کد خبر: 982739
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
حاشیه‌ای بر آسیب‌دیدگی شانس‌های مدال ایران در المپیک ۲۰۲۰
پس از مصدومیت سهراب مرادی، آخر هفته گذشته حسن یزدانی و علیرضا کریمی دو شانس کشتی ایران در المپیک ۲۰۲۰ هم مصدوم شدند تا مصدومیت شانس‌های مدال کشورمان در توکیو کابوس کاروان ایران در راه المپیک ۲۰۲۰ باشد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: بحران مصدومیت قهرمانان ورزش کشورمان در فاصله هشت ماه مانده به المپیک توکیو خیلی‌ها را نگران کرده است، قهرمانانی که روی مدال‌شان حساب ویژه‌ای باز شده بود، اما حالا با یک مصدومیت بدموقع پیش‌بینی‌ها به‌هم خورده تا کاروان ورزشی کشورمان در راه توکیو، علاوه بر محدودیت‌های مالی برای اردو‌های آماده‌سازی، سایه بحران آسیب‌دیدگی هم روی سرش ببیند.

مصدومیت سوغات کشتی از بجنورد!
مسابقات کشتی جام باشگاه‌های جهان کابوسی برای ستاره‌های المپیکی کشورمان بود. این مسابقات در حالی جمعه شب با معرفی تیم قهرمان در بجنورد به پایان رسید که آسیب‌دیدگی دو ملی‌پوش مطرح کشتی ایران، بدترین خبر ممکن بود. ابتدا خبر مصدومیت حسن یزدانی که او را شانس اول طلای ایران در المپیک توکیو می‌دانند، منتشر شد. قهرمان المپیک ریو که در ترکیب تیم بازار بزرگ قرار بود در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان شرکت کند، پیش از آغاز این مسابقات، حین تمرین از ناحیه زانو آسیب دید و نتوانست تیم بازار بزرگ را همراهی کند. مصدومیت یزدانی بزرگ‌ترین شوک برای جامعه کشتی و ورزش ایران بود، به‌خصوص که برای تکرار قهرمانی‌اش در توکیو، شمارش معکوس آغاز شده است.

یزدانی پس از مصدومیت روز جمعه به تهران برگشت و با حضور در خانه کشتی، توسط دکتر پورسعید رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی معاینه و اقدامات لازم از جمله یخ‌درمانی و فیزیوتراپی برای رفع تورم زانویش انجام شد. گفته می‌شود مینیسک خارجی زانوی راست حسن یزدانی که قبلاً نیز آسیب‌دیده بود، دچار پارگی شده و به احتمال فراوان او باید پایش را جراحی کند و گفته می‌شود که دو ماه از مسابقه دور خواهد بود.

علیرضا کریمی، نایب‌قهرمان کشتی جهان که یکی دیگر از چهره‌های شاخص کشتی برای کسب سهمیه و همچنین مدال در توکیو است، دومین کشتی‌گیری بود که در جام باشگاه‌های کشتی آزاد جهان دچار مصدومیت شد تا زنگ خطر برای کاروان ایران در راه توکیو به صدا درآید. جمعه شب در جریان رقابت‌های دیدار فینال کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان میان دو تیم بازار بزرگ ایران و دانشگاه آزاد و در مبارزه وزن ۹۲ کیلوگرم، علیرضا کریمی دارنده یک نقره و دو برنز جهان با آسیب‌دیدگی روی تشک رفت و در حالی که ۵ بر صفر از حسین جلالی‌نژاد، کشتی‌گیر دانشگاه آزاد عقب بود به دلیل تشدید آسیب‌دیدگی نتوانست به مبارزه ادامه بدهد.

مصدومیت یزدانی و کریمی، بدترین خبر ممکن برای غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بود که برای سنجش آمادگی شاگردانش به بجنورد رفته بود تا از نزدیک نظاره‌گر کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان باشد. محمدی به مصدومیت دو بخت اصلی کشتی ایران در المپیک اینطور واکنش نشان داد: «به  ورزش کشور شوک وارد شده و خیلی از مردم جویای وضعیت حسن یزدانی هستند.  امیدوارم که چیزی نباشد. درباره کریمی هم باید بگویم که جای تعجب دارد که چرا از او با وجود مصدومیت استفاده شد. نمی‌خواهم موضوع را گردن کسی بیندازم، اما نمی‌دانم پشت پرده آن تیم چه گذشت که از او باز هم استفاده کردند، چون آنقدر مصدومیتش حاد بود که نتوانست به کشتی ادامه بدهد.»

با توجه به نگرانی‌هایی که درباره مصدومیت یزدانی و کریمی وجود دارد، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی دیروز درباره آخرین وضعیت درمانی این دو کشتی‌گیر، اینطور به سایت رسمی فدراسیون کشتی توضیح داد: «دو کشتی‌گیر قهرمان کشورمان، توسط دکتر کیهانی فوق‌تخصص جراحی زانو مورد معاینه قرار گرفتند که مقرر شد در مورد علیرضا کریمی پس از انجام ام‌ار‌آی نظر قطعی داده شود. در مورد حسن یزدانی نیز با توجه به اینکه مصدومیت وی کهنه بوده و چندین سال گریبانگیر این قهرمان ملی کشورمان بود، تصمیم گرفته شد که عمل جراحی از طریق آرتروسکوپی انجام شود و ان‌شاءالله پس از یک دوره کوتاه درمانی و کسب بهبودی کامل، این قهرمان گرانقدر کشتی کشورمان به میادین بازمی‌گردد. کلیه روند درمانی این دو قهرمان ارزشمند کشورمان تا بهبودی کامل، توسط فدراسیون کشتی پیگیری و انجام خواهد شد.»

راه سخت سهراب برای رسیدن به توکیو
سهراب مرادی، قهرمان وزنه‌برداری المپیک که یکی از شانس‌های مدال طلا در توکیو است، دیگر قهرمانی است که مصدومیتش در خردادماه گذشته سبب شده وضعیت آمادگی او برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. مرادی که مدال طلای ریو را در کارنامه‌اش دارد، خردادماه در جریان تمرینات تیم ملی وزنه‌برداری آسیب دید و پس از انجام یک دوره درمانی در آلمان، در نهایت مردادماه تحت عمل جراحی قرار گرفت. او پس از بهبودی نسبی در حالی تمریناتش را آغاز کرده است که در مسابقات گزینشی سوئیس و ترکیه تنها وزن‌کشی کرد، اما وزنه نزد. مرادی در گزینشی المپیک در قطر که این روز‌ها در حال برگزاری است نیز غایب است و گفته می‌شود شاید در جام فجر که ۱۲ تا ۱۶ بهمن در رشت برگزار می‌شود، بتواند وزنه بزند.

مرادی که هنوز نمی‌تواند وزنه‌های سنگین را بالای سر ببرد، این روز‌ها در تهران و اصفهان تمریناتش را زیر نظر کادر پزشکی پیگیری می‌کند. دکتر داوود باقری، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری در گفتگو با «جوان» آخرین وضعیت مرادی را اینگونه تشریح کرد: «تمرینات سبک سهراب ادامه دارد و او از یک ماه آینده می‌تواند به صورت سنگین تمرین کند و آمادگی برای حضور در مسابقات را به صورت کامل پیدا می‌کند. با توجه به ارزیابی ما، مرادی می‌تواند در بهمن‌ماه در جام فجر در صورتی که کادر فنی صلاح بداند روی تخته برود.» مرادی در حال حاضر در آخرین رنکینگ اعلامی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ۱۳۳۳ امتیاز دارد و باید با حضور در مسابقات گزینشی امتیازات بیشتری را برای کسب سهمیه المپیک به دست بیاورد.

مراقب المپیکی‌ها باشید
حال با توجه به مصدومیت کریمی، یزدانی و همچنین مسیر سخت سهراب مرادی برای رسیدن به سهمیه المپیک پس از رهایی از مصدومیت، زنگ خطر برای کاروان ایران در تابستان آینده در توکیو به صدا درآمده است. در چنین شرایطی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که باید مورد توجه مسئولان و همچنین مربیان تا المپیک توکیو قرار گیرد، توجه ویژه به وضعیت آماده‌سازی المپیکی‌هاست. رصد تمرینات و شرایطی که این ورزشکاران آماده می‌شوند در کنار اختصاص بودجه کافی می‌تواند بحران مصدومیت قهرمانان المپیکی را در فاصله هشت ماه مانده به این مسابقات به حداقل برساند، به‌خصوص که یک مصدومیت بدموقع، علاوه بر اینکه زحمات یک ورزشکار را در سال المپیک به هدر می‌دهد، شرایط کاروان کشورمان را در رقابت‌های سال آینده سخت‌تر خواهد کرد. در همین زمینه تدابیر کادر فنی و همچنین تیم پزشکی رشته‌های مختلف ورزشی و به وجود آوردن یک فضای مناسب برای تمرین ضروری است تا خطر مصدومیت‌ها دیگر مانند امروز زنگ خطری جدی برای کاروان ایران در راه المپیک توکیو نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار