کد خبر: 983987
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
ملاقات در مسکو درباره توافق هسته‌ای
وزیر خارجه ایران گفت: اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند که می‌تواند از مسیر‌هایی که برجام برای مقابله با نقض آن تعیین کرده، علیه ایران استفاده کند، دچار یک اشتباه بزرگ شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، محمدجواد ظریف که در مسکو حضور دارد، روز دو شنبه پس از دیدار و گفتگو با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در نشست خبری مشترک با بیان اینکه روابط دوجانبه دو کشور به صورت جامع و گسترده در همه زمینه‌ها در حال پیشرفت است، گفت: اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند که می‌تواند از مسیر‌هایی که برجام تعیین کرده برای مقابله با نقض برجام، علیه ایران استفاده کند دچار یک اشتباه بزرگ شده است، به خاطر اینکه باید از این مسیر‌ها اول علیه نقض امریکا و بعد علیه نقض‌های اروپا استفاده کند و بعد از آن نیازی نیست به ایران بپردازد، چون در آن صورت ایران به اجرای کامل برجام برمی‌گردد و این نکته‌ای است که ما و روسیه بر آن اتفاق نظر داریم و همکاری می‌کنیم.

وی همچنین گفت: موضع کشور‌های اروپایی درباره برجام گرچه از نظر سیاسی عموماً حمایت کردند، ولی از نظر عملی اقدامی برای مقابله با تحریم‌های امریکا و اجرای تعهدات خودشان نکردند. وی گفت: ایران و روسیه درباره اینکه اروپا باید تعهدات خود را در برجام اجرا کند هم نظر هستند و ما این نظر را در کمیسیون مشترک به شرکای خودمان در برجام از اتحادیه اروپا اعلام کردیم. وی با بیان اینکه متأسفانه طرف‌های غربی اعتقاد داشتند می‌توانند با فشار و تحریم با ایران برخورد کنند، تصریح کرد: مردم ایران ثابت کردند که دنبال همکاری بین‌المللی هستند و از مذاکره هراسی ندارند، در مسیر مذاکره آمادگی دارند که به توافق برسند و بعد از اینکه به توافق رسیدند، به تعهدات‌شان عمل کنند.

ظریف ادامه داد: ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پنج گزارش بعد از سر کار آمدن ترامپ و نقض برجام توسط امریکا تصریح دارد که ایران تمام تعهداتش را با حسن نیت کامل اجرا کرده و این نشانگر این واقعیت است که مردم و دولت ایران نه‌تن‌ها از تعامل استقبال می‌کنند، بلکه به تعهدات‌شان در تعامل پایبند هستند.

وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برجام گفت: ایران و روسیه از ابتدای مذاکرات و اجرای برجام، موضع مشترک و همراهی در کنار چین به عنوان کشور‌هایی داشتند که با یک سیاست مثبت برای اجرای برجام اقدام کردند.

وی تصریح کرد:، ولی ما نمی‌پذیریم یک توافق فقط یک طرفه اجرا شود و فقط ایران، روسیه و چین توافق را اجرا کنند. توافق باید توسط تمام طرف‌ها اجرا شود، متأسفانه امریکایی‌ها رسماً از توافق خارج شدند و اروپایی‌ها بسیاری از تعهدات‌شان را در چارچوب برجام و بسیاری از تعهداتی که بعد از خروج امریکا دادند، رد کردند و تعهداتی که اروپایی‌ها اجرا نکردند فقط تعهداتی نیست که بعد از خروج امریکا پذیرفتند بلکه تعهداتی است که در قالب برجام پذیرفتند و به تعهدات‌شان پایبند نبودند. وزیر خارجه بیان کرد: برجام به عنوان یک توافق بسیار متین و توازن بخش بین‌المللی توانسته روش‌هایی را برای مقابله با نقض تعهدات خودش پیش‌بینی کند. اقداماتی که ایران در ۹ ماه گذشته انجام داده در اجرای این مفاد برجام بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر این اقدامات، اقدامی کند. در حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی آنچه اولین جلسه به شما یاد می‌دهند، این است که شما نمی‌توانید در برابر راهکار‌های قانونی اقدام به تنبیه طرفی کنید که از راهکار قانونی استفاده می‌کند.

وی افزود: معتقدیم برجام یک دستاورد مهم جامعه بین‌المللی است و بهتر است کشور‌ها به جای اینکه دنبال این باشند که برجام را نابود کنند دنبال این باشند که تعهدات‌شان را اجرا کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در رأس هیئتی یک شنبه شب به منظور رایزنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود وارد مسکو شد و قرار است در ادامه این سفر مسکو را به مقصد پکن ترک کرد تا در پاسخ به دعوت «وانگ یی» همتای چینی با وی دیدار و گفتگو کند.

لاوروف: در تلاشیم که برجام حفظ شود
وزیر خارجه روسیه در دیدار همتای ایرانی خود ضمن ابراز نگرانی از اوضاع در خلیج فارس گفت: امروز درباره اینکه چگونه می‌توانیم از فروپاشی برجام جلوگیری کنیم، تبادل نظر خواهیم کرد.

سرگئی لاوروف روز دو شنبه در دیدار با محمدجواد ظریف گفت: سفرتان بسیار به موقع است به خصوص در چارچوب تحولاتی که در خصوص برجام در جریان است.

وی افزود: برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ تأیید شده، ولی امریکا نه تنها از برجام خارج شد، بلکه نمی‌گذارد اعضای سازمان ملل این قطعنامه را اجرا کنند.

لاوروف ادامه داد: امروز تبادل نظر می‌کنیم که ببینیم چه کار می‌توانیم انجام دهیم که از فروپاشی برجام جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه اوضاع در خلیج فارس باعث نگرانی ماست، خاطرنشان کرد: شاهدیم شرکا و همکاران غربی ما به صورت مصنوعی اوضاع را تخریب می‌کنند. ولی هم روسیه و هم ایران ابتکارات صلح‌آمیزی در این زمینه پیشنهاد کرده‌اند که براساس احترام متقابل کار انجام شود.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه روسیه ابتکار گفتگو در خلیج فارس و ایران ابتکار صلح هرمز را پیشنهاد کرده‌اند، عنوان کرد: هر دو ابتکار در راستای ثبات‌سازی در منطقه صورت می‌گیرد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه «ما در حوزه‌های مختلف، با ایران روابط داریم»، اعلام کرد که «همکاری تجاری ما با ایران برخلاف وجود تحریم‌ها، رشد خواهد کرد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
0
ظریف معلوم نیست برای جی تلاش میکند؟ ک
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار