کد خبر: 982818
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
در سوگ زنده یاد «آیت الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی»
در سفرها، دیدار و بهره گیری از محضرش مغتنم بود به ویژه در باب مقولاتی چون: اندیشه سیاسی شیعه، ولایت فقیه یا خاطرات اش از دوران تحصیل و اساتید و به ویژه آیت الله خویی.
سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، بمناسبت درگذشت «آیت الله سید مهدی موسوی خلخالی»، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
 
جشن‌ها و چراغانی‌های مسجد صدریه تهران (واقع در خیابان هفده شهریور نرسیده به میدان خراسان و از سوی دیگر در آغاز خیابان خاوران) در نیمه شعبان هرسال، از شیرین‌ترین خاطرات دوران کودکی و نوجوانی این قلم به شمار می‌آید. کمی که عقل رس و پی جوی ماجرا شدم، این همه را محصول تلاش عالمی یافتم خوش اخلاق، خوش چهره و مدبر به نام آیت الله سید مهدی موسوی خلخالی. چندی بعد که پای جست و جویمان به مقولات فکری و نظری باز شد، دست مان آمد که امام جماعت صدریه از تحصیل کردگان پرآوازه و فاضل حوزه نجف و شاگردان مبرز و مقررین درس آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی است و اساسا از سر آن محله و کار‌هایی که بدان مشغول شده، زیاد است و جا دارد که در سطحی کلان‌تر مطرح و فعال باشد. یکی از بهترین کتاب‌ها در اثبات ولایت فقیه و با اسلوب فقهی نجفی‌ها را، هم او نگاشته است. (متاسفانه قدر این اثر علمی مجهول مانده. درسال‌های بعد نیز دو کتاب گرانسنگ دیگر در این موضوع، یکی ردیه‌ای بر "حکمت و حکومت" دکتر مهدی حائری یزدی و دیگری پاسخ‌هایی به پرسش‌های طلاب مدرسه نواب مشهد در باب ولایت فقیه را، بدان منضَم ساخت).

آن بزرگوار تا در تهران بود، دیدار با او در اعیادی، چون غدیر، از دلخوشی‌های نگارنده به شمار می‌رفت، در منزل مصفایش در خیابان ایران. از آن هنگام هم که در پی رحلت آیت الله حاج میرزا علی فلسفی مهاجرِ مشهد گشت، باز هم در سفرها، دیدار و بهره گیری از محضرش مغتنم بود به ویژه در باب مقولاتی چون: اندیشه سیاسی شیعه، ولایت فقیه یا خاطرات اش از دوران تحصیل و اساتید و به ویژه آیت الله خویی. (پاره‌ای از این گفتگو‌ها در برخی جراید نشر یافته و برخی دیگر در نوبت انتشار مانده است).

در این سوگ نگاشته، خاطراتی فراوان به ذهن هجوم می‌آورد که هم اینک مجال بازگویی هیچیک از آن‌ها نیست. تنها می‌توان بسنده کرد به دریغی بزرگ بر فقدان چنین چهره‌هایی در این دوره بلاخیز که اسلام و تشیع در معرض تهدید‌های فراوان است، هر چند که وعده خدا به نصرت نهایی اهل حق، این بیم را فرو می‌کاهد. خدایش در جوار رحمت واسعه خویش جای دهد، بمنه و فضله.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار