کد خبر: 984614
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای از همه اتباع خود در عراق خواست سریع‌تر خاک این کشور را ترک کنند. کارکنان امریکایی در شرکت‌های نفتی عراق از این کشور خارج شده‌اند و سفارتخانه امریکا در بغداد هم تخلیه شده است.
سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: حمله پهپاد‌های امریکایی به کاروان فرماندهان مقاومت در عراق که به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس منجر شد، موجی از ترس و وحشت را در بین مقامات امریکایی از پاسخ قاطع ایران ایجاد کرده است. وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای از همه اتباع خود خواست فوراً خاک عراق را ترک کنند و مقامات ارشد این کشور هم نگرانی شدید خود را از جان نظامیان و دیپلمات‌های‌شان در سراسر جهان ابراز داشتند. دونالد ترامپ، پس از این اقدام جنایتکارانه بدون هیچ توضیحی عکسی از پرچم امریکا را در توئیتر منتشر کرد و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با استقبال از این عملیات، مدعی شد که همانگونه که تل‌آویو حق دفاع از خود را دارد، واشنگتن هم از این حق برخوردار است. نیرو‌های امریکایی مستقر در منطقه و ارتش صهیونیستی از ترس واکنش احتمالی ایران، در بالا‌ترین سطح آماده‌باش امنیتی قرار گرفته‌اند.

چهار روز پس از حمله جنگنده‌های امریکایی به پایگاه‌های بسیج مردمی عراق که به شهادت ده‌ها تن منجر شد، بامداد جمعه نیز امریکایی‌ها جنایت دیگری را مرتکب شدند که به سرعت در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و به تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد. بامداد جمعه یک پهپاد ام‌کیو ۹ امریکا که بر فراز فرودگاه بغداد در حال پرواز بود یک کاروان مقاومت را با موشک هدف قرار داد. حشدالشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی، ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی و محمدرضا الجبری، مسئول روابط عمومی و تشریفات این سازمان جزو افرادی بودند که در این حمله به شهادت رسیدند. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، الحمد الاسدی، سخنگوی نیرو‌های بسیج مردمی عراق روز جمعه گفت: «دشمن امریکایی و اسرائیلی مسئول قتل دو مجاهد، ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی است». وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای گفت که این حمله به دستور شخص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا انجام شده است. به گزارش یورونیوز، پنتاگون هدف از این حمله را اقدام دفاعی قاطع برای محافظت از کارمندان امریکا در خارج از کشور عنوان کرده است. ادعای امریکایی‌ها درحالی است که پس از عملیات هفته گذشته جنگنده‌های امریکایی به پایگاه حشدالشعبی، فرماندهان این گروه اعلام کردند که به زودی پاسخ کوبنده‌ای به این جنایت خواهند داد. مقامات واشنگتن مدعی شده بودند که تحرکات ضد امریکایی در عراق از سوی ایران انجام می‌شود و گفته بودند که به شدت با اقدامات ایران مقابله خواهند کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا که بیش از هر مقام دیگری از این عملیات جنایتکارانه ابراز رضایت کرده است، ترور سردار سلیمانی را قانونی خواند و در صفحه توئیتر خود فیلمی از جشن و شادی منتسب به تعدادی از عراقی‌ها در پی شهادت سردار سلیمانی منتشر کرد. دونالد ترامپ ابتدا بدون هیچ توضیحی درباره این عملیات، عکسی از پرچم امریکا را در توئیتر منتشر کرد. ترامپ بااین حال عصر دیروز با مطرح کردن ادعا‌های بی‌پایه و اساس علیه سردار سلیمانی، مدعی شد: «ژنرال قاسم سلیمانی هزاران امریکایی را در برهه‌ای از زمان کشته یا به شدت مجروح کرده بود و در حال برنامه‌ریزی برای کشتن تعداد بیشتری بود، اما گرفتار شد!». ترامپ مدعی شد: «سلیمانی در داخل و خارج ایران از محبوبیتی برخوردار نبوده و امریکا باید سال‌ها پیش اقدام به ترور او می‌کرد». ادعای ترامپ در شرایطی است که سردار سلیمانی به عنوان قهرمان مبارزه با تروریست‌ها در منطقه لقب گرفته بود و مقامات عراقی و سوری بار‌ها از اقدامات او در نابودی گروه‌های تکفیری قدردانی کرده بودند.
 
فرمان خروج
 
درحالی که مقامات ارشد واشنگتن از شهادت فرمانده سپاه قدس به شدت استقبال کرده‌اند، اظهارات مقامات ایرانی نسبت به انتقام سخت از امریکا موجی از نگرانی‌ها را در بین امریکایی‌ها به راه انداخته است. دیروز وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای از همه اتباع خود در عراق خواست هرچه سریع‌تر خاک این کشور را ترک کنند. برخی منابع اعلام کردند که کارکنان امریکایی در شرکت‌های نفتی عراق از این کشور خارج شده‌اند و سفارتخانه امریکا در بغداد هم تخلیه شده است. همچنین رسانه‌های عراقی از تشدید تدابیر امنیتی در مقابل سفارت امریکا در بغداد خبر دادند. دستور خروج امریکایی‌ها از عراق درحالی است که در روز‌های اخیر صد‌ها نفر از عراقی‌ها در واکنش به حملات به پایگاه‌های حشدالشعبی، در مقابل سفارت امریکا در بغداد تجمع کرده بودند و خواستار خروج امریکایی‌ها از کشورشان شده‌اند. ترس و وحشت امریکایی‌ها تنها به داخل عراق محدود نشده است و نیرو‌های امریکایی حاضر در کشور‌های حاشیه خلیج فارس هم در بالا‌ترین سطح امنیتی قرار گرفته‌اند. مقام‌های مطلع امریکایی که به نام آن‌ها هیچ اشاره‌ای نشده روز جمعه در گفتگو با نشریه نیوزویک، از آماده‌باش سامانه‌های ضد موشک پاتریوت ارتش امریکا مستقر در بحرین، مقر‌های فرماندهی ناوگان پنجم دریایی امریکا در این کشور و تدابیر امنیتی در اطراف سفارت امریکا در منطقه سبز در بغداد خبر دادند.

همچنین خبرگزاری رویترز ادعا کرد که یک دیپلمات سوئیس که حافظ منافع امریکا در ایران است، روز جمعه پس از ترور سردار سلیمانی پیامی را از سوی امریکا به ایران تحویل داده است. وزارت امور خارجه سوئیس گفته کاردار سوئیس در تهران از مواضع ایران باخبر شده است.

دموکرات‌ها: بدون مجوز کنگره است

هرچند سردار سلیمانی از سوی امریکایی‌ها به عنوان دشمن درجه یک برای منافع واشنگتن و رژیم صهیونیستی در منطقه شناخته می‌شد، اما مقامات ارشد امریکا از اقدام خطرناک ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند. به گزارش نیویورک تایمز، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا در واکنش به ترور سردار سلیمانی گفت: «نمی‌توانیم با اقدامات تحریک‌آمیز جان نظامیان و دیپلمات‌های خود را به خطر اندازیم». آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان هم با انتقاد از حمله ارتش این کشور به کاروان حشدالشعبی بدون مجوز مجلس گفت که مردم امریکا جنگ با ایران را نمی‌خواهند و هم‌اکنون ما باید به فکر محافظت بیشتر از نیروهای‌مان در مقابل افزایش تنش‌ها و خطرات باشیم. برنی سندرز، سناتور امریکایی نیز با انتقاد شدید از ترامپ اعلام کرد که این اقدام ترامپ، ایالات متحده را به جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه نزدیک‌تر می‌کند. به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، کریس مورفی، دیگر سناتور امریکایی به شدت توجیه ارائه شده از سوی پنتاگون برای ترور سردار سلیمانی را به باد انتقاد گرفت و در توئیتر نوشت: «سلیمانی دشمن ایالات متحده بود، در این شکی نیست. سؤال اینجا است که آیا امریکا بدون مجوز کنگره دومین فرد قدرتمند در ایران را ترور و به صورت دانسته یک جنگ منطقه‌ای بالقوه را آغاز کرده است». جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم ضمن بیان اینکه هیچ امریکایی عزادار سردار سلیمانی نخواهد بود، گفت که این اقدام اثر پیشگیرانه نداشته و تأثیر عکس خواهد داشت. به گفته بایدن، «ترامپ درست یک دینامیت به انبار مهمات انداخته است.»

اقدام امریکا برای ترور سردار سلیمانی در شرایطی است که هفته گذشته ترامپ در سخنانی بار دیگر تأکید کرد که به دنبال جنگ با ایران نیست. ترامپ در ماه‌های اخیر بار‌ها از آمادگی خود برای مذاکره سیاسی با ایران سخن گفته است، اما در این مدت از هیچ ابزاری برای تحت فشار قرار دادن ایران دریغ نکرده است. ترامپ در کنار تشدید تحریم‌ها، تلاش زیادی کرده تا به منافع ایران در منطقه به ویژه عراق ضربه بزند و حمایت از اعتراضات در شهر‌های عراق و جهت‌دهی آن به سمت تظاهرات ضد ایرانی و شهادت سردار سلیمانی از جمله این اقدامات مخرب بوده است. ترور سردار سلیمانی دقیقاً شش ماه بعد از سرنگونی پهپاد پیشرفته امریکایی در حریم هوایی ایران انجام شده است و ترامپ که در این مدت نتوانسته بود پاسخی به ایران بدهد از سوی منتقدان داخلی به شدت تحت فشار بوده است و ترور سردار سلیمانی جنبه سیاسی داشته و برای خالی کردن عقده‌های شخصی انجام شده است. اقدامات واشنگتن برای ترور فرماندهان ارشد محور مقاومت، می‌تواند به تشدید درگیری‌ها در منطقه دامن بزند. همه کشور‌ها در ماه‌های اخیر از تشدید تنش‌ها بین تهران و واشنگتن ابراز نگرانی کرده‌اند و هر دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرده‌اند، چرا که هرگونه درگیری احتمالی می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای منطقه و جهان به همراه داشته باشد.

واکنش‌ها؛ از چین تا سوریه و اروپا

اقدام خطرناک امریکا در به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت، موجی از واکنش‌های جهانی را در پی داشته است. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق ضمن محکوم کردن ترور سردار سلیمانی، تأکید کرد که شهادت سردار سلیمانی خطر شعله‌ور شدن یک جنگ ویرانگر در عراق، منطقه و جهان را افرایش می‌دهد. عبدالمهدی همچنین تأکید کرد: «این اقدام تروریستی امریکا، برخلاف شروط حضور نیرو‌های این کشور در عراق و نقش این کشور در آموزش نیرو‌های عراقی و مبارزه با داعش بود». هادی العامری، فرمانده سازمان بدر عراق هم در واکنش به جنایات اخیر امریکا، تأکید کرد: «زمان خروج نیرو‌های امریکایی از خاک عراق فرا رسیده است». کتائب حزب‌الله عراق هم تهدید کرده است که پاسخ درخوری به جنایت اخیر واشنگتن خواهد داد و در بیانیه‌ای جنایت امریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرماندهان این گروه را آغازی بر پایان حضور امریکا در عراق خواند. همچنین قرار است امروز (شنبه) پارلمان عراق برای خروج امریکایی‌ها از خاک عراق تصمیم بگیرد و به گزارش بی‌بی‌سی، نمایندگان عراقی گفته‌اند که هر کسی به این طرح رأی منفی بدهد از سوی ملت عراق به عنوان خائن شناخته خواهد شد.

به گزارش روزنامه اینترفکس، وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به ترور سردار سلیمانی تأکید کرد که کشته شدن ژنرال ایرانی به دست نیرو‌های امریکایی یک اقدام بی‌پروایانه است که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد و بر امنیت کل جهان تأثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در پیامی گفت: «یاد شهید سلیمانی در اذهان ملت سوریه باقی خواهد ماند و ملت سوریه هرگز ایستادن سلیمانی در کنار ارتش عربی سوریه در دفاع از این کشور ضد تروریسم را فراموش نخواهد کرد». بشار اسد تأکید کرد: «اطمینان داریم که این جنایت عزم محور مقاومت برای ایستادگی در برابر سیاست‌های تخریبی امریکا را افزایش خواهد داد.»

به گزارش شبکه المنار، وزارت امور خارجه لبنان هم این حمله را جنایت توصیف کرد و گفت: «عملیات ترور نقض خطرناک حاکمیت عراق و تشدید وضعیت است که به نوبه خود سبب افزایش تنش در منطقه می‌شود».

چین هم که اخیراً رزمایش مشترکی را با ایران در اقیانوس هند برگزار کرده بود، به جنایت امریکا واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر خواست آرامش خود را حفظ کرده و خویشتنداری نشان دهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت‌های آلمان، فرانسه و انگلیس نیز خواستار احتیاط و تنش‌زدایی در منطقه شدند. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات هم خواستار به‌کارگیری راهکار‌های سیاسی به جای رویارویی و تشدید اوضاع شد.
 
روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز گزارش داد که ترامپ با صدور دستور ترور فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، بزرگ‌ترین قمار دوران ریاست جمهوری خود را کرد. سی‌ان‌ان هم در گزارشی فوری اعلام کرد: «کشته شدن قاسم سلیمانی، تأثیرات بسیاری بر منطقه می‌گذارد و منطقه را به لرزه در می‌آورد». خبرگزاری ایزوستیای روسیه نوشت: «اقدام امریکا با واکنش تند ایران مواجه خواهد شد.»

آماده باش در تل‌آویو

رژیم صهیونیستی که از هرگونه عملیات ضد مقاومت در منطقه استقبال می‌کند، این بار هم عملیات ترور سردار سلیمانی را به فال نیک گرفته است. به گزارش شبکه المیادین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که سفر خود به یونان را نیمه کاره گذاشت، مدعی شد: «همانطور که اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند، امریکا هم چنین حقی دارد. قاسم سلیمانی مسئول کشته شدن شهروندان امریکایی و دیگران است». نتانیاهو با متهم کردن سردار سلیمانی به برنامه‌ریزی برای انجام حملات، افزود: «تمام اعتبار این کار متعلق به رئیس‌جمهور ترامپ است که سریع، قاطعانه و با قدرت عمل کرد». به‌رغم استقبال نتانیاهو از شهادت سردار سلیمانی، برخی منابع اعلام کردند که او به مقامات تل‌آویو دستور داده از اظهارنظر در این باره خودداری کنند. در همین حال، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: «اسرائیل به دلیل تهدید‌های احتمالی از سوی ایران، در بالا‌ترین سطح هشدار قرار گرفته و منطقه جبل‌الشیخ را به روی بازدید‌کنندگان بسته اعلام کرد». نفتالی بنت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم با حضور رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل و دیگر مقامات امنیتی این رژیم جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
said
|
Switzerland
|
۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
7
سلام. یک سوال دارم . اگر ایران دارای موشکهای بالستیکِ اتمی بود این حرامی ها بازهم جرأتِ به شهادت رساندن حاج قاسم را داشتن ؟
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
اگه داشتیم که نمیتونستن اینکار رو بکنن شایید جرات نمیکردن تحریم کنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
اگرم داشته باشن به من و شما نمیگن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
8
ما باید هواپیماهای حامل فرماندهان امریکائی را سرنگون کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
4
پایگاههای آمریکا در عراق و افغانستان بهترین هدف میباشند. نابودی آنان قلب میلیون ها ایرانی را شاد میکند
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
4
سلام برتون ای سردار دلها ای شهید عزیز سردار سلیمانی انروز که رزمیدی وجنگیدی گفتی سه ماه دیگر داعش از کره خاکی محو خواهد‌شد حالا باشهادتت ای سردار تمام آمریکایی ها رابه جهنم میفرستی .الهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
5
فش ومرگ به امریکا ازکی افتراست..! مرگ برامریکاییهای جنایت کار که سردار ما راشهید کردند . سردار بزرگ باشهادتت امریکایی هارو به درک واصل خواهیم کرد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
0
5
امریکاباوحشی گری گورنیروهای تروریستش خود کنده ماهمه امده ایم لباس رزم بپوشیم وتانابودی کامل اسراییل ونیروهای اشغالگرغربی بجنگیم وانشااـــ قدس وبین الحرمین راازلوث کفاربزداییم یا مهدی ادرکنی
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
0
5
در دنیای امروز داشتن سلاح هسته ای لازم است امریکا اگر کشوری ضعیف باشد به ان حمله می کند
عل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
0
4
خروج از تابوت برجام و مسلح شدن به سلاح اتمی از باید هاست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
1
2
اگررهبربخواهدقیام اقدام کندافغانستانی های مقیم ایران تاآخرین قطره خون خوداستاده مبارضه میکنیم همینطورکه درسوریه داعش رانابودکردن امریکاراهم نابودمی کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
افغانی هاوارمنی ها به ایران پشت کردند ...?
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
6
باید حتی یک آمریکایی زنده از عراق بیرون نبود و همه به درک واصل شوند
کوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
4
ایران با اجرای مراسم تشیع این بزرگمرد و نشان دادن اتحاد ملی و فرا منطقه ای مسلمانان اثری وحشتناکتر از تسلیحات اتمی برای دشمنان خود بجای میگذارد
یادش گرامی
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
جونم میدم.جون همه خانواده میدم،انتقام سردارعزیزقاسم سلیمانی را خواهم گرفت
داریوش عیوضی
|
United States
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
1
مرگ برآمریکا..از ولایت تاشهادت
سامان
|
Germany
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
0
اگر فقط به این چند تا موشکی که به پایگاه آمریکایی در عراق زدین بسنده کنین هیچ غلطی نکرده این...تا خون سلیمانی در جوشش است امان ندهید. شما چیزی برای از دست دادن ندارید...ما از مرگ استقبال می کنیم آنها هستند که زندگیشان این دنیایی است و مکر شیطان سست و شجاعتش کم است...امان ندهید...سامان از هلند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
0
نیروهای آمریکایی هرچه زودتر منطقه راترک کنندوالاآن وحشی ها ی متهاجم رانابودخواهیم کردتااثری ازآن وحشی هادرمنطقه باقی نماند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار