کد خبر: 987118
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۳
واقعه طبس و نقش عناصر خائن داخلی در شهادت محمد منتظرقائم
ماجرای طبس به‌خوبی نشان داد که هرگاه عناصر خائن داخلی با دشمن بیگانه همراه می‌شوند، فاجعه‌ای در کشور رخ می‌دهد. شهید محمد منتظر قائم، یکی از اولین قربانیان خیانت عناصر داخلی بود، اما وقایع بعدی نشان داد که وی آخرین قربانی جریان خودفروخته داخلی نیست
غلامحسین بهبودی
سرويس ايثار و مقاومت جوان آنلاين: این روز‌ها که اخبار سقوط هواپیمای اوکراینی داغ است و گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با دلایل وقوع آن مطرح می‌شود، بد نیست یادکردی از یک واقعه تاریخی داشته باشیم. اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ وقتی که حماقت امریکایی‌ها منجر به شکست آن‌ها در طبس شد، همکاری تعدادی از عناصر داخلی با نظامیان امریکایی مشخص بود. جواد بهبودزاده از نیرو‌های سپاه یزد در زمان وقوع حادثه می‌گوید: بعد‌ها مشخص شد که توپ‌های ضدهوایی در مسیر پرواز هواپیما‌ها و بالگرد‌های امریکایی جمع‌آوری شده بود. همچنین به دستور بنی‌صدر، دو فروند بالگردی که در منطقه جا مانده بود، توسط جنگنده‌های خودی منهدم شدند!

واقعه طبس در چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ رخ داد. در این زمان شش ماه از اشغال لانه جاسوسی می‌گذشت و امید دولت کارتر برای بازگشت گروگان‌ها کمرنگ شده بود. از این رو وی در حرکتی دیوانه‌وار، یک واحد از نیرو‌های ویژه خود که به نیروی دیتا موسوم بودند را مأمور بازگرداندن گروگان‌های امریکایی کرد.

در تاریخ می‌خوانیم که نیرو‌های دیتای امریکایی با شش هواپیما و شش بالگرد خود را به طبس می‌رسانند. آن‌ها می‌خواستند به تهران بیایند و با فرود در استادیوم امجدیه (شهید شیرودی) طی یک عملیات کماندویی، گروگان‌های لانه جاسوسی را آزاد کنند. اما این عملیات بنا به دلایلی لغو می‌شود و با وقوع طوفان شن، یک فروند بالگرد با یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ برخورد می‌کند و تعدادی از نظامی‌های امریکایی کشته می‌شوند. باقی‌مانده نیرو‌ها نیز با دستپاچگی به ناو هواپیمابری که از آن برخاسته بودند برمی‌گردند درحالی‌که چهار بالگرد روی زمین جامانده بود.
روز بعد یعنی پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹، شهید محمد منتظر قائم فرمانده سپاه یزد به همراه تعدادی از همرزمانش تصمیم می‌گیرند به محل وقوع حادثه بروند و اوضاع را بررسی کنند. اما آن‌ها هرگز تصور نمی‌کردند که با فرار امریکایی‌ها، توسط جنگنده‌های خودی مورد حمله قرار بگیرند.

بهبودزاده از شاهدان حادثه می‌گوید: محمد و نیروهایش که به بالگرد‌ها می‌رسند، تنها فرصت می‌کنند نگاهی اجمالی به وسایل داخل بالگرد‌ها بیندازند. می‌گفتند پول ایرانی زیادی داخل بالگرد‌ها بود، اما در همین لحظه سر و کله دو فروند جنگنده از راه می‌رسد و این هواپیما‌ها طوری پرواز می‌کردند که انگار از نیرو‌های ما می‌خواستند منطقه را ترک کنیم.
جنگنده‌هایی که رفتاری تهدیدآمیز داشتند، دو فروند فانتوم اف ۴ بودند که از جنگنده‌های پرکاربرد نیروی هوایی به شمار می‌رفتند. فانتوم‌ها مدتی در منطقه پرواز می‌کنند و، چون درمی‌یابند که نیرو‌های محمد قصد ندارند به این راحتی‌ها محل را ترک کنند، اقدام به تیراندازی می‌کنند.
بهبودزاده می‌گوید: آن‌ها شروع به شلیک کردند طوری که یکی از بالگرد‌ها بر اثر تیراندازی فانتوم‌ها منفجر شد. ترکش‌های حاصل از آن به قلب محمد منتظر قائم برخورد کرد و به شهادت رسید. سه نفر دیگر از بچه‌ها به نام‌های سامعی، لاور و درستکار هم مجروح شدند.

بعد‌ها فرمانده نیروی هوایی گفت که از فرمانده کل قوا یعنی بنی‌صدر دستور داشته است. بنی‌صدر هم اینطور استدلال کرد که او می‌خواست ادوات برجای مانده از دشمن را منهدم کند تا مبادا به دست بیگانگان بیفتد! واقعیت هرچه بود، به قول بهبودزاده حتی آمدن نمایندگان شورای عالی دفاع و بررسی‌های تکمیلی‌تر نیز نتوانست علت حقیقی انهدام بالگرد‌های امریکایی توسط نیرو‌های خودی و همینطور شهادت محمد منتظر قائم را روشن کند.
چند ماه بعد تیمسار باقری فرمانده وقت نیروی هوایی در زمان واقعه طبس، در فرودگاه مهرآباد بازداشت شد. در این زمان به‌تازگی بنی‌صدر از ایران خارج شده بود و اینطور عنوان می‌شد که وی نیز قصد داشته به او بپیوندد. باقری کمی بعد اعدام شد.
ماجرای طبس به‌خوبی نشان داد که هرگاه عناصر خائن داخلی با دشمن بیگانه همراه می‌شوند، فاجعه‌ای در کشور رخ می‌دهد. شهید محمد منتظر قائم، یکی از اولین قربانیان خیانت عناصر داخلی بود، اما وقایع بعدی نشان داد که وی آخرین قربانی جریان خودفروخته داخلی نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار