کد خبر: 987643
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
همتی:
در شرایطی که طی یکسال منتهی به دی ماه سال جاری در حدود ۴۰ درصد تورم داشته ایم و حجم نقدینگی نیز گویا به محدوده ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است، عده‌ای که گویا در حوزه واردات رسمی و غیر رسمی و خروج سرمایه از کشور فعال هستند سیاستگذار را به ثبات و کاهش نرخ بهای ارز ترغیب می‌کنند که رئیس کل بانک مرکزی در همین راستا گفت: هیچ وقت ثبات نرخ ارز را فدای نرخ مشخص ارز نمی‌کنیم؛ تمام برنامه من در بانک مرکزی این است که اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر باشد و ما هیچ وقت ثبات نرخ ارز را فدای نرخ ارز نمی‌کنیم.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، به گفته وزیر اقتصاد، اقتصاد ایران زیادی دلاریزه شده‌است که باید از این وضعیت فاصله بگیرد از این رو نرخ تعادلی ارز باید نرخی باشد که نه واردات مواد اولیه و واسطه‌ای و سرمایه‌ای و مصرفی ضروری دچار فشار تورمی غیر طبیعی شود و نه اینکه خارج کننده سرمایه، وارد‌کننده کالای غیر‌ضروری و لوکس (چون خودرو) و قاچاقچیان کالا و سفته‌بازان با استراتژی بلند‌مدت از ارزانی بهای ارز سوء‌استفاده کنند، در همین راستا گویا وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با توجه به دو طرف داستان عرضه و تقاضا ثبات و پیش‌بینی‌پذیر‌بودن بازار ارز را هدف قرار داده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی در رسانه ملی درباره بازار ارز و قابل پیش‌بینی‌بودن بازار با نرخ‌های فعلی گفت: یک سال و نیم قبل، در اوج التهابات ارزی، همین‌جا اعلام کردم از فردا تحریم‌های امریکا شروع می‌شود و ما هم سیاست‌های جدید ارزی مان را شروع کردیم؛ شوک امریکا را مهار و این توطئه را متوقف کردیم.

همتی اعلام کرد: برای ما ثبات نرخ ارز از نرخ ارز مهم‌تر است؛ هیچ‌وقت ثبات نرخ ارز را فدای نرخ ارز نمی‌کنیم؛ تمام برنامه من در بانک مرکزی این است که اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر است.

رئیس کل بانک مرکزی از تأمین ۳۲ میلیارد دلار برای واردات خبر داد و گفت: صادرکنندگان نیز ۲۰ میلیارد دلار به کشور برگردانده‌اند. یعنی تا به امروز، ۳۲ میلیارد دلار تأمین مالی برای واردات داشته‌ایم و صادرکنندگان غیرنفتی ۲۰ میلیارد دلار ارز آورده‌اند و خوب عمل می‌کنند و اگر سود هم می‌برند نوش جان آن‌ها باشد.

وی با بیان اینکه صادرات ناشی از تولید است و تولیدکنندگان به آرامش بازار کمک کرده‌اند، افزود: این در حالی است که امسال تقویت تولید اولویت اول ما است و این مسیر را در تولید و صادرات به خوبی حمایت خواهیم کرد. همتی تأکید کرد که بانک مرکزی اصلاً به خودرو‌های وارداتی ارز نخواهد داد و افزود: برخی یاد گرفته‌اند که خودرو وارد می‌کنند و در گمرک نگه می‌دارند، تا بعد از چند ماه اجازه ترخیص را بگیرند؛ ولی بانک مرکزی دیگر ارزی برای ورود ماشین اختصاص نخواهد داد. رئیس کل بانک مرکزی به مقررات واردات خودرو در مرداد سال ۹۷ اشاره و تصریح کرد: اگر خارج از ضوابط واردات خودرو صورت گیرد من به عنوان بانک مرکزی با این واردات مخالفت خواهم کرد و ارز آن را تأمین نمی‌کنم.

وی با طرح این پرسش که در شرایطی که مواد اولیه ما با مشکل تأمین ارز مواجه هستند، چرا باید خودرو وارد شود، گفت: حتی با واردات خودرو‌های هیبریدی هم موافق نیستم؛ چراکه کار‌های واجب‌تری داریم و باید برای سال‌های آینده ذخیره ارزی داشته باشیم؛ ما به هر حال هنوز نمی‌دانیم شرایط تحریم در سال‌های آینده چه خواهد شد.

همتی ضمن تأکید براینکه ذخایر اسکناسی ارز ما نسبت به یک دهه گذشته بی‌سابقه است، اذعان داشت: ولی من به خودم اجازه نمی‌دهم که آن را بی‌رویه در بازار بریزم. دلالان نمی‌توانند بر بازار اکنون اثرگذار باشند چراکه به خوبی می‌دانند اگر بانک مرکزی بخواهد یک شبه بازار را کنترل کند و ارز در بازار بریزد، حتماً دلالان را دچار مشکل خواهد کرد. عبدالناصر همتی در گفت وگوی ویژه خبری به بیان اهداف و برنامه‌های بانک مرکزی در طرح عملیات بازار باز پرداخت و درباره تغییر نرخ سود بانکی در راستای اجرای این سیاست، گفت: فعلاً تمرکز بانک مرکزی روی تغییر نرخ سود بانکی نیست. رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه نرخ سود سپرده الان یک مقدار تعادل پیدا کرده است، افزود: نرخ سود بین بانکی حدود ۵/ ۱۸ درصد است و سال گذشته ۵/ ۲۰ درصد بود و الان دو واحد درصد کاهش یافته و بالای ۲۰ درصد وجود ندارد. این سیاست یک شبه نیست و یک محصول یکساله است و ما می‌خواهیم اول این ابزار را همه همکاران ما کار کنند.

وی با تأکید براینکه نرخ سود هدف را شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند، افزود: چهارشنبه اولین مرحله حراج اوراق عرضه در عملیات بازار باز انجام می‌شود. بانک‌ها پیشنهادات خود را به بانک مرکزی دادند و به تدریج بازار آگاهی پیدا می‌کند و اوراق پیش‌بینی شده دولت در بودجه سال آینده در بازار عرضه می‌شود و نرخ این اوراق نباید بی‌جهت در بازار بالا برود. الان نرخ حدود ۵/ ۲۱ درصد است و بین بانکی نیز ۵/ ۱۸ درصد است.

همتی گفت: اجازه نمی‌دهیم از این بابت نقدینگی و تورم لطمه بخورد و شرایط کشور دشوار است و با اقدامات صورت گرفته خیلی از مشکلات حل می‌شود. دولت منابع دیگری نیز برای کسب درآمد دنبال می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
0
0
جوان انلاين از انتشار هرگونه پيام حاوى تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط،فحش، ناسزا و ... معذور است.
مراد مردانى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
0
0
رانندگانى هم هستند وقتى از كوچه اى خارج ميشوند اول ميپيچند بعد چپ و راست خود را نگاه ميكنند. .
اين مثل بدان به ذهنم آمد كه تصميمات بانك مركزى را خواندم و ........
گذشته ، حال و آينده را ديده بوديم ، ميبينيم و حدس ميزنيم.
پاسخ ها
ن ا ش ن ا س
| Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
گذشته و حال را ديده بوديم و ميبينيم آينده را حدس ميزنيم . خوب نوشته بودي ولى عجله كردى كمى ويرايش احتياج داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار