کد خبر: 986432
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
روحانی با اشاره به سقوط هواپیمای اوکراینی:
رئیس جمهور با قدردانی از همکاری خوب نیرو‌های مسلح در روشن شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی، تأکید کرد: دولت تا کشف همه جوانب امر، مجازات افراد دخیل در این حادثه و اطمینان‌بخشی به مردم برای جلوگیری از تکرار این مسئله، به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر روحانی روز گذشته در ابتدای سخنان خود در همایش تجلیل از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی، با تسلیت مجدد به مردم ایران برای غم از دست دادن سرداری شجاع و فداکار در میدان امنیت کشور و منطقه، عزیزانی در کرمان و غم سهمگین سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، اظهار داشت: پرونده هواپیمای اوکراینی، یک پرونده عادی و معمولی نیست و قوه قضائیه برای رسیدگی به موضوع، دادگاهی ویژه با قاضی عالی‌رتبه تشکیل دهد. رئیس جمهور تأکید کرد: مسئولان مرتبط در پرونده این هواپیما، باید همه پروسه را از صبح چهارشنبه تا جلسه شورایعالی امنیت ملی برای مردم توضیح دهند.

همکاری خوب نیرو‌های مسلح برای کشف حقیقت
روحانی با بیان اینکه از لحظه‌ای که احتمال دادم سقوط هواپیمای اوکراینی طبیعی و عادی نباشد، تلاش فراوانی کردم دوره بررسی و تحقیق کوتاه شود تا دقیقاً بدانیم این هواپیما چگونه سقوط کرده است، گفت: از طرف نیرو‌های مسلح که تنها مسیر ما برای یافتن حقیقت در این بخش بود، همکاری‌های خوبی انجام گرفت و بلافاصله بعد از آنکه برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انجام گرفته، در همان لحظه به مسئولان امر اعلام کردم بلافاصله به مردم اطلاع دهند.

رئیس جمهور اظهار داشت: این حادثه، حادثه بسیار تلخی بود و تحمل آن برای مردم بسیار سنگین است چرا که حتی اگر این هواپیما به خاطر نقص فنی هم سقوط کرده بود، باز هم بسیار غم‌بار بود، اما بعد از اینکه مشخص شد خطا و اشتباه انسانی منجر به این فاجعه شده، غم مردم را چندین برابر کرد.

روحانی با ابراز تسلیت به همه خانواده‌های عزیز جان‌باختگان در ایران و در سایر کشور‌ها گفت: همانطور که با رهبران و مسئولان آن کشور‌ها هم تلفنی صحبت کردم، قول می‌دهم دولت با همه توان و امکانات خود، پیگیر این مسئله باشد. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه این مسئله، مسئله بسیار مهمی است، افزود: قوه قضائیه باید یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی رتبه و ده‌ها کارشناس تشکیل دهد. این یک پرونده عادی و معمولی نیست و تمام دنیا به این دادگاه ما نگاه خواهند کرد.

دستور دلجویی از خانواده‌های داغدار
وی افزود: همچنین به همه اعضای دولت توصیه می‌کنم در کنار این خانواده‌های عزیز برای رفع مشکلات آنان باشند و از مردم عزیز ایران می‌خواهم در کنار این عزیزان همدردی ارزشمندی را چه در تهران چه در شهرستان‌ها داشته باشند. البته حدود ۱۰۰ نفر از عزیزان جان‌باخته از تهران و بقیه از شهرستان‌ها بودند. وزیر راه، مسئولان دولتی، استاندار‌ها و همه در کنار این خانواده‌ها قرار بگیرند. روحانی با بیان اینکه من به عنوان یک پدر احساس می‌کنم که غم از دست دادن یک جوان نخبه تحصیل‌کرده سطح بالا که سرمایه برای کشور و برای ملت و مردم ما بوده، تا چه حد سخت و مشکل است، گفت: اینکه نیرو‌های مسلح ما با صراحت لهجه خطای خود را اعلام و از مردم عذرخواهی کردند گام اول خوبی بوده که در این راستا برداشته شده و همه گام‌های بعدی باید برداشته شود. رئیس جمهور افزود: من به دلیل کم و بیش آشنایی که با مسئله پدافند هوایی دارم عرض می‌کنم در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد. نه اینکه تنها یک نفر که دکمه را فشار داده مقصر بوده، دیگرانی هم هستند و می‌خواهم این مسئله با صداقت برای مردم بیان شود.

امریکا بود که جو را ملتهب و شرایط را غیرعادی کرد
روحانی اظهار داشت: مردم ما این را می‌دانند که این حادثه از روی اشتباه و سهو صورت گرفته، اما چه کسانی دخیل بودند و چه شرایطی پیش آمد که این سهو انجام گرفت؟ این درست است که در این ایام ریشه همه غم‌ها به امریکا برمی گردد. امریکا بود که جو را ملتهب و شرایط را غیرعادی کرد، تهدید نمود و عزیز ما را از ما گرفت؛ این‌ها همه درست است، اما دلیل بر آن نمی‌شود که ما در این حادثه به تمام ریشه‌های مسئله نپردازیم. رئیس جمهور گفت: سؤال دیگری که برای مردم مطرح است این است که آیا از زمان روشن شدن این حادثه تا اعلام، زمان طولانی بود، یعنی یک یا دو روز طول کشید یا فقط چند ساعت بوده است؟ این را هم از مسئولان می‌خواهم تمام پروسه را از صبح چهارشنبه که حادثه پیش آمد تا جمعه شب که به جلسه اضطراری شورایعالی امنیت ملی رسید، برای مردم توضیح دهند.

روحانی با بیان اینکه مردم ما در این غم همه سهیم و شریک هستند، اما می‌خواهند بفهمند آیا مسئولان آن‌ها طبق قاعده و در چارچوب اصول اخلاقی به درستی رفتار کردند یا خیر، افزود: من به عنوان نماینده ملت ایران و رئیس جمهور این مسئله را دنبال خواهم کرد و در مراحل بعدی به هر نتیجه‌ای برسیم به مردم خبر خواهیم داد.

باید به مردم اطمینان داد این حادثه تکرار نمی‌شود
رئیس جمهور تصریح کرد: حادثه، حادثه کوچکی نیست بلکه مسئله امنیت فضای ایران است. تنها بحث ۱۷۶ نفر نیست، بی تردید آن‌ها که از دست ما رفتند برای ما خیلی عزیز بودند، اما امنیت فضای ایران برای ملت ما و دنیا بسیار اهمیت دارد. روحانی گفت: برای مردم ما بسیار مهم است که هر آنکس در هر حد، در این حادثه مقصر یا قاصر بوده، معرفی شود. هر کسی که باید مجازات شود، به مجازات برسد. دولت خود را در قبال مردم عزیز و اتباع کشور‌های دیگر که در این حادثه جان باختند مسئول می‌داند و به همه وظایف حقوقی و قانونی خود عمل خواهد کرد. رئیس جمهور افزود:، اما به اعتقاد من، از همه این‌ها مهم‌تر این است که مردم باید مطمئن شوند این حادثه تکرار نمی‌شود.

مهم‌ترین مسئله برای مردم ما، افکار عمومی جهان، هوانوردی و امنیت آسمان ایران این است که این حادثه غیرقابل تکرار باشد و این به بازنگری در آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مقررات نیاز دارد.

روحانی اظهار داشت: بنابراین ضمن همدردی با همه خانواده‌های عزیزی که این مصیبت بزرگ به آن‌ها رسیده، اعلام می‌کنم این راه و مسیر را تا کشف همه جوانب امر، تا مجازات آن‌هایی که دخیل بودند و در نهایت اطمینان بخشی به مردم که چنین حادثه‌ای تکرار نخواهد شد، ادامه خواهیم داد.

بدخواهان می‌خواهند مردم را در تنگنا قرار دهند
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایط بسیار سخت کشورمان بدخواهان می‌خواهند زندگی مردم را از لحاظ معیشتی در تنگنا قرار دهند، اظهار داشت: در این شرایط کشاورزان تلاشگر کشورمان سهم بزرگی در رفاه مردم دارند. اینکه امروز بدون مشکل، نان و محصولات مختلف کشاورزی به وفور در بازار قابل تهیه است، به خاطر تلاش و دسترنج کشاورزان است. وی اضافه کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم تا امروز حدود ۳۷ سد افتتاح شده و در کنار آن اقدامات گسترده‌ای در زهکشی و تجهیز زمین و وسایل کشاورزی انجام شده است و محصولات کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم ۲۸ میلیون تن اضافه شده است و از ۹۷ میلیون تن در ابتدای دولت یازدهم امروز به ۱۲۵ میلیون تن رسیده‌ایم یعنی سالانه به طور متوسط ۵ میلیون تن به میزان محصولات کشاورزی اضافه شده است که یک کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

روحانی همچنین با تأکید بر لزوم استفاده از علم و دانش و تکنولوژی در حوزه کشاورزی، گفت: امروز دیگر دوره کشاورزی سنتی به سر آمده است و با روند افزایش جمعیت کشور باید خودمان را برای تولید محصولات بیشتر آماده کنیم. بنابراین با توجه به محدود بودن آب و خاک در کشور می‌توان با استفاده از علم و دانش و تکنولوژی محصولات بیشتری تولید کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار