کد خبر: 978449
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰
بررسی روند کسب مقام اول جام بین قاره‌ای در گفت‌وگوی «جوان» با عباس هاشم‌پور سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی
اگر فدراسیون‌ها به مربیان داخلی اعتماد کنند، قطعاً همه تیم‌ها می‌توانند با مربیان ایرانی نتیجه خوبی بگیرند. در ایران مربیان خیلی خوبی داریم که با توجه به دانششان و شناختی که از ورزشکار ایرانی دارند و با ارتباط احساسی که با ورزشکاران برقرار می‌کنند، می‌توانند تیم‌های کشورمان را به موفقیت برسانند
سرويس ورزش جوان آنلاين: ساحلی‌بازان فوتبال کشورمان با قهرمانی در جام بین قاره‌ای باز هم نشان دادند یکی از تیم‌های ابرقدرت دنیا هستند؛ تیمی که با وجود مشکلات زیاد و عدم رسیدگی مسئولان در سخت‌ترین شرایط، بیشترین موفقیت را برای ایران به ارمغان آورده است. موفقیت فوتبال ساحلی این بار با حضور یک مربی ایرانی در رأس کادر فنی به دست آمد تا باز هم ورزش ایران از اعتماد به مربیان داخلی افتخار کسب کند. در گفتگو با عباس هاشم‌پور، سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی از قهرمانی در جام بین قاره‌ای صحبت کرده‌ایم.

‌آقای هاشم‌پور! تبریک می‌گوییم، دومین قهرمانی متوالی ایران در جام بین قاره‌ای فوتبال ساحلی، کام هواداران فوتبال را شیرین کرد. ابتدا از راهی که طی شد تا قهرمان شویم، صحبت کنید.
استارت کار ما از المپیک ساحلی شروع شد و قبل از این بازی‌ها در اولین دوره المپیک ورزش‌های ساحلی شرکت کردیم و توانستیم مدال برنز این مسابقات را کسب کنیم. از همان جا پیمان بستیم با توجه به تدارک خوبی که برای جام بین قاره‌ای داشتیم، فقط برای قهرمانی تلاش کنیم. این اعتماد و اعتقاد را هم به بچه‌ها و هم به کار خودم داشتم که می‌توانیم قهرمان شویم، البته می‌دانستیم کار سختی را پیش‌رو داریم. به هر حال در بازی‌های بین قاره‌ای تمام قدرت‌های ساحلی حضور پیدا کرده بودند و تنها برزیل بود که به دلیل مسابقات جام‌جهانی ساحلی به امارات نیامده بود. در گروه ما نیز تیم‌های مصر، مکزیک و روسیه حضور داشتند که تیم‌های قدرتمندی بودند. در مرحله گروهی شرایط هر مسابقه متفاوت بود و بچه‌ها در هر بازی نکات تاکتیکی و فنی که به آن گوشزد می‌شد را به خوبی اجرا کردند. این هماهنگی سبب شد با سه پیروزی برابر تیم‌های مصر، مکزیک و روسیه راهی نیمه نهایی شویم؛
 
و بازی سوم با روسیه که یک بازی انتقامی بود. روس‌ها در المپیک ساحلی جهانی مانع رسیدن ایران به طلا شدند و شما فرصت جبران داشتید.
قطعاً. بازی با روسیه یک بازی انتقامی بود. در المپیک ساحلی به روس‌ها باختیم و تصمیم گرفته بودیم انتقام این شکست را در جام بین قاره‌ای بگیریم و با شکست روسیه به هدفمان رسیدیم.

در بازی نیمه نهایی مقابل امارات تصور می‌شد کار سختی نداشته باشیم، اما آن‌ها غافلگیرکننده ظاهر شدند، اگر چه در پنالتی بالاخره پیروز شدیم، اما شرایط استرس‌آوری بر بازی حاکم بود. بازی با امارات چطور گذشت؟
امارات نسبت به سال‌های قبل خیلی تغییر کرده بود و فوتبال ساحلی را به خوبی بازی می‌کرد. در این بازی از امیرحسین اکبری بهترین گلزنمان با توجه به مصدومیت در بازی روسیه از ناحیه دست، نتوانستیم استفاده کنیم، محمد احمدزاده دیگر بازیکن باتجربه‌مان هم تنها دو روز پس از ورود به امارات، آنفلوآنزای خیلی سختی گرفت و نتوانستیم از او هم استفاده کنیم. با توجه به غیبت این بازیکن تأثیرگذارمان مقابل امارات تیم میزبان قرار گرفتیم. با توجه به شرایطی که داشتیم توانستیم امارات را در ضربات پنالتی شکست دهیم و به فینال برسیم. امارات جدا از بحث میزبانی واقعاً تیم متفاوتی نسبت به قبل شده بود، شرایط میزبانی البته سبب شده بود تا داوری‌ها به نفع آن‌ها باشد. جا دارد از ایرانی‌های مقیم امارات تشکر کنم که ما را در این مسابقات تنها نگذاشتند و حضور پرشورشان موجب شده بود فکر کنیم در کشور خودمان بازی می‌کنیم.

رسیدیم به نمایش مقتدرانه ایران در فینال مقابل اسپانیا، راز این پیروزی و قهرمانی چه بود؟
اسپانیا یکی از تیم‌های بسیار خوب و با سابقه دنیاست که فوتبال ساحلی را به روز بازی می‌کند. با توجه به آنالیزی که قبل از مسابقه از نقاط ضعف و قوت این تیم داشتیم، بچه‌ها نکات لازم را برای این بازی مو به مو اجرا کردند. تاکتیک مهم ما علاوه بر مسائل فنی، تاکتیک دوستی و رفاقت بچه‌های تیم بود که خیلی خوب در تیم دیده شد. در صحبتی که با بچه‌ها داشتم به آن‌ها تأکید کردم نصف موفقیت کمک کردن به همدیگر است و در جریان بازی برای دوست و هم‌تیمی‌تان بجنگید. دوستی در کل کادر تیم فوتبال ساحلی وجود داشت، این دوستی از رأس فدراسیون که آقای تاج نگاه ویژه‌ای به فوتبال ساحلی داشتند تا خانم شهریاری مسئول فوتبال ساحلی، کادر فنی و بازیکنان وجود داشت. با توجه به این جو بچه‌ها با تمام وجودشان در فینال بازی کردند و توانستیم تیم پرقدرت اسپانیا را شکست دهیم و در امارات، پرچم زیبای ایران را برافراشته کنیم.

بازی با اسپانیا در وقت‌های اول و دوم نزدیک بود. جلو می‌افتادیم، عقب می‌افتادیم و این تکرار می‌شد، اما در وقت سوم با وجود اینکه یکی از بازیکنانمان اخراج شد، توانستیم با اختلاف سه گل اسپانیا را شکست دهیم و به طلای جام بین قاره‌ای برسیم. وقت سوم چه شد ورق برگشت؟
به هر حال اسپانیا یکی از تیم‌های قدرتمند جهان است و حرف زیادی برای گفتن دارد. در شروع بازی در فوتبال ساحلی، کنترل کردن و تمرکز خیلی مهم است، در نیمه اول و دوم بازی نزدیکی بود، اما در نیمه سوم پیش افتادیم. برای هر اتفاقی که در بازی احتمال رخ دادنش می‌رفت، تاکتیک داشتیم. به عنوان نمونه برای وقتی که یک بازیکن کمتر داشته باشیم یا تیم مقابلمان یک بازیکن کمتر داشته باشد، تاکتیک متفاوتی در نظر گرفته بودیم. این نتیجه حاصل برنامه‌ریزی و تمرین خوب تیم بود که به ثمر نشست.

موفقیت با شما به عنوان یک مربی ایرانی به دست آمد و ثابت کرد هر جا به مربی ایرانی اعتماد کردیم نتیجه گرفتیم و این قهرمانی با هدایت شما به نظر می‌رسد راه را برای استفاده از مربیان داخلی بازتر کرد.
از فدراسیون فوتبال و آقای انصاری‌فرد که آن زمان مسئول کمیته فنی فدراسیون بودند به خاطر اعتمادی که به من کردند، تشکر می‌کنم. من هم بعد از اینکه هشت سال در کنار تیم ملی فوتبال ساحلی بودم و نکات زیادی که از آقای اکتاویو یاد گرفتم، به خودم اطمینان و اعتماد داشتم. مقام معظم رهبری هم در جلسه‌ای با ورزشکاران با بیان جمله زیبایی تأکید کرده بودند از مربی ایرانی استفاده شود. با توجه به انرژی که از این دیدگاه گرفتم، می‌خواستم ثابت کنم مربیان ایرانی می‌توانند در سخت‌ترین شرایط بهترین نتیجه را بگیرند. اگر فدراسیون‌ها و رشته‌های دیگر به مربیان داخلی اعتماد کنند، قطعاً همه تیم‌ها می‌توانند با مربیان ایرانی نتیجه خوبی بگیرند. در ایران مربیان خیلی خوبی داریم که با توجه به دانششان و همچنین شناختی که از ورزشکار ایرانی دارند و با ارتباط احساسی که با ورزشکاران برقرار می‌کنند، می‌توانند تیم‌های کشورمان را به موفقیت برسانند.

البته یک تیم خوب از خط دروازه تا خط حمله در اختیار داشتید.
تیم ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه بود که خیلی خوب جنگیدند. خوشبختانه جوانان ساحلی نشان دادند توانایی بالایی دارند و من به این بچه‌ها اعتماد کردم. این بازیکنان جوان در کنار باتجربه‌ها می‌توانند در آینده موفقیت‌های بیشتری برای کشورمان به دست آورند. علاوه بر این مدیریت بازیکنان باتجربه هم در این موفقیت تأثیرگذار بود، مانند پست دروازه که دو دروازه‌بان خیلی خوب به نام‌های پیمان حسینی و حمید بهزاد‌پور داشتیم و نشان دادند در کمترین زمانی که به آن‌ها داده شود می‌توانند بهترین عملکرد را نشان دهند.

آرزوی هر مربی در دنیا داشتن چنین بازیکنان هم‌سطحی است، هر چند شرایط را برای انتخاب مربی سخت می‌کند. مدیریت چنین ستاره‌هایی و اینکه با توجه به توانایی‌هایشان انتظار بازی کردن دارند هم کار دشواری است که در تیم فوتبال ساحلی باعث تنش نشد و اعتراضی شکل نگرفت و صمیمیت وجود داشت، راز چنین جوی در تیم چه بود؟
قبل از انتخاب به عنوان سرمربی، به عنوان مربی و بازیکن کنار تیم بودم و شناخت کامل از جو تیم داشتم. وقتی سرمربی تیم شدم در اولین صحبتی که با بچه‌ها داشتم از آن‌ها خواستم که دوستی و صمیمیت‌شان باید نسبت به قبل بیشتر شود. تأکید کردم هر بازیکنی اگر حتی ۳۰ ثانیه هم زمان به او داده شود، باید بهترین عملکردش را نشان دهد و نسبت به تیم انرژی مثبت داشته باشد. به عنوان نمونه در این باره هم با پیمان حسینی و هم حمید بهزادپور جداگانه صحبت کردم و اعتقاد این دو دروازه‌بان و تمام تیم این بود که موفقیت تیم بر اینکه چه کسی بازی کند، ارجحیت دارد. با توجه به این جو و تفکر حرفه‌ای که بازیکنان باتجربه در تیم داشتند، توانستیم با همدلی بهترین نتیجه را در جام بین قاره‌ای بگیریم.

هدفگذاری بعدی فوتبال ساحلی چه مسابقاتی است؟
برنامه‌ریزی ما برای حضور قدرتمند در مسابقات ساحلی آسیایی ۲۰۲۰ است و قرار است برنامه‌ریزی اردو‌ها و تدارکات مدنظرم را به خانم شهریاری، رئیس کمیته فوتبال ساحلی ارائه کنم. البته نباید تصور شود با توجه به موفقیت‌هایمان طلای مسابقات ساحلی را برایمان کنار گذاشته‌اند و ما در باد این موفقیت بخوابیم. اینطور نیست و کارمان تازه شروع شده است و دوباره می‌خواهیم به دنیا ثابت کنیم فوتبال ساحلی ایران در دنیا یک ابرقدرت است.

با توجه به این افتخارات فوتبال ساحلی در یک دهه اخیر که واقعاً موفقیت‌های بزرگی است، اما در حد و اندازه چنین قهرمانی‌ها به وضعیت بچه‌های ساحلی رسیدگی نمی‌شود و بسیاری از بازیکنان مشکلات عدیده‌ای در زندگی شان دارند و این شایسته یک تیم قهرمان نیست. چه صحبت و درخواستی به عنوان سرمربی تیم از مسئولان دارید؟
فدراسیون فوتبال با وجود مشکلات اقتصادی کشور که همه نسبت به آن آگاه هستند، در حد و توانی که داشت از برنامه‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال ساحلی حمایت کرد. از نهاد‌های دیگر مانند وزارت ورزش می‌خواهم جلو بیایند و نه تنها به مشکلات بچه‌های فوتبال ساحلی بلکه به مشکلات تیم‌هایی که نام ایران را در جهان بلندآوازه می‌کنند، رسیدگی کنند. از آقای دکتر روحانی که ورزش دوست هستند و احساس خوبی نسبت به ورزشکاران دارند هم درخواست ملاقات داریم تا بچه‌ها رو در رو مشکلاتشان را با ایشان مطرح کنند و این می‌تواند تأثیرگذار باشد به خصوص اینکه مسئولان بدانند بچه‌ها در چه شرایط سختی، موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌اند.

رسیدگی بیشتر سبب می‌شود بچه‌ها با آرامش بیشتری برای موفقیت بجنگند و این کارتان را راحت‌تر می‌کند.
قطعاً. اگر مشکل حل شود، بچه‌ها خیلی راحت‌تر می‌توانند تمرکزشان را برای بازی بگذارند و حرفه‌ای‌تر برخورد کنند تا موفقیت‌های فوتبال ساحلی دوچندان شود.

در این راه از سهم لیگ فوتبال ساحلی هم نمی‌توان گذشت، از تأثیر یک لیگ قدرتمند در داشتن یک تیم ملی قدرتمند. در پایان صحبت‌هایتان اگر درباره این مسئله نکته‌ای دارید بیان کنید.
یک لیگ خیلی خوب می‌تواند به داشتن یک تیم ملی قدرتمند کمک کند. چندین سال است در ایران لیگ بسیار خوب و منظمی داریم و تمام دنیا از لیگ ایران الگوبرداری می‌کنند. با توجه به ارتباطاتی که به واسطه مدرسی کنفدراسیون فوتبال آسیا با سرمربیان تیم‌های مختلف دنیا مانند اسپانیا، برزیل، سوئیس و... دارم، این سرمربی‌ها اذعان دارند لیگ ایران یکی از بهترین لیگ‌های دنیاست که هم زمان زیادی دارد و هم بازی‌ها به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار