۳ هزار «میز خدمت» بسیج کارمندان با نام سردار قاسم سلیمانی در دهه فجر برگزار می‌شود
کد خبر: 988984
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0049HM
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
گفت‌وگوی «جوان» با رئیس سازمان بسیج کارمندان
در این روز‌ها که دشمن سعی در ناکارآمد نشان‌دادن نظام اداری کشور و کاهش سطح رضایتمندی مردم دارد، رفع موانع و مشکلات این حوزه و خنثی‌سازی اقدامات دشمن را در بسیج کارمندان هدف قرار دادیم
میترا شهبازی
سرويس ايران جوان آنلاين: سازمان بسیج کارمندان هر سال طیف گسترده‌ای از خدمات را در داخل و خارج از ادارات برای افزایش سطح رضایتمندی مردم در زمان مراجعه به سازمان‌ها و نهاد‌های کشور ارائه می‌دهد؛ ازجمله این اقدامات می‌توان به برگزاری میز‌های خدمت اشاره کرد. در همین راستا سال گذشته ۴ هزار و ۳۰۰ میز خدمت به صورت آزمایشی با حضور ۲۳ هزار مدیر و کارشناس ادارات برگزار شد و توانست به ۲۱۷ هزار نفر از مردم خدمت‌رسانی کند. به دنبال استقبال مردم از برگزاری چنین برنامه‌هایی در سال‌جاری ۴ هزار میز دیگر برنامه‌ریزی شده بود که طی ۹ ماه نخست سال این رقم به ۴ هزار ۵۰۰ میز رسید. حالا هم قرار شده است به مناسب دهه فجر در همین جمعه پیش رو ۳ هزار میز خدمت دیگر در ۴۱۰ مصلای سراسر کشور برگزار شود. میز‌هایی که به پاس خدمات جهادی سردار دل‌ها به نام شهید سردار قاسم سلیمانی مزین شده و قرار است بخش مهمی از مشکلات مردم را مرتفع کند. در همین راستا ناصر فصیح‌رامندی، رئیس سازمان بسیج کارمندان در گفتگو با روزنامه «جوان» توضیح می‌دهد:

سابقه فعالیت بسیج کارمندان به یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد؛ در این سال‌ها بسیج کارمندان چه اقداماتی انجام داده است؟
طی این سال‌ها بسیج کارمندان سه محور اصلی تأمین امنیت در مقابل تهدید‌های دشمن در ادارات، نقش‌آفرینی بسیجیان در مناسبات و موضوعات انقلابی و ارزشی و تلاش برای کارآمدسازی نظام اداری کشور را به عنوان هدف خود در نظر گرفته است. بنابراین با توجه به اینکه در این روز‌ها دشمن سعی در ناکارآمد نشان‌دادن نظام اداری کشور و کاهش سطح رضایتمندی مردم دارد، رفع موانع و مشکلات این حوزه و خنثی‌سازی دشمن را هدف قرار دادیم. بنابراین با توجه به آمار ارائه شده از یکی از وزرای کشور در سال گذشته که گفت روزانه ۵ میلیون مراجعه به دستگاه‌های اجرایی توسط مردم انجام می‌شود و فقط ۶۲ درصد از مردم نسبت به خدمات ارائه شده رضایت دارند، افزایش رضایتمندی مردم را با انجام فعالیت‌های جهادی در برنامه قرار دادیم.

برای افزایش سطح رضایتمندی مردم در زمان مراجعه به سازمان‌ها و ادارات دولتی چه اقداماتی را در برنامه بسیج کارمندان قرار دادید؟
در تمام دنیا مشکلات و نارضایتی به دلیل حجم بالای مراجعه به دستگاه‌های دولتی و سیستم اداری وجود دارد، اگر هم این نارضایتی وجود نداشت و همه از شرایط رضایت داشتند هیچ محرکی برای پیشرفت و توسعه وجود نداشت. اما الان در برنامه داریم که سطح نارضایتی را کاهش دهیم و برنامه‌های دشمن علیه کشور را خنثی کنیم. در همین رابطه از ابتدای سال ۹۸ در تلاش هستیم با کاهش دادن فاصله مردم و مسئولان سطح رضایت مردم از خدمات ارائه شده را افزایش دهیم. در این راستا نیز سه اولویت را دنبال می‌کنیم؛ اول، کمک به کارآمدسازی نظام اداری کشور؛ دوم، برگزاری میز‌های خدمت جهادی که در آن مسئولان را به محلات و مساجد برای شکل دادن ارتباط رو در رو و رفع مسائل و مشکلات می‌بریم؛ سوم، کیفی‌سازی میز‌های خدمت درون ادارات.
البته در این راستا دولت هم مصوبه‌ای دارد تا از اول تیرماه ۹۸ کلیه دستگاه‌های اجرایی در ورودی ساختمان‌هایشان میز خدمت برای مردم داشته باشند تا به مشکلات مردم در همان ورودی ادارات رسیدگی شود. این قانون هم به استناد حقوق شهروندی در نظام اداری که برگرفته از سیاست‌های کلی نظام اداری است در حال اجرایی شدن است.

با توجه به اینکه گفتید برای برگزاری میز خدمت در نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی مصوبه‌ای هم از ابتدای تیرماه اجرا می‌شود، بسیج چگونه به این برنامه سرعت می‌بخشد؟
در صورتی که مسئولان در دستگاه‌های اجرایی بخواهند، بسیج آمادگی کیفی‌سازی میز‌های خدمت درون اداره خودش را دارد. همچنین در بردن مسئولان در میز خدمت جهادی بیرون ادارات نیز با اطلاعاتی که رده‌های بسیج از نواقص و کمبود‌ها از سطح جامعه دارند می‌تواند نقش‌آفرینی کند و به ارائه خدمات سرعت ببخشد. مضاف بر این موارد در بخش کارآمدسازی نظام اداری هم می‌تواند به اصلاح فرایند‌های اداری کمک کند.

برای ارائه این خدمات از سوی سازمان بسیج کارمندان چند پایگاه و مرکز فعال دارید؟
در حال حاضر بیش از ۷ هزار پایگاه مقاومت در ادارات کشور داریم؛ یعنی در هر اداره‌ای که تعداد کارمندان آن بیش از ۲۰ نفر است پایگاه بسیج وجود دارد. همچنین ۵۰۰ حوزه مقاومت داریم که از هر ۱۵-۱۰ پایگاه یک حوزه مقاومت تشکیل می‌شود. علاوه بر این بر اساس تقسیم‌بندی که انجام دادیم، در هر اداره پایگاه داریم. در ادارات کل استان‌ها هم پایگاه بسیج وجود دارند. در شهرستان‌ها در حوزه ادارات داریم که فعالیت پایگاه‌ها را پیگیری می‌کند و در سطح استان نیز بسیج کارمندان استان است که دست به خدمت‌رسانی می‌زند. به طور کلی تنها قشری هستیم که جمعیت بسیج ما را کارمندان تشکیل می‌دهند.

اشاره کردید بسیج در کنار مسئولان دولتی به اجرایی شدن قوانین و مصوبات دولتی کمک می‌کند؛ این هدف چگونه انجام می‌شود؟
یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کارمند در سراسر کشور شناسایی کردیم که ۶۰ درصد آن‌ها با روحیه جهادی عضو فعال بسیج کارمندان هستند. آن‌ها هم کارمند، رئیس اداره، کارشناس و ... هستند، اما با روحیه، انگیزه و تلاش جهادی به اجرای مصوبات و قوانین دولتی کمک می‌کنند. در اصل آن‌ها پا را از وظایفشان فراتر می‌گذارند و خدمات بیشتری در ادارات محل خدمتشان به مردم ارائه می‌دهند.

گفتید ۶۰ درصد کارمندان بسیجی هستند، تعداد اعضای این سازمان چقدر است؟
در حال حاضر نزدیک به ۸۰۰ هزار کارمند بسیجی داریم که کارشناس، مدیر و معاون و ... هستند. همچنین بالغ بر ۷ هزار نفر از مدیران کشور بسیجی هستند.

در میز‌های خدمت که بسیج کارمندان نقش پررنگی دارد، چه خدماتی ارائه می‌شود؟
میز‌های خدمت به دو بخش درون اداره و بیرون اداره تفکیک می‌شود. درون اداره مصوب دولت است که در حال انجام است و ما هم از وزیر کشور درخواست کردیم تا با ورود پایگاه مقاومت بسیج کیفی‌سازی میز خدمت درون ادارات افزایش یابد. در این میز خدمت که درون ادارات است، دیگر مراجعه‌کننده‌ها در طبقات ساختمان‌ها سرگردان نمی‌شود. همچنین در میز خدمت بیرون ادارات که از سال گذشته به صورت آزمایشی آغاز و امسال هم به صورت جدی دنبال می‌شود، قرار است با شناسایی مشکلات مردم و بردن مسئولان به محلات و مناطق مختلف مسائل را منطقه به منطقه مرتفع کنیم. در این راستا نیز مشکلات را از طریق بسیج مساجد بررسی می‌کنیم. آن‌ها مسائل و مشکلات مردم اعم از نیاز به انشعاب آب و مسیر‌ها و ... را بررسی می‌کنند و ضمن اطلاع‌رسانی به بسیج ادارات، مسئولان را به مساجد می‌آوریم تا در ارتباط چهره به چهره با شنیدن مشکلات مردم و اطلاع‌رسانی درباره وظایف هر اداره موانع را مرتفع کنند. همین مسائل باعث افزایش رضایتمندی مردم خواهد شد. بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم اگر تنها ۱۰ درصد میزان کارآمدی نظام اداری را افزایش دهیم می‌توانیم تا ۳۰ درصد رضایتمندی مردم را از این دستگاه‌ها افزایش دهیم. برای مثال در صورت اصلاح یک ابلاغیه ممکن است مشکل ۱۰۰ هزار نفر برطرف شود.

با توجه به اینکه در دهه فجر قرار داریم، برای این ایام مبارک هم برنامه‌‎ای دارید؟
بله؛ علاوه بر فعالیت‌های جاری بسیج، از جمله برنامه‌های فرهنگی، فضای مجازی، جذب نیروی انسانی، تعلیم و تربیت و آموزش و ... که انجام می‌دهیم، در بحث تخصصی میز خدمت جهادی هم به صورت خاص در دهه فجر و در روز ۱۸ بهمن ماه قرار است ۳ هزار میز خدمت دیگر را در ۴۱۰ مصلای سراسر کشور برگزار کنیم. هرچند برای این تعداد برنامه‌ریزی کردیم که ممکن است تعداد میز‌های خدمت افزایش یابد. برای این تعداد میز خدمت نیز حداقل ۶ هزار مدیر و کارمند بسیجی حضور خواهند یافت. تمام میز‌های خدمت که قرار است در این تاریخ برگزار شود برخلاف سال‌های گذشته که به نام شهدای همان مناطق بود، امسال به پاس خدماتی که شهید سردار قاسم سلیمانی ارائه دادند مزین به نام ایشان شده است.

اشاره کردید سال گذشته هم به صورت آزمایشی میز خدمت برگزار کردید؛ می‌توانید آماری از میز‌های خدمت برگزار شده در سال گذشته و سال جاری ارائه دهید؟
۴ هزار و ۳۰۰ میز خدمت با حضور ۲۳ هزار مدیر و کارشناس در سال گذشته برگزار کردیم که با استقبال ۲۱۷ هزار نفری مردم مواجه شد. امسال هم برگزاری ۴ هزار میز خدمت را در برنامه داشتیم که تا پایان ۹ ماه اول سال ۴ هزار و ۵۰۰ میز برگزار شد. در این میز‌ها هم ۳۰۰ نفر از مردم توانستند با ۲۲ هزار مدیر و کارمند ارتباط حضوری داشته باشند و مشکلاتشان را به گوش آن‌ها برسانند. در همین راستا برای سال آتی نیز قصد برگزاری حدود ۸ هزار میز خدمت را داریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار