کد خبر: 992418
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
گزارش «جوان» از تبعات کرونا بر اقتصاد ایران
از زمان اعلام رسمی و جدی شیوع کرونا بازار‌های مختلف کشور تحت‌تأثیر این عامل قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود که تقاضا برای مواد غذایی و بهداشتی به خصوص مواردی که برای کرونا مفید هستند، بیشتر شود و در سایر موارد تقاضا کاهش یابد یا به تعویق بیفتد.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: کرونا همچنین اثر بسیار زیادی در حوزه خدماتی خواهد داشت که به صورت جمع ارائه می‌شود. به این ترتیب می‌توان حدس زد که به زودی رستوران‌ها، صنعت سینما و تئاتر، خدمات ورزشی و ورزشگاه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و بسیاری دیگر از بازار‌های قابل‌تعویق انداختن، با رکود مواجه خواهد شد و در مقابل بازار‌های دیگری، چون صنایع تولید مواد غذایی مطمئن، محصولات کشاورزی مناسب برای درمان کرونا و کارخانجات لوازم بهداشتی و دارویی روز‌های پر رونقی را تجربه کنند.

کرونا دارویی‌ها را بر قله بلند ۵۰۰ هزار واحدی بورس نشاند
از همین رو کرونا دارویی‌های بورس را سبز رنگ کرد و شاخص کل در پایان معاملات دیروز با رشد ۴۸۳۱ واحدی توانست بار دیگر کانال جدیدی را فتح کند و تمام کارشناسان انگشت به دهان فرو برده و رشد بورس را تماشا کنند. پربازده‌ترین گروه بورسی در روز دوشنبه مختص دارویی‌هاست، این گروه با شیوع ویروس کرونا با افزایش تولید و افزایش فروش و در نتیجه افزایش قیمت همراه شده‌است و بسیاری از نماد‌های این گروه در وضعیت صف خرید قرار دارند، دارویی‌ها به علت حجم متوسط معاملات با افزایش تقاضا به راحتی در آستانه صف خرید قرار گرفته و این امر این گروه را بسیار جذاب‌تر از قبل کرده‌است.

لغو نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به دلیل شیوع کرونا
اما این نمایی مثبت از بازار‌های متأثر از کرونا بود، زیرا لغو نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به دلیل شیوع کرونا دومین خبری بود که نشان می‌دهد تا چه اندازه حضور در اماکن جمعی برای سلامتی و مبتلا‌شدن به کرونا مؤثر است. رئیس اتاق اصناف تهران قاسم نوده فراهانی در گفتگو با «بازار» اظهار کرد: در جلسه‌ای که با استانداری داشتیم، مقررشد از هر گونه تجمعی جلوگیری شود به همین دلیل نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برگزار نمی‌شود. رئیس اتاق اصناف تهران خاطر نشان کرد: به منظور تأمین اقلام مردم در شب عید و کنترل قیمت‌ها مقررشد در فروشگاه‌ها فروش فوق‌العاده فقط برگزار شود. خبر‌های رسیده از استا ن‌های دیگر کشور هم بیانگر تعطیلی نمایشگاه‌های عرضه کالا ویژه عید نوروز در بسیاری از شهرهاست.

افزایش قیمت بی‌سابقه ۳ میوه و صیفی به بهانه کرونا
قیمت لیمو ترش، زنجبیل تازه و سیر به بهانه کرونا و افزایش تقاضای مردم به شکل بی‌سابقه‌ای در بازار افزایش یافت. خبرگزاری «تسنیم»، نیز با توجه به توصیه‌هایی که در روز‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی درباره مصرف برخی از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر کرونا می‌شود، تقاضای مردم برای خرید محصولاتی مانند لیمو ترش، زنجیل تازه و سیر در بازار افزایش یافته و منجر به سوء‌استفاده فرصت‌طلبان برای گران‌فروشی این محصولات شده‌است.

قیمت لیمو ترش تا ۶۰ هزار تومان افزایش یافت
بنابر این گزارش در حالی که قیمت هر کیلو لیمو ترش سنگی در بازار مصرف ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، قیمت دیروز این محصول در برخی از مناطق به نرخ‌های متفاوت ۱۵ هزار تومان، ۲۰ هزار تومان، ۳۱ هزار تومان، ۵۰ هزار تومان و حتی ۶۰ هزار تومان افزایش یافته‌است. قیمت هر کیلوگرم سیر خشک نیز به قیمت‌های متفاوتی مانند ۲۰ هزارتومان، ۴۰ هزار تومان و ۴۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. بنابراین گزارش قیمت هر کیلوگرم زنجبیل تازه نیز که پیش از این به قیمت ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسید به ۸۰ هزار تومان افزایش یافته‌است و برخی از فروشندگان در فروشگاه‌های اینترنتی قیمت این محصول را ۹۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند.

روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو
همچنین بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد پس از صعود یکباره قیمت‌ها در بازار خودرو در ابتدای هفته جاری نسبت به هفته گذشته، اکنون بازار مجدد روند نزولی به خود گرفته و قیمت‌ها در بازار خودرو کاهش پیدا کرده‌است. بر این اساس در گروه خودروسازی سایپا، در خودرو‌های پرتیراژ داخلی بین ۲ تا ۶ میلیون تومان کاهش قیمت محصولات ایجاد شده‌است. پراید ۱۱۱ که در ابتدای هفته به ۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده‌بود، در بازار امروز (دوشنبه)، ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته‌است.

کرونا یقه بازار مسکن را هم گرفت!
به نظر می‌رسد همزمان با نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال هم خریداران و هم فروشندگان مسکن ترجیح می‌دهند که مانند بازار خودرو تقاضا‌های خود را به تعویق بیندازند تا با سرک کشیدن به خانه‌ها ضریب ابتلا به بیماری خود را بالا ببرند. ایسنا در این باره نوشت، به دنبال شیوع بیماری کرونا و خودداری خانواده‌ها نسبت به خروج از منزل بررسی‌های میدانی از کاهش مراجعات حضوری برای خرید مسکن حکایت دارد و پیش‌بینی فعالان بازار این است که در صورت ادامه وضعیت کنونی، خرید و فروش افت خواهد کرد. واسطه‌های ملکی می‌گویند با وجود رونق مناسبی که طی هفته‌های اخیر در بازار مسکن ایجاد شده پس از شیوع کروناویروس، نگرانی‌هایی بین طرفین معامله برای مواجهه رو در رو با یکدیگر دیده می‌شود.

این در حالی بود که رشد ماهانه تعداد معاملات مسکن در بهمن ماه ادامه داشت و مطابق با اعلام مشاوران املاک تهران، معاملات ملک طی بهمن ماه ۱۳۹۸ در شهر تهران ۲۰ درصد و در کل کشور ۹ درصد نسبت به دی‌ماه افزایش داشته‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار