کد خبر: 978851
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
ارتش سوریه ضمن مقابله با نظامیان ترکیه و «ارتش آزاد»، بر اردوگاه عین عیسی در حومه رقه مسلط شد. این در حالی است که درگیری شدید میان کرد‌های سوریه با ارتش ترکیه و تروریست‌های هم‌پیمان آن در شمال استان الرقه ادامه دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، برخی منابع نظامی در سوریه اعلام کردند ارتش و نیرو‌های کرد سوری کنترل اردوگاه عین عیسی در حومه شمالی رقه را به دست گرفتند. این منابع از وقوع درگیری‌هایی میان طرف‌ها در شمال اردوگاه خبر دادند و گفتند یگان‌هایی از ارتش و نیرو‌های کرد با حمله نیرو‌های ترکیه و نیرو‌های موسوم به «ارتش آزاد» مقابله کردند. منابع مذکور گفتند هیچ فرد آواره‌ای در داخل اردوگاه عین عیسی حضور ندارد و خانواده‌هایی که آنجا بودند به مناطق امن منتقل شدند.

در چند روز گذشته ارتش ترکیه و نیرو‌های وابسته به آن با انواع سلاح‌های سنگین، به بهانه اینکه طرف مقابل، توافق آتش‌بس را نقض کرده، به این منطقه حمله کرده بودند که این حملات به آوارگی گسترده ساکنان عین عیسی از ترس جنایت‌های گروه‌های تروریستی منجر شده بود. در همین حال نهاد موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان این کشور، از آغاز مذاکره روسیه و ترکیه برای عقب‌نشینی گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه از روستا‌های اشغال شده در اطراف عین عیسی خبر داد.

بر اساس این توافق، گروه‌های تروریستی و مسلح مورد حمایت ترکیه باید از روستا‌هایی که در ۴۸ساعت گذشته اشغال شده، خارج شوند و کنترل این مناطق را به ارتش سوریه بسپارند.

برخی رسانه‌های نزدیک به تروریست‌ها بامداد یک شنبه از اشغال شهرک عین عیسی از سوی ارتش ترکیه خبر دادند که خبرگزاری‌های کُردی این خبر را تکذیب کردند. اما در طرف دیگر در شمال سوریه، درگیری شدید میان کرد‌های سوریه با ارتش ترکیه و تروریست‌های هم‌پیمان آن در شمال استان الرقه درگرفته است.

به گزارش ایرنا از مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در این درگیری‌ها که شدت آن در اطراف روستای صیدا متمرکز است، ارتش ترکیه تلاش می‌کند بر جاده بین المللی موسوم به M۴ مسلط شود.

در این درگیری‌ها تاکنون ۱۳ عضو گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه و شش عضو نیرو‌های دموکراتیک سوریه کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، باتوجه به وجود زخمی‌های بسیار در میان دو طرف درگیری، احتمال افزایش تلفات وجود دارد. خبرگزاری کردی هاوار، ورود ارتش ترکیه به اردوگاه عین عیسی را تکذیب و اعلام کرد که درگیری‌ها به شدت در اطراف روستا‌های صیدا، واسطه و معلق میان نیرو‌های دموکراتیک سوریه و ارتش این کشور با ارتش ترکیه و تروریست‌های مورد حمایت آن از تروریست‌های داعش و جبهه النصره در جریان است.

جولان امریکایی‌ها به بهانه داعش
ائتلاف امریکایی به اصطلاح ضد داعش از اجرای عملیات مشترک با نظامیان کرد علیه داعش در سوریه خبر داد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از زمان اعلام ترامپ، مبنی بر خروج نیرو‌های امریکا از مرز‌های مشترک سوریه و ترکیه این بزرگ‌ترین عملیات مشترک امریکا با نیرو‌های کرد است. طبق ادعای امریکایی‌ها در اثر این عملیات ده‌ها تن از افراد مسلح داعش به اسارت درآمدند. در این بیانیه، عملیات زمینی و هوایی در دیرالزور روز جمعه شروع شد و شامل عملیات هلی‌برن بود. این عملیات منجر به خنثی شدن اعضای داعش و زخمی شدن تعدادی دیگر شد. همزمان با این امر، ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در حاشیه کنفرانس «گفت‌وگوی منامه» گفت: انتظار می‌رود حدود ۵۰۰ سرباز امریکایی در شرق فرات عملیات علیه داعش را طی روز‌ها و هفته‌های آتی با همکاری نیرو‌های سوریه دموکراتیک تا «زمان پاکسازی کامل فرات از بقایای این گروه تروریستی» از سر بگیرند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مایک پنس که در سفری غیرمنتظره وارد عراق شد، بر پایبندی کشورش به ائتلاف خود با کرد‌ها در سوریه و عراق تأکید کرد.

کارشناسان معتقدند که امریکایی‌ها از یک سو با درک عطش رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای حمایت از گرایش‌های خاصی از تندرو‌های سلفی و حساسیت‌های ناشی از شکاف کردی-ترکی به آنکارا اجازه جولان در شمال سوریه را می‌دهد و علاوه بر این با حمایت کجدار و مریز از کرد‌ها برای دخالت اردوغان در شمال سوریه بهانه بیشتری فراهم می‌کند و از طرف دیگر به بهانه حمایت از کرد‌ها حضور نظامی خود را در شمال سوریه وجهه انسانی می‌دهد. نتیجه عملی این برنامه در عمل تداوم حضور امریکا در این نقطه حساس و در عین حال شعله‌ور نگه داشتن زمینه مواجهه دولت سوریه و ترکیه و به جان هم انداختن کشور‌های مسلمان و تضعیف همه آن‌ها به دست یکدیگر است.

تلاش آنکارا برای تغییر جمعیتی سوریه
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، به گفته یک منبع در حومه حلب، هزار غیرنظامی و شبه‌نظامی از حومه شرقی حلب و ادلب و ریف دمشق وارد تل‌ابیض در حومه رقه شدند. این خانواده‌ها از جرابلس خارج شده و با نظارت ارتش ترکیه وارد تل‌ابیض شدند.

این منبع افزود: بیشتر این خانواده‌ها با زور به تل‌ابیض منتقل شدند تا در این شهر اسکان داده شوند. این در حالی است که منابع سوری طی روز شنبه از کشته و زخمی شدن ۱۸ تن در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در تل‌ابیض سوریه خبر دادند. بیشتر مناطق تل‌ابیض و حومه‌های شرقی و جنوبی آن تحت کنترل گروه‌های مورد حمایت ارتش ترکیه هستند. این مناطق در چند روز گذشته با پهپاد‌های ترکیه‌ای هدف قرار گرفتند و تعدادی از غیرنظامیان در این حملات کشته شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار