کد خبر: 989008
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
روسیه در واکنش به رونمایی از طرح سازش رئیس‌جمهور امریکا در حل مسئله فلسطین، این طرح را در تضاد با قطعنامه‌های شورای امنیت ارزیابی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که بدون توافق طرف‌هایی که در این زمینه نقش دارند، در غرب آسیا توافقی موفق نخواهد بود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: واکنش‌های انتقادی به طرح موسوم به معامله قرن که دونالد ترامپ سه شنبه گذشته پس از مدت‌ها جنجال و با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آن رونمایی کرد، همچنان ادامه دارد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در گفتگو با شبکه روسی «روسیه ۱» ضمن اعلام اینکه این طرح با قطعنامه‌های سازمان ملل همخوانی ندارد، گفت‌: «مجموعه کاملی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص این موضوع موجود است. ما شاهد واکنش‌های فلسطینیان هستیم. ما همچنین می‌بینیم که شماری از کشور‌های عربی در همبستگی با فلسطینیان در رد این طرح واکنش نشان داده‌اند. این مسئله قطعاً ما را بر آن داشته است درباره قابل قبول بودن آن تجدیدنظر کنیم.» جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیروز یک شنبه در کنفرانس خبری مشترک با ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن گفت که بدون توافق بین طرف‌های ذی‌نفع هرگز هیچ صلحی در غرب آسیا موفق نخواهد شد.

امریکا در انتظار موافقت طرف‌های فلسطینی
در شرایطی که دیگر کشور‌ها هم نظر مثبتی به این طرح ندارند، «جرد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ که از وی به عنوان یکی از معماران معامله قرن یاد می‌شود، انتظار دارد که طرف‌های فلسطینی از این طرح استقبال کنند، ولی در گفتگو با شبکه «ام‌بی‌سی» گفت: «اگر فلسطینی‌ها با مذاکره موافقت کنند سرمایه‌گذاری‌ها، فرصت‌های کار و طرح‌های بسیاری در انتظار آنهاست. جامعه جهانی متعهد شده برای کمک به فلسطینی‌ها پول پرداخت کند، اما باید اطمینان حاصل شود که تروریست‌ها در آنجا نیستند. اگر فلسطینی‌ها می‌خواهند دولت تشکیل دهند باید به شروطی که هر دولتی به آن متعهد است، پایبند باشند. پس از آن ما می‌توانیم مذاکره کنیم.»‌وی معتقد است که امتیازدهی برای حل مسئله موجود میان طرف اسرائیلی و فلسطینی ضروری است و زندگی بهتری برای طرفین را به دنبال خواهد داشت. اجازه حضور مسلمانان برای اقامه نماز [در مسجدالاقصی]از جمله امتیازاتی است که به زعم کوشنر طرف اسرائیلی به فلسطینی‌ها داده است. مشاور ترامپ با استناد به این موارد، معامله قرن را فرصتی بزرگ برای فلسطینی‌ها دانست و از آن‌ها خواست فرصت را از دست ندهند.

به موازات این اظهارات و بنابر اعلام رسانه‌های رژیم صهیونیستی شنبه شب «جینا هاسپل» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا به رام‌الله سفر کرد و با ماجد فرج، مدیر سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین و حسین الشیخ، وزیر امور داخلی دیدار کرد. آینده روابط میان سازمان سیا و سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان، محور مذاکره هاسپل با طرف‌های فلسطینی بود. بنابر آنچه رسانه‌های صهیونیست منتشر کرده‌اند، وی از مقامات فلسطینی تضمین‌هایی گرفت که روابط واشنگتن و تشکیلات خودگردان فلسطین آسیب نخواهد دید. هاسپل همچنین به عباس اطمینان داده است که واشنگتن به رژیم صهیونیستی اجازه نخواهد داد پیش از انتخابات کنست، الحاق شهرک‌های کرانه باختری و دره اردن را اجرایی کند.

این دیدار در حالی انجام شد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیش‌تر طرح سازش امریکا را قاطعانه رد کرده و روز شنبه نیز در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره گفت: «ما مطلقاً این راه‌حل را نخواهیم پذیرفت و من هرگز در کارنامه خود این امر را که قدس را فروخته‌ام، درج نخواهم کرد. آن‌ها برای ما شرط گذاشتند که موجودیت دولت یهود را به رسمیت بشناسیم تا از این راه حسن نیت خود را ثابت کنیم.»

تظاهرات مخالفان معامله قرن در تل‌آویو
معامله قرن حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی هم مخالف دارد. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشت که مخالفان این طرح شنبه شب، به کوشش فعالان احزاب و سازمان‌های حقوق چپ‌گرا در خیابان‌های اصلی تل‌آویو تظاهرات کردند. آن‌ها پلاکارد‌هایی به زبان‌های عبری و عربی در دست داشتند که محتوای آن رد معامله قرن، مخالف با الحاق اراضی اشغالی فلسطینی و امثال آن بود.

احزاب «کار» و «میرتس» در این طرح شرکت داشتند. یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز شنبه گفت: «طرح ترامپ، طرح صلح نیست بلکه طرح الحاق (اراضی) و کوچ (اجباری) است، نسخه‌ای برای خشونت بیشتر است که تمام منطقه را در برمی‌گیرد. هر طرحی باید با توافق سران اسرائیلی و فلسطینی اتخاذ شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار