کد خبر: 981764
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
«شهر و رسانه» با چالش ساختاری و تخصصی
جشنواره‌ای با عنوان «شهر و رسانه» از سوی شهرداری تبریز تدارک دیده شده، اما ساختار اجرایی و خاستگاه تخصصی این جشنواره با علامت‌سوال‌هایی مواجه است.

شهرداری تبریز چند ماه پیش با طرح ایده‌ای، از برگزاری یک جشنواره مطبوعاتی بین رسانه‌ها و خبرنگاران در موضوعات مختلف شهری خبر داد. 

۱۷مرداد، همزمان با روز خبرنگار، پوستر این جشنواره با نام «شهر و رسانه» رونمایی شد. جشنواره‌ای که فی‌نفسه اقدام ارزشمندی است اما بسترهای اجرایی آن با سوالات و چالش‌هایی مواجه است.

اگرچه بخشی از ساختار ستادی شهرداری تبریز، مربوط به حوزه اطلاع‌رسانی و اخبار است، اما صِرفِ وجود چنین بخشی، نمی‌تواند خاستگاه منسجمی برای برگزاری یک جشنواره رسانه‌ای باشد.

عرف برگزاری جشنواره‌های تخصصی حوزه فرهنگ، معمولاً با همکاری تشکل‌ها و نهادهای فرهنگی است. جستجوی ساده‌ای در میان فراخوان رویدادهایی نظیر جشنواره‌های پلیس، کشاورزی، صنعت و... نشان می‌دهد که این‌ نهادها اگرچه خود دارای تشکیلات رسانه‌ای هستند، اما برای ارتقاء جنبه‌های تخصصی و جلب اعتماد شرکت‌کنندگان، معمولاً جشنواره خود را با همکاری یک نهاد متولی و متخصص برگزار می‌کنند. اما اداره‌کل روابط‌عمومی شهرداری تبریز، قصد دارد جشنواره‌‌ای را مستقلاً برگزار کند که فاقد پشتوانه مشورتی و کارشناسی است.

جشنواره، دبیرخانه و تیم کارشناسی و هیات‌داوران ندارد و مدیرکل مجموعه، طی یک فرآیند «خودانتصابی» در جایگاه «دبیر جشنواره شهر و رسانه» مطرح است. 

گذشته از این حرف‌ها، باید جنبه تخصصی جشنواره‌ را نیز در نظر بگیریم. بخشی از وظایف ارتباطی شهرداری، مربوط به حوزه اطلاع‌رسانی و خبر است. حوزه‌ای که مجموعه روابط‌ عمومی شهرداری در سال‌های اخیر کم فروغ ظاهر شده است.

کپی‌کاری سایت شهرداری تبریز از اخبار مشابه سایر کلان‌شهرها در ماه‌های اخیر بارها نقل محافل بوده‌است. نمونه آخر این سهل‌انگاری‌ها را می‌توان در پیامی خواند که به نقل از شهردار تبریز در پی فوت حاج محمد اشرف‌نیا عضو شورای اسلامی شهر تبریز منتشر شد. بخش‌هایی از پیام، عیناً از روی الگوهای پیام تسلیت‌های اینترنتی کپی شده‌است.
 

 

مرحوم اشرف‌نیا زیاد اهل مصاحبه و خبر نبود. اما  در ماه‌های اخیر بعد از انتقاد صریح از وضعیت آسفالت، به بایکوت رسانه‌ای شهرداری پیوست. بی‌احترامی رسانه‌ای به عضو فقید شورای اسلامی شهر را که سابقه فعالیت‌های مهم انقلابی و اجرایی را در کارنامه خدمتگزاری خود داشت، می‌توان از این حیث، مورد توجه قرار داد. رفتاری که از نگرش ساده‌انگارانه شهرداری به حوزه ارتباطات، خبر، تحلیل و اطلاع‌رسانی حکایت دارد. چنین مجموعه‌ای قرار است به‌زودی جشنواره «شهر و رسانه» برگزار کند؛ تا برگزیدگانش که باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر