کد خبر: 977261
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که به‌راحتی می‌توان در کشور قاچاق کرد گفت: اگر قاچاقچی زرنگ باشد حتی می‌تواند برای واردات کالایش ارز ۴۲۰۰تومانی بگیرد و در بندر تقریباً کسی نمی‌پرسد که این کالا چیست.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سلیمی‌زاده، کارشناس اقتصادی در برنامه پایش در خصوص نحوه قاچاق کردن تصریح کرد: به‌راحتی می‌توان در کشور قاچاق کرد، دو راه برای قاچاق است؛ راه اول قاچاق رسمی است که از گمرک‌ها انجام می‌شود، برای این کار کافی است یک گمرک شلوغ نظیر گمرک شهید رجایی را انتخاب کرد. ۷۰ درصد ترانزیت کشور در این گمرک است.

وی ادامه داد: اگر قاچاقچی زرنگ باشد می‌تواند برای واردات کالایش ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد. در بندر تقریباً کسی نمی‌پرسد که این کالا چیست و فقط مکانی برای انبار کردن کانتینر‌ها به شما می‌دهند، چون بندر طبق قوانین منطقه آزاد محسوب می‌شود. انبار‌ها دست سازمان بنادر است و با سازمان گمرک هیچ ارتباطی ندارد.

سلیمی‌زاده گفت: هنگام ثبت سفارش اولین جایی است که کالا اظهار می‌شود. هنگام اظهار شما می‌توانید بگویید که کالا یخچال است که در آن صورت ۶۴ درصد تعرفه دارد و می‌توان گفت قطعات یخچال است که در آن صورت ۷ درصد تعرفه را خواهید پرداخت، در این خصوص می‌توان گفت که با یک اظهار ساده ۵۴ درصد تعرفه پرداخت نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: برگه ثبت سفارش به ارزیاب داده می‌شود، اما باز هم به‌دلیل کار زیاد ارزیاب‌ها به‌احتمال ۹۰ درصد کالا تأیید می‌شود. نحوه ارزیابی نیز کاملاً سلیقه‌ای است. هنگام ارزیابی باید خود مالک حضور داشته باشد. کانتینر نیز به این صورت بازدید می‌شود که فقط چند لایه اول اجناس بازدید می‌شود و همه کانتینر را نمی‌توان بازدید کرد.

سلیمی‌زاده ادامه داد: در صورتی که ارزیاب متوجه شود کالا نادرست اظهار شده است نیز مشکلی جدی برای واردکننده ایجاد نمی‌شود. هنگام خروج کالا از گمرک، کانتینر‌ها از دستگاه ایکس‌ری عبور می‌کند، که از این محل نیز کانتینر به‌علت شلوغی گمرک راحت رد می‌شود، بنابراین کالای نادرست اظهارشده به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌گردد.

سلیمی‌زاده تأکید کرد: بر اساس ادعای گمرک بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق کشور است که البته طبق تحقیقات میزان قاچاق کشور بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. از این مقدار ۱۷ هزار میلیارد تومان آن کشف می‌شود. اما از این مقدار نیز، محکومیت برای هزار میلیارد تومانش صادر می‌شود.

وی گفت: بنابراین عملاً مبارزه با قاچاق شوخی است و همه می‌توانند قاچاق کنند.

راه دوم قاچاق کردن، این است که با هماهنگی یک طرف خارجی فاکتور صادر می‌شود و این کالا برای کشوری ثالث است، به این صورت که کانتینر فقط از کشور رد می‌شود و به کشور ثالث می‌رسد. کانتینر در گمرک پلمب می‌شود. اما پس از ورود کانتینر به کشور با باز کردن پیچ‌های زیر کانتینر می‌توان کالای درون آن را با یک کالای جدید جایگزین کرد و پس از آن کالای قاچاق در کشور توزیع می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در دنیا همه کانتینر‌ها GPS دارند. در دنیا تنها ۷ درصد کانتینر‌ها به‌صورت تصادفی بازدید می‌شود. در صورت تخلف واردکننده نیز برخورد شدیدی با آن‌ها می‌گردد به‌گونه‌ای که دیگر قاچاق بصرفه نخواهد بود. کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای نقش مهمی در قاچاق کالا دارند.

وی در پایان تصریح کرد: در کشور قانون برای مبارزه با قاچاق وجود دارد، اما به‌درستی اجرا نمی‌شود. در صورت جدیت در مبارزه با قاچاق می‌توان به رونق تولید ملی کشور امیدوار بود.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار