کد خبر: 982465
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه فعالیت‌های خود را در قبرس شمالی ادامه می‌دهند، از احتمال استقرار پهپاد‌های بیشتر در این منطقه خبر داد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت ترکیه، در بحبوحه تنش‌ها با یونان، قبرس و اتحادیه اروپا بر سر اکتشاف نفت‌وگاز در دریای مدیترانه، تصمیم دارد هواپیما‌های بدون سرنشین بیشتری در دولت خودخوانده «قبرس شمالی» مستقر کند.

به نوشته روزنامه «دیلی‌صاباح»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه چهارشنبه پیش از سفر به مالزی در جمع خبرنگاران گفت که احتمال دارد تعداد پهپاد‌های مستقر شده در قبرس شمالی برای حفاظت از کشتی‌های حفاری ترکیه را افزایش دهند.

بعد از تهدید‌های مکرر اتحادیه اروپا و برخی کشور‌های حوزه مدیترانه به مقابله با حفاری نفت‌وگاز ترکیه در بخش‌های شرقی این دریا بود که ترکیه به استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای اسکورت و محافظت از کشتی‌های حفاری خود روی آورد.

اردوغان در این باره توضیح داد: «ترکیه به فعالیت‌های خود در قبرس شمالی ادامه می‌دهد و وضعیت در این منطقه می‌تواند در هر لحظه تغییر کند. احتمال بسیار زیادی وجود دارد که پهپاد‌های بیشتری در فرودگاه گتیچ‌قلعه مستقر کنیم».

جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش «ترک‌نشین» در شمال و «یونانی‌نشین» در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی‌نشین قبرس ندارد. تاکنون نیز تلاش‌هایی برای تنش زدایی صورت گرفته، اما به شکست انجامیده است.

به نوشته دیلی‌صاباح، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با بیان اینکه کشورش طولانی‌ترین ساحل با دریای مدیترانه را دارد و به همین دلیل طبق قوانین بین‌المللی حق دارد از منابع (نفت و گاز) آن استفاده کند، اظهار داشت: «غیرممکن است حضور ترکیه در منطقه را زیر سوال ببرند... ما گام‌های بیشتری در این موضوع خواهیم داشت».

پیش از این نیز خبر رسیده بود دولت خودخوانده قبرس شمالی، فرودگاه «گِتیچ‌قلعه» در خاک خود را برای پرواز پهپاد‌های ارتش ترکیه جهت اسکورت و محافظت از کشتی‌های حفاری این کشور که در مدیترانه فعالیت می‌کنند، اختصاص داده است.

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. اتحادیه اروپا چندی قبل اعلام کرد که طرح ترکیه برای انجام حفاری برای جستجوی نفت و گاز در سواحل قبرس نگرانی بسیار در این منطقه را موجب شده است. اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام ترکیه موجب افزایش تنش‌ها میان این دو کشور شده و غیر قابل قبول است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار