کد خبر: 979741
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰
وقتی حجم صادرات و واردات کشور بیش از ۷۰ میلیارد دلار در سال است و ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار نیز حجم قاچاق کالا و ارز در سال است، به نظر می‌رسد هزاران دستگاه ایکس ری باید در گمرکات کشور نصب شود با این حال به گفته رئیس کل گمرک کشور مدعی شد که علاوه بر ۱۶ دستگاه ایکس ری فعال در گمرکات کشور به ۵۰ دستگاه دیگر نیازمند هستیم.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در شرایطی که کشور‌های توسعه یافته به شدت روی قاچاق کالا و ارز حساسیت دارند و به اصطلاح حتی قاچاق یک نخ سیگار را برای کشورو اقتصادشان مضر می‌دانند و کالای قاچاق مشکوفه و متروکه را جلوی دوربین رسانه‌ها امحا کرده و مجازات‌های سختی را برای آمران و عاملان قاچاق کالا و ارز در نظر گرفته‌اند، متأسفانه اقتصاد ایران از ناحیه قاچاق کالا و ارز ضربات مهلکی را دریافت می‌کند و اقدامات انجام گرفته برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز آنچنان ناکافی بوده‌است که از دروازه اصلی گمرکات گاهی کالای قاچاق ورود و خروج می‌کند.

در کشور‌های توسعه‌یافته علاوه بر وجود مأمور‌ان پلیس گمرکات که در این رابطه متخصص هستند، از انواع و اقسام تجهیزات و ابزار آلات برای مبارزه با قاچاقچیان کالا و ارز استفاده می‌کنند تا از این رهگذر آسیبی به کشور و اقتصاد ملی‌شان وارد نشود، در این میان اگر چه نیرو‌های مسلح ایران نیز ورود‌هایی را در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد در بعد تجهیزات باید یک جهش قابل ملاحظه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته باشیم؛ البته به این امور باید سیاستگذاری هوشمندانه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز را افزود.

به گزارش صدا و سیما، مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک گفت: تمام گمرکات دنیا برای کنترل به سمت روش‌های ناملموس و نامحسوس در حال حرکت هستند. طبق برآورد‌ها، علاوه بر ۱۶ دستگاه ایکس ری فعال در گمرکات کشور به ۵۰ دستگاه دیگر نیازمند هستیم.

رئیس کل گمرک در خصوص توان داخلی ساخت دستگاه‌های ایکس ری هم گفت: بخش اعظمی از نیاز گمرک را تولیدکنندگان داخلی می‌توانند تأمین کنند و در همین راستا پنج دستگاه ایکس ری از وزارت دفاع خریداری شده که از این تعداد دو دستگاه آن تحویل و فعال است و سه دستگاه باقی مانده تا پایان سال قرار بر تحویل است. میر اشرفی در خصوص قرارداد‌های جدید گمرک برای خرید دستگاه ایکس ری هم گفت: در قرارداد‌های قبلی که به روش بی‌او تی بود، برای ساخت یک دستگاه سرمایه‌گذاری می‌شد بعد هم تحویل مالک می‌شد، اما در روش جدید هم که «بی او او» نام دارد به طور دائم مالکیت دستگاه برای سرمایه‌گذار است.

نصب ایکس ری روی درب بزرگ‌ترین خروجی گمرک کشور
وی گفت: در روش جدید قرارداد «بی او او» به تازگی با یکی از تولیدکنندگان داخلی قراردادی بسته شده که در بزرگترین درب خروجی گمرک کشور طی ۱۰ ماه آینده یک دستگاه ایکس ری نصب و زیر بار می‌رود. میر اشرفی گفت: جلسات خوبی با اتاق بازرگانی کشور داشتیم در بحث برون سپاری اتفاقات خوبی افتاده که تولیدکنندگان داخلی برای تأمین گمرکات اقدام کنند به نحوی که اسکن از طریق دستگاه انجام می‌شود و ما به ازای ریالی آن به سرمایه گذار تحویل می‌شود و تصاویر و دیتا‌ها به گمرک اختصاص داده می‌شود.

وی در ادامه گفت: در این روش هم بار هزینه‌ای از روی دولت برداشته خواهد شد و هم اینکه گمرکات به خوبی تجهیز خواهند شد و بخش خصوصی و تولیدکنندگان هم چرخ تولیدشان می‌چرخد. میراشرقی در خصوص نحوه قرارداد با تولیدکنندگان داخلی هم گفت: در ابتدای امسال برای مراحل قرارداد خرید و نصب ایکس ری در گمرکات به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی فراخوان عمومی داده‌ایم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار