کد خبر: 987013
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
تلاش آموزش و پرورش برای صدور احکام رتبه‌بندی معلمان تا بهمن‌ماه در حال عملی شدن است. در همین راستا روزگذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه در مکاتبه‌ای با خزانه‌دار کل کشور، مجوز تخصیص هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را برای اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان صادر کرد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: مرحله اول رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۴ و ۹۵ (در دوران برنامه توسعه پنجم) با ۵ هزار میلیارد تومان به اجرا درآمد. برنامه توسعه ششم هم طرح رتبه‌بندی را یکی از اصلی‌ترین فرایند‌ها در نظام مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش محسوب کرده است.

اولویت به مطالبات رسید
در بودجه امسال آموزش‌و‌پرورش رقم ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه‌بندی، در نظر گرفته شده بود، اما این رقم در شهریورماه صرف پرداخت مطالبات فرهنگیان شد و به رتبه‌بندی نرسید.

سال قبل در زمان تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس، نمایندگان مبلغ ۲هزار میلیارد تومان را برای اجرای نظام رتبه‌بندی در بودجه سال ۹۸ در نظر گرفتند، اما در آستانه مهرماه مطالبات فرهنگیان اعم از پرداخت پاداش پایان‌خدمت بازنشستگان و مطالبات حق‌التدریسان موجب شد که با دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه این رقم با ۱۰ درصد افزایش به پرداخت مطالبات فرهنگیان تخصیص یابد.

وعده‌ای که عملی شد
روزگذشته نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابلاغی به خزانه‌داری کل کشور، دستور تخصیص ۱۴ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در چهار ماه مهر، آبان، آذر و دی امسال را صادر کرد.

هفته قبل هم اللهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اصلاح احکام و نگارش حقوق کارکنان انجام شده و همکاران ما شبانه‌روزی کار می‌کنند تا رتبه بندی در حقوق دی ماه معلمان اعمال شود.

طرح رتبه‌بندی معلمان در آذر امسال ازسوی هیئت‌دولت مصوب و قرار شد تا احکام ناشی از این طرح از ابتدای مهرماه درنظر گرفته شود.

افزایش ۴۲۰ هزار تومانی دستمزد‌ها
معلمان با دو سال سابقه کار و بالاتر شامل این طرح می‌شوند و معلمان باسابقه بیش از ۲۴ سال در این طرح به‌صورت ویژه‌ای دیده خواهند شد. همچنین دریافتی معلمان ابتدایی به‌دلیل تمام‌وقتی و سختی کار ۱۰درصد بیشتر خواهد بود. معلمان در پنج رتبه و با سنوات ۲- ۶- ۱۲- ۱۸- ۲۴ سال خدمت رتبه‌بندی خواهند شد.

در این طرح، رتبه‌های پایین‌تر حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت و میانگین افزایش حقوق معلمان بر اثر اجرای رتبه‌بندی ۴۲۰ هزار تومان خواهد بود که این طرح شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران واحد‌های آموزشی است و حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیاز این طرح بهره‌مند خواهند شد.

طرحی که در حد حرف باقی‌مانده بود
در همین خصوص، فریده اولاد قباد عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: «همواره تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان دغدغه کمیسیون آموزش مجلس بوده و حقیقتاً همکاران ما در طول ماه‌های گذشته بسیار پیگیر بودند که این طرح به سرانجام برسد.»

این نماینده تهران تصریح کرد: «چند هفته پیش، آقای حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون آمدند و ما در آن جلسه به ایشان گفتیم که این طرح از زمان آقای بطحایی مطرح بوده و یکی از مهم‌ترین مصوبات برنامه ششم است، اما در این مدت طولانی در حد حرف باقیمانده است.»

رئیس فراکسیون زنان مجلس هم اظهار داشت: «این طرح به هر معلمی عددی بین یک تا پنج را اختصاص می‌دهد که در این موضوع صلاحیت و شاخص‌های مختلفی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت براساس رتبه، مبلغی به حقوق فرد اضافه می‌شود که هرچند کمک‌حال آن فرهنگی خواهد بود، ولی مطمئناً کافی نیست و باید در بودجه سال آینده این مبلغ بیشتر درنظر گرفته شود.»

دانشجو معلمان؛ غایبان بزرگ
طرح رتبه‌بندی مبتنی بر سه صلاحیت معلمی است که شامل صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای می‌شود. صلاحیت عمومی که برای ورود به حرفه معلمی نیاز است، حین استخدام بررسی شده و همه کسانی که استخدامند واجد این صلاحیتند.

صلاحیت تخصصی نیز صلاحیت‌هایی هستند که تخصص حرفه معلمی را ایجاد کرده و به رشته دانشگاهی و مرتبط بودن آن با حوزه تدریس معلم برمی‌گردد. البته وزن مرتبط بودن رشته با حوزه تدریس، بیشتر از وزن مدرک است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در یک دهه اخیر حدود ۳۰ درصد نیرو‌های جذب شده در وزارت آموزش و پرورش با روش غیرعلمی و غیررقابتی وارد شده‌اند. در دوره ابتدایی معلمان با ۷۰۰ عنوان رشته تدریس می‌کنند در حالی که پنج رشته تخصصی برای دوره ابتدایی داریم.

صلاحیت حرفه‌ای هم فرد را در نحوه تدریس مؤثر و مفید مورد سنجش قرار می‌دهد. مانند آشنایی و به‌کارگیری روش و فنون تدریس، نمرات ارزیابی عملکرد، دوره‌های ضمن خدمت و...

رتبه‌بندی روی ساعت حق التدریس موظف و غیرموظف، پاداش پایان خدمت و سایر موارد حقوقی اثرگذار است، اما به بازنشسته‌ها و دانشجومعلمان تعلق نمی‌گیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا همتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
0
کاملا دروغه. در بعضی از افراد نه تنها فقط حدود بیست هزارتومان اضافه شده بلکه برای بعضی های دیگر حتی با 10 الی پانزده سال سنوات هم کسر حقوق شده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار