کد خبر: 978208
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کاخ سفید: شهرک‌سازی اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی نیست
دولت امریکا که پیش‌تر «بیت‌المقدس» را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و دفاتر دیپلماتیک فلسطین را در واشنگتن تعطیل کرده بود، از سیاست اعلانی خود درباره شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی هم عدول کرد.
سرويس بين الملل جوان آنلاين: در ادامه سیاست‌های واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی، وزیر امور خارجه امریکا در تغییر موضعی آشکار اعلام کرد که شهرک‌سازی صهیونیست‌ها ناقض قوانین جهانی محسوب نمی‌شود.
دولت امریکا که پیش‌تر «بیت‌المقدس» را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و دفاتر دیپلماتیک فلسطین را در واشنگتن تعطیل کرده بود، از سیاست اعلانی خود درباره شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی هم عدول کرد. مایک پمپئو روز دو شنبه در جریان یک کنفرانس خبری گفت که دولت امریکا این شهرک‌سازی‌ها را «به خودی خود» نقض قوانین بین‌المللی نمی‌داند. وی افزود: «موضع نهایی در قبال کرانه باختری باید از طریق مذاکرات اسرائیلی و فلسطینی مشخص شود.» پمپئو همچنین تصریح کرد که آنچه امریکا انجام داده تنها بازنگری در بحثی قانونی و حقوقی است. واشنگتن قصد ارسال هیچ پیامی در مورد موضوع شهرک‌سازی‌ها ندارد و تأکید کرد: «اسرائیل همواره بر قانونی و مشروع بودن شهرک‌سازی‌ها تأکید کرده و ما تشویق می‌کنیم مسئله فلسطین از طریق مذاکرات حل و فصل شود.»

وزیر امور خارجه امریکا به این نکته هم اشاره کرد که در سال ۱۹۷۸ دولت (جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت امریکا) به این نتیجه رسید که احداث شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری مغایرتی با قانون بین‌الملل ندارد و بعد از آن دولت‌های دیگر با تصمیم کارتر مخالفت کردند. او گفت: «اینکه دیگر شهرک‌سازی‌ها برخلاف قانون بین‌المللی نیست گامی مبتنی بر واقعیت‌ها، تاریخ و شرایط است. برخلاف قانون بین‌الملل دانستن احداث شهرک‌های اسرائیلی چیزی را حل نکرده و هیچ پیشرفتی در مسئله صلح رقم نزده است. پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده بود که پمپئو قصد دارد سند حقوقی وزارت خارجه امریکا مربوط به سال ۱۹۷۸ در این باره را لغو کند. این سند شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند. این در حالی است که موضع سازمان ملل و اتحادیه اروپا درباره شهرک‌سازی تغییری نکرده است. «روپرت کالویل» سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل دیروز در کنفرانسی خبری در ژنو گفت: «تغییر موضع سیاسی یک دولت (امریکا)، نه تغییری در قوانین فعلی بین‌المللی و نه تغییری در برداشت دیوان بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل ایجاد نخواهد کرد.» «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بامداد سه شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر اینکه موضع اتحادیه اروپا در این باره تغییری نکرده و چنین اقدامی راهکار دو دولتی را از بین می‌برد، گفت: «تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی طبق قوانین بین‌المللی، غیرقانونی هستند.» عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام امریکا نقض قوانین بین‌المللی است. همچنین «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر با اعلام اینکه شهرک‌سازی مانعی برای صلح است، در پیامی توئیتری نوشت: «من از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر اینکه شهرک‌سازی در کرانه باختری «نقض آشکار قوانین بین‌الملل» است، حمایت می‌کنم.»

«برنی سندرز» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در این باره گفت: «شهرک‌های اسرائیل غیرقانونی هستند. ترامپ بار دیگر برای اجرای قواعد افراطی خود واشنگتن را به انزوا کشید.»
«الیزابت وارن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هم قول داد که تصمیم دولت ترامپ را درباره شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری لغو کند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: «موضع ما درباره شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین تغییری نکرده است و ما آن را غیرقانونی می‌دانیم.» «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات پمپئو تأکید کرد که چنین اظهاراتی از نظر قوانین بین‌المللی هیچ‌گونه صلاحیتی ندارد.

واکنش گسترده انتقادی در جهان عرب
مجلس ملی فلسطین، روز سه شنبه در بیانیه‌ای، خواستار پیگیری شکایت قبلی تشکیلات خودگردان فلسطین که در ارتباط با انتقال سفارت امریکا به قدس مطرح شده بود، به دادگاه بین‌المللی لاهه شد و در این بیانیه، اقدام امریکا را تجاوزی جدید به قانون و قطعنامه‌های قانونی بین‌المللی دانست. «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن اعلام کرد که شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است و این اقدام امریکا راهکار تشکیل دو کشور و فرصت تحقق صلح فراگیر را از بین می‌برد. «احمد حافظ» سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز تأکید کرد که قاهره به قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین‌المللی درباره شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین پایبند است و آن را غیرقانونی می‌داند. «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «این اقدام امریکا باطل است و ما آن را محکوم می‌کنیم. چنین کاری کاملاً با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت مغایرت دارد.» با این حال همانطور که انتظار می‌رفت، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ، از تصمیم این کشور درباره شهرک‌سازی استقبال کرد.

امریکا برای جلوگیری از فروپاشی اسرائیل این اقدام را انجام داده است
«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره آینده معامله قرن و آینده نتانیاهو در انتخابات پیش رو گفت: «معامله قرن با بن‌بست‌های جدی از جمله عدم قبول فلسطینی‌ها و اعتراض کشور‌های اردن و مصر روبه‌رو شده است. از طرفی به دلیل عدم شفافیت ابعاد مختلف در موضوع معامله قرن، هیچ اقدامی به جز اقدامات تبلیغی صورت نگرفت. شرایط فعلی رژیم صهیونیستی بسیار شکننده است و امریکا برای جلوگیری از فروپاشی اسرائیل این اقدام را انجام داده تا بتواند این احساس شکستی که در دولت نتانیاهو به وجود آمده را جبران کند.» این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: «این اقدام برای این است که وضعیت داخلی دولت رژیم صهیونیستی کمی تغییر کند و نابسامانی دولت کنونی نتانیاهو تا حدودی ترمیم شود. البته به نظر می‌رسد این اقدام با لابی صهیونیست‌ها همراه بوده تا وضعیت نتانیاهو به سقوط همه‌جانبه او ختم نشود و به تبع آن روابط ترامپ و نتانیاهو که مدتی شکراب بوده، ترمیم شود.» «سیدهادی سید افقهی» دیگر کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: «تاکنون امریکا چندین گام را برای عملیاتی کردن معامله قرن برداشته است که از جمله آن می‌توان به انتقال سفارت امریکا از «تل‌آویو» به «بیت‌المقدس»، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت یکپارچه و ابدی رژیم صهیونیستی، قطع کمک‌های مالی امریکا که از طریق سازمان ملل به فلسطینی‌ها می‌رسید و... اشاره کرد. این تصمیم جدید نیز گام دیگری برای تحقق این امر است.» وی درباره تأثیر این تصمیم بر موقعیت نتانیاهو در انتخابات و تشکیل کابینه گفت: «تصور من این است که وضعیت نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خوب نیست، به طوری که در انتخابات اخیر شکست مفتضحانه‌ای خورد و حتی موفق به تشکیل یک کابینه ائتلافی نشد. شاید با کمک‌هایی که امریکا به او می‌کند بتواند در انتخابات زودهنگام آینده کرسی‌های بیشتری را به دست بیاورد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار