آغاز تغییر در کاهش و افزایش برخی سهمیه‌های بنزینی
کد خبر: 978262
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0046UQ
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
خودرو‌های با عمر ۲۵ سال و موتور‌سیکلت‌های ۱۰ ساله از دریافت سهمیه کنار گذاشته شدند
عجله دولت برای سهمیه‌بندی موجب شد تا بسیاری از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها توسط گروه‌های مختلف مطرح شود که بر همین اساس، اطلاعیه‌های جدیدی از سوی دستگاه‌های مربوط صادر می‌شود. این در حالی است که دولت زمان کافی برای اعلام جزئیات دقیق‌تری را داشت
وحید حاجی پور
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: با گذشت چند روز از آغاز سهمیه‌بندی بنزین، دولت در حال صدور بخشنامه‌هایی است که با آن سعی دارد تغییراتی در سهمیه‌ها اعمال کند؛ به مانند چند ماه نخست سهمیه‌بندی در دولت نهم.
عجله دولت برای سهمیه‌بندی موجب شد تا بسیاری از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها توسط گروه‌های مختلف مطرح شود که بر همین اساس، اطلاعیه‌های جدیدی از سوی دستگاه‌های مربوط صادر می‌شود. این در حالی است که دولت زمان کافی برای اعلام جزئیات دقیق‌تری را داشت، اما ترجیح داد در ابتدا این طرح را اجرا کرده و در مرحله بعد آن را اصلاح کند.

این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که تجارب سهمیه‌بندی بنزین در دولت قبل وجود داشت و در همان سال ۸۶ نیز یک سالی زمان برد تا مشکلات موجود در این طرح برطرف شود. با توجه به این تجربه انتظار می‌رفت دولت با تدبیر بیشتری سهمیه‌بندی بنزین را اجرایی کند.
گفته می‌شود، وزارت کشور مسئول تخصیص سهمیه‌هاست که در کمیته‌ای متشکل از نهاد‌های دیگر از جمله وزارت نفت این درخواست‌ها بررسی می‌شود. چنین وضعی باعث شده تا اصناف مختلفی خواستار تغییراتی در سهمیه‌ها باشند و دولت نیز با برخی از آن‌ها موافقت کرده است. اگر دولت پیش از اجرای سهمیه‌بندی تمامی این مسائل را در نظر می‌گرفت این طرح ملی به شکل منظم‌تر و دقیق‌تری اجرا می‌شد، اما همچنان شاهد تغییرات و پدیده‌هایی هستیم که به‌راحتی می‌شد پیش از اجرای سهمیه‌بندی آن‌ها را پیش‌بینی و برطرف کرد.

فرید عامری، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش که در زمان وی سهمیه‌بندی بنزین اجرا شده بود، یکی از اشتباهات این طرح را تعیین نکردن سهمیه برای بنزین سوپر دانست و افزود: «با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد خودرو‌های موجود در چرخه حمل‌و‌نقل کشور باید از بنزین سوپر استفاده کنند، بهتر بود که دولت برای این بخش نیز سهمیه‌ای را در نظر می‌گرفت، چراکه در این شرایط خودرو‌ها دچار بدسوزی می‌شوند و با توجه به اینکه هزینه تعمیرات افزایش یافته و عملاً سرمایه ملی از دست می‌رود، بنابراین وزارت نفت باید برای این بخش نیز سهمیه‌ای را لحاظ می‌کرد.»

فرسوده‌ها حذف شدند
اما آخرین خبر‌ها از تغییرات سهمیه‌ها حاکی از حذف فرسوده‌هاست. در همین باره، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: «مصوبه دولت به ما می‌گوید که فقط سهمیه خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها ذخیره می‌شود و سهمیه ناوگان عمومی در پایان ماه، به ماه بعد منتقل نمی‌شود.»
شهرام رضایی در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: «موتورسیکلت‌های با سن بالای ۱۰ سال بر‌اساس مصوبه هوای پاک، فرسوده تلقی می‌شوند و بر‌اساس قانون به آن‌ها کارت سوخت داده نمی‌شود، از اینرو سهمیه بنزین نیز ندارند؛ اگر بخواهد این قانون تغییر کند، باید به ما ابلاغ شود؛ تا این لحظه هیچ ابلاغی به شرکت نفت برای اینکه به دارندگان موتورسیکلت‌های با سن بالای ۱۰ سال، کارت سوخت بدهیم، صورت نگرفته است، اما هر زمان این ابلاغ صورت بگیرد ما آمادگی داریم که به آن‌ها کارت سوخت و سهمیه بدهیم.»

رضایی در خصوص سهمیه بنزین پیک‌های موتوری گفت: «در آخرین کارگروهی که متشکل از وزارتخانه‌های کشور، نفت و سازمان برنامه و بودجه بود، آنجا مصوب کردند که فعالان پیک‌های موتوری به شرط آنکه پیمایش و سامانه داشته باشند که وزارت کشور طبق آن، پیمایش آن‌ها را با عنوان موتورسیکلت‌های حمل بار شهری مورد تأیید قرار دهد، ما به صورت اعتباری و بر‌اساس تفاوت نرخ‌های اول و دوم به آن‌ها سهمیه بنزین می‌دهیم.»
وی ادامه داد: «تاکسی‌های اینترنتی هم باید پیمایش‌شان تأیید شود و بعد از تأیید پیمایش توسط وزارت کشور، سهمیه اعتباری آن‌ها واریز می‌شود.»

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به اینکه «اگر کسی در دو برند متفاوت تاکسی اینترنتی به صورت همزمان فعال باشد، چگونه سهمیه دریافت می‌کند»، گفت: «بر اساس مجموع پیمایش در تمامی برند‌های تاکسی اینترنتی که فعالیت می‌کند، سهمیه اعتباری دریافت خواهد کرد.»
وی افزود: «اگر فردی که در تاکسی‌های اینترنتی یا پیک‌های موتوری مشغول فعالیت است و سهمیه‌ای دریافت نمی‌کند، باید از شرکت کارفرمای خود یا اتحادیه مربوط به فعالیتش پیگیری کند تا میزان پیمایش وی در سامانه‌ای ثبت شود و اتحادیه و شرکت‌های مربوطه، از وزارت صمت و وزارت کشور پیگیری می‌کنند و در این صورت است که وزارت کشور میزان پیمایش این فرد را تأیید کرده و سهمیه به صورت اعتباری در پایان هر ماه به وی تعلق می‌گیرد.»

سهمیه روستایی؟
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم با بیان اینکه در بسیاری از روستا‌ها ناوگان شخصی حمل‌و‌نقل روستائیان را انجام می‌دهد، گفت: «پیشنهاد داده‌ایم این ناوگان شناسایی و ساماندهی شوند و سهمیه سوخت به آن‌ها اختصاص یابد.»

داریوش باقرجوان اضافه کرد: «در سال‌های گذشته بحثی در حوزه فعالیت ناوگان روستایی در سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای شکل گرفت و ادامه یافت، در برخی از مسیر‌های روستایی به دلیل اقتصاد پایین این بخش، ناوگانی غیر از ناوگان عمومی جاده‌ای در حال فعالیت هستند که ما در حال بررسی هستیم تا فعالیت این ناوگان را در کوتاه‌مدت، میان و بلندمدت به حمل‌ونقل عمومی برسانیم.»
گفتنی است، در مصوبه سهمیه‌بندی بنزین، سهمیه سواری‌های کرایه عمومی بین شهری با پلاک «ع» ماهانه ۷۵۰ لیتر برای ناوگان تک‌سوز و ۴۵۰ لیتر برای ناوگان دوگانه سوز اختصاص یافته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار