کد خبر: 987454
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
در سطح الگوی راهبری مطلوب، سازوکار هدایتی و نظارتی باید طراحی شود و سرعت حرکت و دقت در این سطح باید افزایش یابد. همچنین با همکاری همه نهاد‌ها سطح انضباط مالی و مدیریتی افزایش می‌یابد و حسابرسی‌ها به‌روز می‌شود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین:‌ بخش خصوصی می‌تواند کار‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن انجام دهد، اما متأسفانه برخی به یأس‌آفرینی و ناامیدی دامن می‌زنند که این روی کار‌های اجرایی اثر دارد و این کار یک کار سیاسی و ضدمنافع ملی است؛ همان‌گونه که برخی از روزنامه‌ها در مورد FATF حرف‌های غیرواقعی می‌زنند.

به گزارش فارس، محمدجواد ایروانی معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری روز گذشته در همایش هم‌اندیشی سالانه نهاد‌های ذیل دفتر رهبری گفت: در مورد FATF برخی از روزنامه‌های داخلی حرف‌هایی می‌زنند که برخلاف امنیت ملی است که نشان می‌دهد یا در مورد این مسئله مطالعه نکرده‌اند یا اینکه مطالب را خوب ترجمه نمی‌کنند و مطالب اشتباهی به افکار عمومی می‌گویند. ما منتظریم ببینیم کارگروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF راجع به رئیس‌جمهور امریکا که از این قضیه سوءاستفاده کرده و تأمین مالی تروریسم انجام داده و با بودجه دولت امریکا سردار سلیمانی را به شهادت رسانده است چه می‌کند.

وی گفت: منابع مالی در جهت حرکت ضدانسانی و تروریسم و حرکت ضد بین‌المللی توسط رئیس‌جمهور امریکا چگونه تهیه شده و آیا این کار باعث افزایش ریسک سیستماتیک در امریکا می‌شود یا نه؟ حتی اگر ابعاد انسانی آن را هم در نظر نگیریم ابعاد تأمین مالی تروریسم با بودجه دولتی چه می‌شود؟

وزیر اسبق امور اقتصادی همچنین با بیان اینکه کار‌های ویژه‌ای با ابتکار نهاد‌های زیرمجموعه دفتر رهبری انجام می‌شود، گفت: این‌ها باید در جهت تحقق آرمان‌ها و اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کنند. در مورد تحریم و مقابله با تحریم‌ها نهاد‌های انقلابی کار‌های عجیب و غریبی انجام دادند که نمی‌توانیم آن‌ها را بازگو کنیم.
ایروانی گفت: دشمن با اعمال تحریم منتظر بود صنعت فولاد ایران زمین بخورد و به آن‌ها سجده کند، اما الان وضعیت صنعت فولاد را ببینید چقدر خوب است و بخش‌های کلیدی که در انحصار دو جا بود آن‌ها مترصد بودند با تحریم به زمین بخورند، اما با همکاری نهاد‌ها توانستند سر پا بمانند.

وی همچنین گفت: بخش خصوصی هم می‌تواند کار‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن انجام دهد، اما متأسفانه برخی به یأس‌آفرینی و ناامیدی دامن می‌زنند که این روی کار‌های اجرایی اثر دارد و این کار یک کار سیاسی و ضدمنافع ملی است؛ همان‌گونه که برخی از روزنامه‌ها در مورد FATF حرف‌های غیرواقعی می‌زنند.
معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری در مورد نظارت بر نهاد‌های انقلابی گفت: نظارت راهبردی، نظارت میانی و نظارت عملیاتی در این نهاد‌ها انجام می‌شود و هر کدام از نهاد‌ها شرایط خاص خود را دارند و الگوی نظارت در هر نهادی باید بومی‌سازی شود و مؤسسه حسابرسی مفید راهبر در این زمینه کار حسابرسی به مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه دفتر رهبری را بر عهده دارد.

ایروانی همچنین گفت: در مذاکره با وزیر امور اقتصادی و دارایی هماهنگ کردیم که شرکت‌های زیرمجموعه نهاد‌های وابسته به دفتر رهبری شرایط پذیرش در بورس پیدا کنند و این روند سرعت گیرد. هر نهاد دارای تجارب خاص خود است، در این همایش زمینه تبادل دانش و تجربیات نهاد‌ها فراهم شده است.
معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری همچنین گفت: در سطح الگوی راهبری مطلوب، سازوکار هدایتی و نظارتی باید طراحی شود و سرعت حرکت و دقت در این سطح باید افزایش یابد. همچنین با همکاری همه نهاد‌ها سطح انضباط مالی و مدیریتی افزایش می‌یابد و حسابرسی‌ها به‌روز می‌شود.

ایروانی همچنین گفت: ارکان تصمیم‌گیری در نهاد‌ها با هدف ارتقای ارتباط با سایر نهاد‌ها اقدام می‌کند، همچنین کمیته حسابرسی، کمیته ریسک و کمیته جبران خدمت تشکیل می‌شود که نشان می‌دهد مسئله سازمان چگونه قابل تصمیم‌گیری، هدایت و نظارت است.
وی از تدوین الگوی راهبری مطلوب در نهاد‌های تحت پوشش دفتر رهبری خبر داد و گفت: الگوی حکمرانی خوب در این نهاد‌ها دنبال می‌شود و الگوی راهبری مطلوب ترجمه همان حاکمیت شرکتی است که مهم‌ترین موضوع آن نهادینه‌سازی و چندجانبه‌نگری در نهادهاست.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری همچنین گفت: گزارش دقیق و تسهیل‌گری دستگاه‌های زیرمجموعه نهاد دفتر رهبری مورد توجه است و نهاد‌ها برای طراحی و مدیریت کارآمد متناسب با اقتضائات ملی هستند که فرایند پیشرفت را تسهیل می‌کند.
ایروانی گفت: در قالب حاکمیت شرکتی روند تکاملی تدریجی در نهاد‌ها دنبال می‌شود که چرخه اول گزارشگری مالی، حسابرسی و مجامع شرکت‌ها و استاندارد‌های حسابرسی است. همه نهاد‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی مورد حسابرسی و نظارت قرار می‌گیرند.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری از طراحی جایزه حسابرسی تعالی برای نهاد‌های زیرمجموعه دفتر رهبری خبر داد و گفت: در سطح دیگر سیاست‌های کلی باید اجرا شود و الگوی بیستم کلان ملی دنبال می‌شود. نهاد‌های زیرمجموعه دفتر رهبری کمتر از ۸ /۰ درصد در اقتصاد ملی نقش دارند ولی می‌توانند به عنوان ویژگی نهادی اثربخش باشند و الگوی نظارت، رصد و پایش در این نهاد‌ها بسیار مهم است.
وی همچنین اجرای سیاست‌های کلی کشور و عمل به سیاست‌ها، مقررات و قوانین را خواستار شد و گفت: باید نظام پایش و نظارت تقویت شود. در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم گزارش اقدام و عمل تهیه شده که هر نهاد چقدر از سیاست اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده است.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری گفت: باید به سطحی از انضباط مالی و مدیریتی برسیم که به روز شدن حسابرسی و صورت‌های مالی مورد قبول افزایش پیدا کند و بند‌های حسابرسی اظهارنظر شده کاهش یابد.
ایروانی به تشکیل زنجیره افزایش ارزش در نهاد‌ها تأکید کرد و گفت: مبنای زنجیره ارزش بر چابک‌سازی نهاد‌ها استوار است و در این زمینه می‌خواهیم شرکت‌های قابل واگذاری را از طریق بورس واگذار کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار