کد خبر: 984630
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
نامه ایران به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل
نماینده دائم ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، ترور سردار سلیمانی را اقدامی تروریستی و جنایتکارانه خواند.
سرویس سیاسی جوان آ‌نلاین: مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، به شهادت رساندن سردار سلیمانی را اقدامی تروریستی و جنایتکارانه خواند.

نماینده دائم کشورمان می‌گوید، اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همراهان وی با هر معیاری، یک اقدام تروریستی جنایتکارانه بوده و موجب مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا است.

این بخشی از نامه‌ای است که روز جمعه به وقت محلی مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درباره شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان و همچنین رئیس شورای امنیت ارسال کرد.

در این نامه، وی ضمن اشاره به اقدام تروریستی نیرو‌های مسلح آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همراهان وی در فرودگاه بین‌المللی بغداد، اعلام کرده است در سال‌های اخیر و بر اساس تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم، شهید قاسم سلیمانی نقش مهمی در کمک به مردم و دولت‌های برخی کشور‌های منطقه، به درخواست آنها، در شکست دادن خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی مانند داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت و مقامات کشور‌های مذکور نیز به طور گسترده و مکرراً به این اقدامات شهید سلیمانی اذعان کرده بودند.

نماینده کشورمان با اشاره به اینکه این اقدام تروریستی بر اساس دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته، تأکید کرده است این عمل یک اقدام جنایتکارانه و مصداق بارز تروریسم دولتی بوده و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل، به ویژه اصول مصرح در منشور سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و موجب مسئولیت بین‌المللی آمریکا است.

سفیر کشورمان همچنین تأکید کرده است این اقدام غیر قانونی و در عین حال ماجراجویانه آمریکا توخالی بودن ادعای این کشور مبنی بر مبارزه اش با تروریسم را آشکار می‌سازد. در واقع، آمریکا در حال جنگ با کسانی است که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند.

وی افزوده است این سیاست ریاکارانه که مغایر با تعهدات بین‌المللی آمریکا در مبارزه با تروریسم، از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت است، به طور جدی تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

روانچی در این نامه تأکید کرده است تعیین بخشی از نیرو‌های مسلح یک دولت به عنوان به اصطلاح «سازمان تروریستی خارجی» نقض اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، از جمله اصل برابرى حاکمیت دولت‌ها بوده و به هیچ وجه نمی‌تواند مستمسکی برای تهدید و یا استفاده از زور علیه آنها، از جمله در قلمرو کشور‌های دیگر باشد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ضمن رد قاطعانه تمام استدلال‌های بی‌پایه مقامات آمریکایی برای توجیه ترور جنایتکارانه شهید سرلشکر قاسم سلیمانی و محکوم کردن این جنایت شنیع با شدیدترین لحن ممکن، اعلام داشته است جمهوری اسلامی ایران تمام حقوق خود تحت حقوق بین‌الملل را برای اتخاذ اقدامات لازم در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع، محفوظ می‌دارد.

وی تأکید کرده است این اقدام بسیار تحریک‌آمیز آمریکا با هدف افزایش تنش منطقه به سطح غیرقابل کنترل صورت گرفته و آشکار است که این کشور باید مسئولیت کامل تمام عواقب آن را نیز بپذیرد.

او افزوده است: در عین حال، شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کرده و با توجه به پیامد‌های وخیم این ماجراجویی نظامی و خطرناک آمریکا بر صلح و امنیت بین‌المللی، این اقدام جنایتکارانه غیر قانونی را محکوم کند.

در پایان نامه روانچی آمده است باید تأکید کنم که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، بویژه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیوسته در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط‍‌گرایی در منطقه بوده‌اند، طبق حقوق و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مصمم هستند تا با قدرت تمام مسیر شهید سرلشکر قاسم سلیمانی در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه را تا ریشه‌کنی کامل آن‌ها ادامه دهند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران جمعه شب در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به تماس تلفنی اش با گوترش در پی ترور شهید سلیمانی توسط آمریکا از ارسال نامه به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل خبر داده بود.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
0
امور خارجه ای به این شلختی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
0
شما دروغگویید!!
ما باید خودمون در گستره جهانی انتقام بگیریم!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار