشور نیز حداقل تا روز نهم اسفند ماه تعطیل خواهند بود. این تعطیلی نیز به اجرا‌های روی صحنه ضرر و زیان مالی وارد می‌کند. شهرام کرمی مدیرکل هنر‌های نمایشی دیروز با مدیران سالن‌های تئاتر جلسه گذاشت و به آن‌ها برای جبران خسارت‌شان اطمینان خاطر داد. کرمی درباره موضوعات مطرح شده در آن جلسه می‌گوید: «موضوعات مختلفی در این جلسه مطرح شد که مهم‌ترین آن‌ها فراهم کردن شرایط لازم برای سلامتی مراجعه‌کنندگان به سالن‌های نمایشی بود و مقرر شد برای آماده‌سازی سالن‌ها، نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی اقدامات لازم انجام شود تا سالن‌های تئاتری به عنوان فضایی امن برای مخاطبان قلمداد شوند.» مدیر کل هنر‌های نمایشی از جبران خسارت گروه‌ها با ارائه اجرا‌های بیشتر توضیح می‌دهد: «ما هر ساله برنامه فعالیت سالن‌های دولتی تئاتر را از پنجم فروردین داریم. امسال با توجه به شرایط پیش‌آمده مشکلی برای اجرای آثار از اول فروردین۹۹ در سالن‌های دولتی نداریم. اگر کار‌های پرمخاطب داشته باشیم این امکان برای گروه‌ها فراهم است.»

کرمی درباره پایان تعطیلی تماشاخانه‌ها می‌گوید: «هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که تعطیلی بخش تئاتر تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و ما نیز تابع وضعیت کشور هستیم، نمی‌دانیم تعطیلی تمدید می‌شود یا خیر.»

نمایشگاه کتاب رفت تا بعد از رمضان
با مصوبه شورای سیاستگذاری، سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد. ایوب دهقانکار، دبیر شورای سیاستگذاری و سخنگوی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام این خبر می‌گوید: «با عنایت به اینکه هدف از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ایجاد فضایی آرام و دلنشین، محیطی فرهنگی برای دوستداران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی و از سوی دیگر تقویت چرخه اقتصادی نشر کشور است، با لحاظ شرایط فعلی جامعه، شورای سیاستگذاری تاریخ ۲۶ فروردین۹۹ را برای اجرای بهینه نمایشگاه کتاب مناسب ندانست و بر اساس مصوبه شورا زمان برپایی سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد.» سخنگوی سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران می‌افزاید: با در نظر گرفتن مختصات نمایشگاه کتاب تهران، جمعیت میلیونی بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان، حضور ناشران و مهمانان خارجی و توجه به این اصل که هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی این نمایشگاه در فضایی به دور از هر گونه نگرانی و کمک به توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و رونق کتابخوانی در جامعه است، برگزاری آن در ابتدای سال جدید برای دستیابی به اهداف از‌پیش‌تعیین‌شده مناسب نیست.

با وجود آغاز فعالیت‌های اجرایی برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، اکنون با تعویق برگزاری نمایشگاه، زمان جایگزین برگزاری نمایشگاه در جلسات آتی شورای سیاستگذاری نمایشگاه مشخص خواهد شد.

کنسرت‌ها هم تعطیل
یک هفته بعد از برگزاری جشنواره موسیقی فجر و در شرایطی که سالن‌های برگزاری کنسرت‌های موسیقی در حال آماده شدن برای اجرا‌های پیش از عید بودند، با شیوع ویروس کرونا و با تصمیم وزارت ارشاد، همه کنسرت‌های موسیقی لغو شد. به این ترتیب تمامی کنسرت‌های موسیقی سراسر کشور به منظور اقدامات پیشگیرانه از چهارم تا نهم اسفند لغو شد. در این میان کنسرت‌های علیرضا قربانی در شب‌های هفته اول اسفند ماه که قرار بود در تالار وحدت اجرا شود، لغو شد. علیرضا قربانی کمتر از دو ماه قبل هم کنسرتش را در تهران و به دلیل درگذشت ۱۷۶ مسافر هواپیمای اوکراینی لغو کرده بود.

محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جبران خسارت خوانندگانی که کنسرتشان لغو شده است، می‌گوید: «با توجه به اینکه به تعویق افتادن کنسرت‌ها ذیل اطلاعیه سراسری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مستقیم وزارت بهداشت بوده است، بنابراین تمهیدات حمایتی ما هم در راستای تسریع در صدور مجوز کنسرت‌های به تعویق افتاده خواهد بود که در این زمینه دفتر موسیقی وزارت ارشاد بر حسب وظیفه خود در این زمینه نهایت همکاری را انجام خواهد داد تا در برگزاری تاریخ بعدی کنسرت‌های به تعویق افتاده، مشکلی از ناحیه دفتر موسیقی وجود نداشته باشد.»

موزه‌ها تعطیلند یا نه!
با وجود ابلاغ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر تعطیلی موزه‌های کشور برای پیشگیری از شیوع کرونا، روز گذشته مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی-‌تاریخی، از باز بودن موزه‌های کشور خبر داد. گویا صرفاً قرار است از بازدید‌های گروهی جلوگیری شود و بازدید‌های انفرادی به قوت خود باقی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار