کد خبر: 979573
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
ایران ارزان‌ترین کشور دنیا برای سیگاری‌هاست! درست است که از ابتدای سال تاکنون دو سه باری نان گران شده و حالا با رشد ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین به‌رغم تمام تلاش‌ها برای نمایش ثبات قیمت، باز هم شاهد تأثیرگذاری قابل ملاحظه رشد قیمت سوخت روی سایر کالا‌ها هستیم، اما مهم این است که سیگاری‌های کشورمان برای تهیه دخانیات مورد نیازشان احساس امنیت و آرامش کنند!
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: به همین خاطر به لطف قدرت مافیای دخانیات در ایران می‌توانید به ارزان‌ترین قیمت دنیا سیگار بخرید و دولت و مجلس حاضرند از درآمد سالانه ۲۰هزار میلیارد تومانی ناشی از افزایش ۱۰ درصدی مالیات سیگار چشم پوشی کنند و برای تأمین بودجه اداره کشور به راه‌های دیگری رو بیاورند!

نه بزرگنمایی است و نه توهم توطئه؛ مافیای دخانیات در کشورمان آنقدر بزرگ شده که هیچ‌کس جرئت ندارد حتی روی کالایی با این وسعت از آسیب‌رسانی اثبات شده مالیات بگذارد! ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. این پیچیدگی را می‌توان از اظهارات معاونان پیشین و کنونی بهداشتی وزارت بهداشت متوجه شد. یکی از واردات هزار تریلی سیگار به کشور به نام قاچاق سخن می‌گوید و دیگری با اشاره به عرضه سیگار درکشور با ارزان‌ترین قیمت دنیا، از ماجرای درآمد ۲۰ هزار میلیاردی پرده برمی‌دارد که با پیشنهاد مالیات ۱۰ درصدی بر خرده‌فروشی سیگار به مجلس محقق می‌شد، اما با ممانعت مافیای دخانیات این درآمدزایی از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین تأمین شد!

مافیایی قوی‌تر از آنچه تصورش را می‌کنیم!
اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در دولت یازدهم درباره آمار عجیب قاچاق سیگار به کشور اظهاراتی تأمل برانگیز داشت. وی تصریح کرد: «بنده مدعی آن هستم که ورود سالانه یک هزار تریلی سیگار قاچاق نیست؛ قاچاق تعریف و تفسیر دارد، چطور می‌شود یک هزار تریلی سیگار وارد کشور شود و با یک قیمت یکسان در همه ایران به فروش برسد و نیرو‌هایی هم که مسئول مبارزه با قاچاق هستند، متوجه نشوند!»

حالا علیرضا رئیسی معاون بهداشت کنونی وزارت بهداشت از فعالیت همین مافیا سخن می‌گوید؛ مافیایی که با وجود تحریم دارو و تجهیزات پزشکی، انواع و اقسام سیگار‌های وارداتی را به کشور می‌آورد و حتی اجازه افزایش ۱۰ درصدی مالیات خرده فروشی سیگار را نمی‌دهد! این مافیا اراده کرده تا ایران سیگار را به ارزان‌ترین قیمت دنیا عرضه کند. ماحصل این ارزان‌فروشی حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه بیماری‌هایی است که عامل اصلی آن مصرف سیگار و دخانیات است. بسته‌های ارزان سیگار برای مردم ما خیلی گران تمام می‌شود و هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی بر اثر عوارض ناشی از مصرف سیگار جانش را از دست می‌دهد!

از وتوی افزایش مالیات سیگار تا اختصاص ارز دولتی به دخانیات
این تنها بخشی از تسهیلاتی است که برای فعالیت گسترده مافیای دخانیات در نظر گرفته شده است. کارنامه مجلس دهم و دولت یازدهم با تصمیم‌های متعددی به نفع مافیای دخانیات و افزایش مصرف آن در جامعه همراه بوده است. افزایش مالیات بر خرده‌فروشی سیگار تاکنون چند بار در مجلس وتو شده است. از سوی دیگر تفاهمنامه وزارت صمت با شرکت فیلیپ موریس برای تأسیس کارخانه و تولید سیگار هم از دیگر مواردی است که دولت برای کمک به توسعه هر چه بیشتر صنعت دخانیات به نمایش گذاشته است، اما این همه ماجرا نیست! سال گذشته در شرایط تحریم و چالش جدی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی، مواد دخانی در فهرست اولویت‌های ارز نیمایی و ارزدولتی قرار گرفت!

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در واکنش به این ماجرا گفت «از نظر ‏وزارت بهداشت، اختصاص حتی یک ریال تسهیلات به دخانیات ضرر دارد.»، اما این واکنش وزارت بهداشت مؤثر نیفتاد و شرکت‌های چند میلیتی دخانیات برای واردات مواددخانی مقادیر قابل توجهی ارز دولتی و نیمایی دریافت کردند.

رشد ۴ برابری کارخانه‌های دخانیات طی ۴ سال
جالب‌تر اینکه در حالی که برخی نشریات به دلیل گرانی کاغذ تعطیل شدند و برخی دیگر در حال احتضار هستند، گزارش اردیبهشت ماه آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۱ماهه نخست سال ۹۷ نشان داد که در این مدت بیش از ۴هزار و ۲۳۶ تن کاغذ سیگار از ۱۳کشور جهان وارد ایران شده است. واردات این حجم کاغذ سیگار باعث خروج ۱۵میلیون و ۹۵۰هزار و ۹۶دلار ارز از کشور شد که معادل ریالی این مبلغ ۶۷۰ میلیارد ۷۴۱ میلیون و ۶۹۲ میلیون و ۹۱۱ ریال است.

توجه ویژه دولت به صنف واردکنندگان و تولیدکنندگان سیگار و دخانیات موجب‌شده تا تعداد کارخانه‌های تولید دخانیات در کشور طی چهار سال گذشته به دو برابر رشد کند و از ۹ کارخانه تولید در سال ۹۴ به ۱۷ کارخانه تولید سیگار برسیم؛ رشدی که طی سال‌های اخیر هیچ‌کدام از صنایع تجربه نکرده‌اند!

چشم‌پوشی از درآمد ۲۰هزار میلیارد تومانی!
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت مالیات بر دخانیات در کشور تأکید می‌کند: «در حال حاضر ارزان‌ترین سیگار دنیا در کشور ما عرضه می‌شود. همچنین در هیچ کجای دنیا کمتر از کشور ما مالیات از سیگار نمی‌گیرند. ترکیه مالیات سیگار را به ۱۰۰ درصد رسانده و ثابت شده است که مهم‌ترین راه کاهش مصرف دخانیات، اخذ مالیات از آن و جلوگیری از خرده‌فروشی است.» رئیسی تصریح می‌کند: «در حال حاضر مافیای بزرگ دخانیات در کشور ما کار می‌کند. به طوری که در وضعیت تحریمی هیچ چیز حتی دارو به ما نمی‌دهند، اما چند کمپانی بزرگ امریکایی به ما سیگار می‌دهند و هیچ تحریمی برای سیگار وجود ندارد. ما به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم که مالیات بر سیگار سالانه ۱۰درصد افزایش یابد که در این صورت می‌تواند سالانه ۲۰هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور به دنبال داشته باشد، اما همین مافیای سیگار جلوی این اقدام را هم گرفتند. بنزین هزار تومانی که به ۳ هزار تومان رسید سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارد، اما مالیات بر سیگار به تنهایی می‌توانست سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد به دنبال داشته باشد، اما مافیای سیگار اجازه این کار را نداد.»

بهای این ارزانی
تورم هر کالایی باید با شیب تند باشد، رشد قیمت دخانیات آنچنان شیبش ملایم است که ایران را به ارزان‌ترین کشور برای سیگاری‌ها تبدیل کند، اما از آنجا که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست، ایرانی‌هایی که اهل دود و دخانیات هستند بهای این ارزانی را با جانشان می‌دهند؛ هر ۱۰ دقیقه یک نفر!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار