کد خبر: 980838
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: بخش عمده‌ای از انرژی کشور در پالایشگاه‌های نفت و گاز و نیروگاه‌های برق به هدر می‌رود. تلفات بخش عرضه انرژی قبل از اینکه به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، سالانه معادل ۵۰۰ میلیون بشکه نفت خام است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به ارزیابی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت.

ایراد مهم قانون در نظر نگرفتن نقش عرضه انحصاری دولت در مصرف بالای انرژی در کشور بوده است، به گونه‌ای که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها فقط اشاره مختصری به ضرورت ارتقای راندمان نیروگاه‌ها و کاهش اتلاف شبکه توزیع داشته، اما توجه جدی به اصلاح تلفات زنجیره عرضه انرژی ندارد.

این در حالی است که بخش عمده‌ای از انرژی کشور در پالایشگاه‌های نفت و گاز و نیروگاه‌های برق به هدر می‌رود. تلفات بخش عرضه انرژی قبل از اینکه به دست مصرف‌کننده نهایی برسد تقریباً سالانه معادل ۵۰۰ میلیون بشکه نفت خام یا روزانه ۳/ ۱ میلیون بشکه نفت است کاهش میزان تلفات در زنجیره تولید تا مصرف انرژی خود می‌تواند گامی بسیار مهم در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها باشد که عمده آن نیز در اختیار بخش دولتی است. به گزارش «جوان»، بخشی از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌های حامل‌های انرژی طی سال‌های ۸۹ تاکنون میان شرکت‌های تولید‌کننده این حامل‌ها نظیر شرکت‌های پالایش و پخش، گاز، توانیر و آبفا بابت هزینه فراورش، توزیع، انتقال و فروش بر اساس بودجه مصوب شرکت‌ها توزیع شده است. هدر رفت حامل‌های انرژی در خطوط انتقال در شرایطی اتفاق افتاده است که وضعیت مالی شرکت‌های مذکور از حیث دارایی، درآمد و گا ه بدهی‌های هنگفت به شدت نگران کننده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار