کد خبر: 984114
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
رئیس کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه در گفتگو با «جوان»: افراد این کمیسیون حمایت از حقوق عامه گروهی از وکلای متعهد هستند که به صورت داوطلبانه دور هم جمع شده‌اند و به دنبال احقاق حقوق مردم‌اند
به گفته رئیس کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه، این کمیسیون در تمام زمینه‌هایی که با حقوق مردم در ارتباط باشد و هر جایی که احتمال تعرض به حقوق مردم وجود داشته باشد، در راستای قوانین نظام اسلامی پیگیر خواهد بود و با کار کارشناسی و از مجاری قانونی این کمیسیون موضوعات را پیگیری حقوقی می‌نماید
زهرا چیذری
سرویس حقوق جوان آنلاین: بحث شکایت و اقامه دعوی درباره آلودگی هوا موضوع تازه‌ای نیست. سال‌هاست که این موضوع با استناد به برخی بند‌های قانونی مطرح می‌شود، اما تا کنون این مسئله با اقدامی جدی همراه نبوده است. چند روز پیش، اما توئیت سید حجت‌الله علم‌الهدی رئیس مرکز پژوهشگاه قوه قضائیه خبر از ورود مدعی‌العموم به موضوع آلودگی هوا داشت و از قابلیت پیگیری قضایی این موضوع خبر داد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «مطابق قانون هوای پاک ۱۰ تا ۱۲ دستگاه متولی مقابله با آلودگی هوا هستند. اگر این دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکنند، قوه قضائیه از باب احیای حقوق عامه باید وارد شود و با مسئولی که ناقض حق مردم بوده برخورد کند.» پس از این ماجرا نخستین جلسه کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه با محوریت موضوع آلودگی هوا، قانون هوای پاک و وظایف دستگاه‌ها برگزار شد تا مطالبه برای اجرای قانون هوای پاک به طور رسمی کلید بخورد.

خروجی نخستین جلسه کمیسیون حمایت از حقوق عامه
مطالبه و تهدید به شکایت از متخلفان اقدامی است که کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه در دستور کار دارد. اما آنطور که عزالدین سلیمانی، رئیس کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه به «جوان» می‌گوید، خروجی نخستین جلسه این کمیسیون شکایت از دستگاه‌های متخلف در موضوع آلودگی هوا نیست. وی تصریح می‌کند: «بنای فعلی کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه بر تعامل با دستگاه‌های متخلف است، اما در صورت ادامه این تخلفات وکلای این کمیسیون ماجرا را از مجرای قوانین پیگیری حقوقی می‌کنند.»

فعلاً شکایت نمی‌کنیم
جلسه نخست کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه با موضوع بررسی راهکار‌های قانونی برای طرح دعوی احتمالی از مقصران بروز آلودگی هوا هفته گذشته برگزار شد. عزالدین سلیمانی، رئیس این کمیسیون درباره نتایج این جلسه به «جوان» می‌گوید: «در این جلسه با استفاده از نظرات کارشناسی همکاران متخصص در امور، کارشناسان خودمان و همکاران وکیل موضوع آلودگی هوا را بررسی کردیم و فعلاً بنا بر تعامل داریم و نمی‌خواهیم شکایت کنیم.» وی تصریح می‌کند: «بنای ما بر این است که بخواهیم خدمتی را برای مردم انجام دهیم و ورود به مبحث سیاسی و حاشیه‌سازی‌ها نمی‌تواند ما را به هدفمان برساند. بر همین اساس بنا داریم تا سازمان‌های متولی امر رفع آلودگی هوا را دعوت کنیم و از آن‌ها بخواهیم به وظیفه قانونی خود در قبال مردم عمل کنند. بعد از آن اگر کوتاهی و قصوری مشاهده شد، ما از طریق وکلای داوطلب ناگزیریم از طریق مراجع قضایی از متخلفان شکایت کنیم.»
ورود کمیسیون حمایت از حقوق عامه در هر جایی که حقوق عامه ناحق شود

سلیمانی در پاسخ به این سؤال «جوان» که مبنای مطالبه و شکایت احتمالی از متخلفان در موضوع آلودگی هوا چه مفاد و بند‌های قانونی است؟ پاسخ می‌دهد: «مبنای کار ما قانون هوای پاک و سایر قوانین مقتضی در این زمینه است. البته کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه در تمرکز روی موضوعی همچون آلودگی هوا خلاصه نمی‌شود و این کمیسیون در هر جایی که احساس کند حقوق عامه مردم نادیده گرفته می‌شود ورود می‌کند. ما بر این باوریم که باید کسی باشد تا درباره حقوق مردمی که برای این نظام خون داده‌اند و همچنان پای آرمان‌هایشان هستند مطالبه‌گر باشد. امیدواریم مسئولان هم به فکر مردم باشند.»
بنا به تأکید وی بحث آلودگی هوا با سلامتی تمام مردم و به خصوص بچه‌های کوچک و گروه‌های خاص سر و کار دارد. سلیمانی ابراز امیدواری می‌کند که با پیگیری‌های کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه مسئولان هم متوجه شوند که یک تشکیلاتی وجود دارد که حقوق مردم را مطالبه می‌کند و به دنبال حفظ آن است.

حرکت خودجوش جمعی از وکلای متعهد در احقاق حقوق عامه
سلیمانی با تأکید بر گستره فعالیت‌های کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه می‌افزاید: «افرادی که در این زمینه اقدام می‌کنند گروهی از وکلای متعهد هستند که به صورت داوطلبانه دور هم جمع شده‌اند و به دنبال احقاق حقوق عامه هستند و می‌خواهند به مردم خدمت کنند و هیچ ارتباطی با سیستم دولتی و حاکمیتی ندارند بلکه افرادی متعهد به نظام و مردم هستند.»

به گفته رئیس کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه، این کمیسیون در تمام زمینه‌هایی که با حقوق مردم در ارتباط باشد و هر جایی که احتمال تعرض به حقوق مردم وجود داشته باشد، در راستای قوانین نظام اسلامی پیگیر خواهد بود و با کار کارشناسی و از مجاری قانونی این کمیسیون موضوعات را پیگیری حقوقی می‌نماید.
سلیمانی تأکید می‌کند: «در واقع کمیسیون حمایت از حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه یک نظام مطالبه‌گری از دستگاه‌های مختلف را بر مبنای قوانین موجود راه‌اندازی کرده است.»
وی در پاسخ به این سؤال که چرا نخستین جلسه را روی بحث آلودگی هوا متمرکز شده‌اید؟ می‌گوید: «به خاطر شرایط اضطراری که همه ما درگیرش هستیم کار را با مطالبه‌گری موضوع آلودگی هوا شروع کردیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار