کد خبر: 981529
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند تلاش برخی انبوه‌سازان و مشاوران املاک برای شوک‌آمیز نشان دادن افزایش قیمت بنزین بر بازار مسکن با شکست روبه‌رو شده است.
به گزارش مهر، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد اگرچه تقاضای خرید مسکن مصرفی از سوی اقشار متوسط رو به افزایش است، اما قیمت‌ها مشابه نرخ‌های مهر ماه است و با توجه به اینکه کنترل بازار مسکن در اختیار خریدار است نه فروشنده، امکان اخذ تخفیف‌های خارج از عرف بازار مسکن نیز کاملاً فراهم است. به عبارت دیگر، خریدار و فروشنده هر دو از حبابی و غیر‌واقعی بودن قیمت‌ها اطلاع دارند و از احتمال ادامه روند کاهشی آن مطلع هستند.
از سوی دیگر ادامه ثبت‌نام طرح ملی مسکن و استقبال مثبت مردم از این طرح، توانسته تا حدودی از ادامه روند افزایشی قیمت مسکن به دلیل ایجاد جو روانی افزایش عرضه نسبت به تقاضا جلوگیری کند. به نظر می‌رسد تا پایان سال‌جاری، تقاضای سرمایه‌ای نتواند جایگاهی در بازار مسکن داشته و در نتیجه خریداران مصرفی با خیال آسوده‌تری به دور از التهاب بازار مسکن بتوانند به خرید مسکن اقدام کنند.
بهروز ملکی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره تأثیر شوک بنزین بر بازار مسکن اظهار داشت: در اواخر سال ۹۲ که اوایل رکود بازار مسکن پنج سال در ابتدای دولت یازدهم محسوب می‌شد، یکی از مدیران انجمن انبوه‌سازان از احتمال افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۳ خبر داده بود! در‌حالی‌که افزایش ۳۰۰ درصدی به معنای چهار برابر شدن قیمت‌هاست.
وی افزود: این انبوه‌ساز یا واقعاً از معنای افزایش ۳۰۰ درصدی بی‌اطلاع بود یا آنکه منافع وی در افزایش قیمت مسکن بود؛ با این حال در انتهای سال ۹۳، قیمت مسکن تفاوتی با ابتدای آن سال نداشت؛ چون اقتصاد مسکن تابع شرایط خاصی است و اصول خود را دارد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از آنجایی که مردم در بازار مسکن یا سایر بازار‌های موازی تا حدودی تحت‌تأثیر رسانه‌ها هستند، در روز‌های اخیر نیز برخی افرادی که منافع آن‌ها در ایجاد التهاب در بازار مسکن است، از جمله برخی مشاوران املاک و انبوه‌سازان به دنبال القای افزایش قیمت مسکن و بروز شوک در بازار مسکن به بهانه افزایش قیمت بنزین بودند؛ حال آنکه من همچنان معتقدم قیمت مسکن تا پایان سال بدون تغییر باقی می‌ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار