کد خبر: 985260
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۳
بارش‌های اخیر و با عدم دفع آب‌های سطحی و پس‌زدگی فاضلاب به خانه‌های مردم، شهرستان کارون و به‌ویژه شهر کوت‌عبدالله، اسیر چنان معظلی شد که سلامت شهروندان را هم هدف قرار داد.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: از اوایل پاییز و شروع بارش‌ها بود که تعدادی از شهرستان‌های خوزستان درگیر مشکلات عدیده‌ای همچون سیل و آبگرفتگی و معضلات ناشی از آن شدند. در این میان، باران، کوت‌عبدالله را بیش از هر نقطه دیگری تحت تأثیر قرار داد و با بالا آمدن و خروج فاضلاب‌ها از زیر زمین و ورود آن به منازل مردم، زندگی در این منطقه به سخت‌ترین حالت خود رسید. به طوری که بعد از عملی نشدن وعده‌ها و قول‌های مسئولان برای رفع مشکلات، گروهی از مردم ترجیح دادند عطای زندگی در کوت‌عبدالله را به لقای آن سپرده و با ترک خانه و کاشانه‌شان، سلامتی خانواده را به همه چیز ارجح بدانند. حالا رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با بیان اینکه این سازمان دیگر توانایی کمک به آتش‌نشانی کوت‌عبدالله را ندارد، نسبت به وقوع حادثه در کوت‌عبدلله هشدار داده است.

مشکلات کوت‌عبدالله برای امروز و دیروز نیست و به گفته ساکنان این منطقه بیش از سه سال آن‌ها فریاد بر می‌آورند و کسی صدایشان را نمی‌شنود. هر چند مسئولان با حضور در این شهر هزار وعده داده و بعد از گرفتن عکس‌های یادگاری با مشکلات مردم به پشت میز خود برگشته و همه چیز را فراموش کرده‌اند، اما بارش‌های اخیر و با عدم دفع آب‌های سطحی و پس‌زدگی فاضلاب به خانه‌های مردم، شهرستان کارون و به‌ویژه شهر کوت‌عبدالله، اسیر چنان معظلی شد که سلامت شهروندان را هم هدف قرار داد. با این حال آنچه که هرگز تغییر نکرد باز هم حضور مسئولان و وعده دادن آن‌ها و انجام ندادن هیچ کاری در این رابطه بود.

هشدار به نبود آتش نشانی در کوت‌عبدالله
انگار بارش باران و بالا آمدن فاضلاب‌های شهری برای اکثر شهر‌ها و شهرستان‌های خوزستان به یک مسئله عادی تبدیل شده است. اما ورود این فاضلاب‌ها به خانه‌های مردم، بیماری‌های زیادی را به کارونی‌ها و بخصوص ساکنان کوت‌عبدالله تحمیل کرد. در همین رابطه چند هفته قبل بود که فرماندار کارون اعلام کرد: «در نتیجه این وضعیت، ۱۲ هزار نفر درگیر آب‌گرفتگی و ۵۰ هزار نفر در معرض خطرند. همچنین فروریزش دو نقطه از اتوبان اهواز- آبادان به این دلیل اتفاق افتاده است.» با اینکه اهوازی‌ها خوب فهمیده بودند که نمی‌توان به وعده‌های مسئولان دلخوش کنند، تصمیم گرفتند خودشان به هر نحو ممکن این موضوع را حل و فصل کنند تا شاید کمکی از بیرون برسد. به همین خاطر سازمان آتش نشانی اهواز برای کمک به ساکنان کوت‌عبدالله وارد عمل شد و در مواقع نیاز خدمات ویژه‌ای می‌داد.

اما گویی سازمان‌ها و نهاد‌های این شهر هم از توان افتاده‌اند و در همین راستا روز گذشته ابراهیم قنبری رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با بیان اینکه در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی اهواز علاوه بر این شهر، نیاز‌های کوت‌عبدالله را نیز پوشش می‌دهد، گفت: «این سازمان دیگر توانایی کمک به آتش‌نشانی کوت‌عبدالله را ندارد و نسبت به وقوع حادثه در کوت‌عبدلله هشدار می‌دهیم.»

حالا کوت‌عبدالله در کنار تمام مشکلات قبلی باید بداند اگر حادثه‌ای هم در این شهر رخ بدهد هیچ سازمانی برای ارائه خدمات امداد و نجات هم ندارد. این موضوع را از حرف‌های رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز می‌توان فهمید، وقتی از شهردار کوت‌عبدالله انتقاد کرده و به ایسنا گفته: «همه اتفاقاتی که در شهرستان کارون رخ می‌دهد را سازمان آتش‌نشانی اهواز پوشش می‌دهد. شهردار کوت‌عبدالله همکاری خوبی ندارد و آتش‌نشانی، اولویتش نیست. این وضعیت نشان از عدم احساس مسئولیت شهردار کوت‌عبدالله نسبت به مقوله ایمنی است.»
وی ادامه داده: «هنگام بروز حادثه در کوت‌عبدالله در صورتی که ترافیک سنگین، نباشد خودروی آتش‌نشانی از نزدیک‌ترین ایستگاه شهر اهواز، در مدت زمان ۱۵ تا ۱۷ دقیقه به محل حادثه می‌رسد، اما ما دیگر توانایی کمک به آتش‌نشانی کوت‌عبدالله را نداریم.» به گفته قنبری، ممکن است حادثه‌ای در زمان اوج ترافیک رخ دهد یا اگر فاجعه‌ای در کارون به وقوع بپیوندد، آنوقت همه به اهمیت موضوع پی‌می‌برند. بنابر این ما نسبت به وقوع حادثه در کوت‌عبدالله هشدار می‌دهیم و شهردار کوت‌عبدالله باید پاسخگوی آن باشد اگر این مسئله برای شهردار کوت‌عبدالله مهم بود، قطعاً در این زمینه اقدام می‌کرد.» کوت عبدالله در تقسیمات قبلی جزو اهواز بود و طی سال‌های اخیر از آن جدا و تبدیل به شهرستانی تازه شده و در حال حاضر جزو شهرستان کارون است. در واقع در این منطقه کاری صورت نگرفته و دارای همان شبکه فاضلاب و خدمات فرسوده قبلی است. با اینکه بار‌ها تلاش شده معضلات کوت‌عبدالله به گوش مسئولان کشور برسد، اما هیچ گزارش و گفتگو و مطلبی نتوانسته تأثیری در آن‌ها بگذارد و به قول معروف آب از آب تکان نخورده و متأسفانه با اتفاقاتی که در حال رقم خوردن است باید گفت، مسئولان شهرستان هم نسبت به معضلات بی‌تفاوت شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار