کد خبر: 987014
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
با رأی دیوان عدالت اداری
هیئت‌عمومی دیوان عدالت اداری کارفرمایان را موظف به پرداخت حق بیمه دوره کارآموزی کارگران کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در خصوص آرای صادره از هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما درباره پرداخت حق بیمه دوره کارآموزی کارگران، هیئت‌عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی اعلام کرد که کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه در دوره کارآموزی کارگران هستند.

در نظریه اعضای هیئت‌تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی که در مورد تعارض آرای صادره درباره رأی به هیئت عمومی ارائه شد، پس از تأیید تعارض آرا در این مورد چنین آمده است: با عنایت به اینکه کارفرما یک شرکت صنعتی بوده نه یک مرکز آموزشی و هدف از جذب افراد و آموزش آن‌ها در نهایت استخدام کارآموزان است و وجود قرائنی همچون پرداخت مبالغی تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی و بهره‌وری در فیش حقوقی به شکات و اخذ تضمین جهت تعهد به خدمت، اشتغال کارآموزان در تابستان و ایام فراغت از تحصیل شامل حق بیمه می‌شود. بنابراین شاکیان مشمول بند «یک» و قسمت اول تبصره یک ماده ۱۱۲ قانون کار بوده و مطابق بند «الف» ماده ۱۱۳ قانون مذکور رابطه استخدامی کارگر در مدت کارآموزی قطع نمی‌شود و این مدت از هر لحاظ جز سوابق کارگر محسوب می‌شود.

بنابراین مطابق مواد ۵ و ۱۴۸ قانون مذکور حق بیمه این مدت باید از سوی کارفرما پرداخت شود.

بنابراین بر اساس این رأی کارفرمایان موظف شدند حق بیمه دوره کارآموزی کارگران را پرداخت کنند. گفتنی است مطابق قوانین دیوان عدالت اداری این رأی در موارد مشابه هم لازم‌الاجراست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار