کشتی‌های چینی همچنان نان صیادان ایرانی را آجر می‌کنند
کد خبر: 979738
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0046sE
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان گفت: مشکل حضور کشتی‌های چینی صید ترال در خلیج فارس برای صیادان ایرانی حل نشده و این کشتی‌ها هنوز حضور دارند و به صید می‌پردازند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: ارسلان قاسمی در گفتگو با «فارس»، در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلی که از ناحیه کشتی‌های چینی برای صیادان ایرانی در خلیج‌فارس ایجاد شده‌بود، برطرف شد، گفت: مشکل کشتی‌های صید ترال (صید صنعتی کف روب) که از چین در خلیج فارس حضور دارند، هنوز حل نشده و صیادان ایرانی نسبت به حضور این کشتی‌های چینی اعتراض دارند. وی افزود: ذخایر فانوس‌ماهیان در خلیج فارس وجود دارد که از این ماهی‌های حرام‌گوشت برای تولید پودر ماهی استفاده می‌شود که ذخایر فانوس‌ماهیان بین ایران و عمان مشترک است و سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن از فانوس‌ماهیان در خلیج فارس قابل برداشت است. این ماهی‌ها در عمق بیش از ۲۰۰ متر دریا زندگی می‌کند، گرچه فانوس‌ماهی حرام‌گوشت است، اما به عنوان خوراک برخی ماهی‌های صنعتی مانند میش‌ماهی استفاده می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان گفت: شیلات ایران از سال ۱۳۷۶ در مورد استفاده از ذخایر فانوس‌ماهیان یک کشتی تحقیقاتی به نام جهاد فانوس خریداری کرد که وقتی این کشتی به ساحل رسید، به صورت مشکوک و شبانه آتش گرفت که دلیل آن را نمی‌دانیم، تا اینکه مسئله کشتی‌های چینی برای صید فانوس ماهیان در دو، سه سال اخیر برجسته شد. به گفته وی، شیلات مجوز داده که از این ذخایر فانوس‌ماهیان بهره‌برداری شود، اما اشکال اینجاست که کشتی‌هایی که از چین آمده‌اند، کشتی تخصصی برای صید فانوس‌ماهی نبودند، بلکه کشتی‌های دهه ۱۹۷۰ بودند که امکان صید در عمق میانی دریا را نداشته و صید کمتر از عمق ۲۰۰ متری انجام می‌دهند، در حالی که فانوس‌ماهیان در عمق ۲۰۰ متری زندگی می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان گفت: البته برخی مدیران بازنشسته شیلات یا مدیران فعال در شیلات، صاحبان یا سهامداران این کشتی‌ها بودند یا این کشتی‌ها را به صورت اجاره به شرط تملیک دراختیار گرفته‌اند که پرچم کشتی را هم عوض کردند و پرچم ایران زدند، یعنی مالکیت این کشتی‌ها طبق قانون ایرانی می‌شود، یعنی اینکه این کشتی‌ها از سوخت یارانه‌ای کشور ما استفاده می‌کنند و این امتیاز اصلی بود که این کشتی‌ها دریافت کردند.

قاسمی با بیان اینکه کشتی‌های چینی نتوانستند به صید فانوس‌ماهی اقدام کنند، گفت: بنابراین کشتی‌ها به نواحی ساحلی ایران آمدند و به صید ماهیان معمولی اقدام کردند و برای صیادان خرد کشور که ماهی‌های معمولی صید می‌کردند، رقیب شدند و روز آن‌ها را صید کردند. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان گفت: صید ترال، کف دریا را جارو کرد و هیچ ذخایری نگذاشت. هم اکوسیستم منطقه را به هم زده و هم زندگی صیادان بومی و محلی را به مخاطره افکند. هر چه فریاد زدیم به جایی نرسیدیم، تا زمانی که نیروی دریایی سپاه وارد قضیه شد و جلوی کشتی‌های چینی را گرفت و این کار در سال گذشته اتفاق افتاد و هنوز هم آن‌ها این مسئله را کنترل می‌کنند. قاسمی گفت:، چون سازمان شیلات ضعف ساختاری دارد، نیروی دریایی سپاه بالاجبار وارد موضوع شد. وی در مورد اینکه چند فروند کشتی چینی به صید ترال می‌پردازند، گفت: ۹۶ فروند کشتی هستند که ا لان کمتر از نیمی از آن‌ها کار می‌کنند، اما فعلاً روی آب در دریا می‌چرخند، از سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کنند، شاید هم در پوشش صید به قاچاق سوخت مبادرت می‌کنند، چون برای آن‌ها می‌صرفد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار