کد خبر: 983703
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
یادداشت «محمدرضا کائینی»
وقتی برخی مسئولان بدون صحت سنجی و راستی آزمایی، اقدام به انتشار یک صوت تحریف شده می‌کنند، از دیگر افراد و نیز پیج‌های فیک و بی هویت، چه انتظاری می‌توان داشت؟

سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، پیرامون «فایل صوتی تقطیع شده آیت الله طالقانی درباره عناصر و جریانات دخیل در نهضت ملی ایران» در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

از دیروز تا به حال شمار زیادی از دوستان و همراهان ارجمند، با ارسال فایل صوتی و تصویری برای این قلم، پی جوی صحت و سقم تاریخی آن شده اند. در پاسخ به این عده و نیز سایر مخاطبینی که خواهان واقعیت ماجرا هستند، نکات ذیل قابل اشاره می‌نمایند:

یک: این کلیپ تقطیع و تحریف شده سخنان زنده یاد آیت الله سید محمود طالقانی بر مزار دکتر محمد مصدق در چهارده اسفند ماه هزار و سیصد و پنجاه و هفت در دهکده احمدآباد ساوجبلاغ است. آن مرحوم در سخنرانی تاریخی آن روز و البته از منظر خویش، نقاط ضعف تمامی عناصر و جریانات عمده دخیل در نهضت ملی ایران (کاشانی/مصدق/فدائیان اسلام) را بر شمرد و با تحلیل آن در شرایط خطیر پس از انقلاب، خواهان درس گرفتن تمامی گروه‌های موجود از علل شکست آن نهضت شد. سوگمندانه باید اذعان کرد که در این اقتباس، نکات عنوان شده درباره نقش مهم فدائیان اسلام در راهیابی نمایندگان ملی به مجلس شانزدهم و نیز ملی شدن نفت و ایضا سوابق مبارزاتی آیت الله کاشانی با انگلستان در عراق و ایران، مطلقا به تیغ سانسور سپرده شده است! هم از این روی، به دلیل حجم گسترده حذفی که در این سخنرانی اعمال شده، این کلیپ قابل استناد نیست.

دو: کلیپ مزبور برای اولین بار به مناسبت بیست و هشت مرداد امسال ساخته و پرداخته و منتشر شد. این روز‌ها شاهد موج دوم انتشار آن هستیم. وقتی برخی مسئولان بدون صحت سنجی و راستی آزمایی، اقدام به انتشار یک صوت تحریف شده می‌کنند، از دیگر افراد و نیز پیج‌های فیک و بی هویت، چه انتظاری می‌توان داشت؟

سه: تصاویر به کار رفته در این کلیپ، عمدتا از میان عکس‌هایی گزینش شده که از آرشیو این قلم روانه فضای مجازی شده است. با این همه سازندگان " کلیپ تحریف" پایشان به چاله یک دروغ بزرگ رفته و تصویر بوسیدن چهره آیت الله کاشانی توسط ابوالقاسم گازاری یکی از مریدان آن مرحوم را، به عنوان مصافحه شاه با کاشانی به مخاطب عوام قالب کرده اند!

چهارم: و کلام آخر اینکه مرحوم طالقانی به رغم تمامی منزلت و حرمتی که نزد ما دارد، صرفا از منظر خود و با تمامی گرایشات سیاسی و ایضا کاستی‌های روایتِ یک فرد واحد، در آن سخنرانی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته است. برای نیل به حقیقت، باید تمامی منظر‌های موجود در این باره را با هم سنجید و پس از آن، واقعیت ماجرا را دریافت.
 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Canada
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
0
5
اگر به تقطیع سخنان ایشان ایرا دارید کامل انرا منتشر کنید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار