کد خبر: 982708
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
رد اظهارات کواکبیان توسط رئیس ستاد انتخابات
سرويس سياسی جوان آنلاين: برخی هیئت‌های اجرایی را متهم کرده‌اند که صلاحیت داوطلبان یک جریان را تأیید نکرده‌اند که این اظهارات غیردقیق، غیرکارشناسی و دور از انصاف است. آن‌ها برای اثبات این اتهامات باید مدرک ارائه کنند در غیر این صورت، این اتهام از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است.

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور در گفتگو با ایسنا درباره اظهارت مصطفی کواکبیان در خصوص عملکرد هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرد: کواکبیان به عنوان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات موضع‌گیری کرده است در حالی که من به عنوان رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام می‌کنم در جریان اصلاحات فقط دو «جبهه هماهنگی اصلاحات» و «جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» دارای مجوز فعالیت هستند و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وجاهت قانونی ندارد. وی در واکنش به انتقادات نسبت به نحوه تشکیل و عملکرد هیئت‌های اجرایی تصریح کرد: برخی اظهارات به دلیل جهل به قانون است. براساس مواد ۳۱ و ۳۲ قانون انتخابات مجلس اصلاحی در سوم خرداد سال ۹۵، هیئت‌های اجرایی از معتمدان حوزه‌های انتخابیه تشکیل می‌شود. در این اصلاحیه، دادستان عضو حقوقی هیئت‌های اجرایی است. اعضای حقوقی هیئت اجرایی هم مثل هشت نفر دیگر فقط یک رأی دارد.

عرف با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی ۱۰ روز فرصت داشتند تا صلاحیت بیش از ۱۵ هزار داوطلب را بررسی کنند، تصریح کرد: هیئت‌های اجرایی موظف هستند براساس نتیجه استعلام مراجع چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادستانی و ثبت احوال، صلاحیت داوطلبان را تأیید کنند یا صلاحیت را تأیید نکنند. با این حال برخی هیئت‌های اجرایی را متهم کرده‌اند که صلاحیت داوطلبان یک جریان را تأیید نکرده‌اند که این اظهارات غیردقیق، غیرکارشناسی و دور از انصاف است، حتی اظهار کرده‌اند که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب رد شده و اصولگرایانی که پرونده فساد اقتصادی دارند را تأیید کرده‌اند. آن‌ها برای اثبات این اتهامات باید مدرک ارائه کنند در غیر این صورت، این اتهام از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است.

عرف ادامه داد: داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها تأیید نشده است، چهار روز فرصت شکایت به هیئت نظارت استان دارند و هیئت نظارت ۲۰ روز فرصت دارد تا به شکایت رسیدگی کند. همچنین یک دوره ۲۰ روزه دیگر هم فرصت برای شکایت به شورای نگهبان دارند.
معاون سیاسی وزیر کشور در پایان با اشاره به تأیید صلاحیت تمام نمایندگان فعلی مردم تهران که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: با این حال برخی در عملکرد هیئت‌های اجرایی شبهه ایجاد کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار