کد خبر: 986514
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از مرمت و ساماندهی پنج بنای تاریخی ورزقان طی سال‌جاری خبر داد.

مرتضی آبدار، با بیان اینکه مرمت و ساماندهی بناها با رویکرد بازآفرینی بناهای تاریخی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: ورزقان با ظرفیت‌های مختلف گردشگری اعم از آثار تاریخی، جنگل‌های سرسبز و خوش آب‌ و هوا به‌عنوان منطقه‌ای بااهمیت راهبردی در حوزه گردشگری به‌شمار می‌رود، ازاین‌رو احیای میراث فرهنگی آن از اهمیت والایی برخوردار است.

آبدار ادامه داد: در همین راستا احیای پنج ابنیه تاریخی شهرستان ورزقان از جمله مقبره‌های تاریخی " گنبد الله الله(کبود)، علویق، لیلاب و کاروانسرای برازین و ایری از سوی معاونت میراث فرهنگی استان در سال‌جاری با اعتباری قریب به ۷ میلیارد در حال اجراست.

او بابیان اینکه این آثار تاریخی، یادگاری از تمدن‌های گذشته هستند و حفظ و نگهداری از آنها وظیفه نسل حاضر است، افزود: بنای تاریخی گوی گنبد یا «گنبد الله الله» از جمله قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهرستان ورزقان است که قدمت آن به دوره ایلخانان مغول تا صفویه بازمی‌گردد، ترکیبِ آجرِ کاشیِ فیروزه‌ای در متنِ بنا، سبب شده است به کبود گنبد شهرت پیدا کند همچنین وجود کلمات الله و محمد (ص) نیز با آجرِ کاشیِ فیروزه‌ای، تزئین شده است که نام مقدس الله، آن را به گنبد "الله الله" نیز مشهور کرده است.

آبدار اضافه کرد: مرمت این بنا در قالب اقداماتی نظیر؛ مرمت نمای گنبد، محوطه‌سازی گنبد، مرمت قسمت‌های وابسته به تزئینات معماری، مرمت پایه‌های آجری، استحکام‌بخشی بنا تداوم دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در ادامه  به اهمیت ساماندهی مقبره شیخ حسین علویق و مقبره لیلاب اشاره کرد و یادآور شد: مقبره «شیخ حسین علویق» مربوط به سده‌های میانه دوره‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان ورزقان، بخش مرکزی، دهستان ازومدل جنوبی، روستای علویق واقع شده، این اثر در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۳۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در عملیات ساماندهی این مقبره اقداماتی از جمله بازسازی دیوارها و طاق‌های سنگی، کف‌سازی داخل مقبره، بازسازی دیوارها و طاق‌های سنگی و سردر و... انجام گرفته است.

آبدار به وجود دو کاروانسرای «برازین و ایری» در شهرستان ورزقان که مربوط به دوره‌های تاریخی تیموری و صفوی هستند، نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: احیای این دو کاروانسرا در تیرماه سال 98 در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار گرفت و دیوار سنگی، طاق‌ها و دیگر بخش‌های این دو ابنیه تاریخی مرمت شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر