کد خبر: 976892
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
استاندار مرکزی نتایج جلسه اخیر سه وزیر در مورد دو شرکت هپکو و آذراب را تشریح کرد و گفت: در این جلسه برای تأمین سرمایه در گردش این دو شرکت و نیز تقاضا برای محصولات آنان تصمیم‌گیری شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سیدعلی آقازاده در گفتگو با «فارس»، در مورد جلسه اخیر سه وزیر در‌باره بررسی مشکلات شرکت ماشین‌سازی هپکو و آذراب گفت: پیرو جلسات قبلی درباره حل مشکل هپکو و آذراب وزیران صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه با معاونان وزیر، مدیران‌عامل بانک‌های کشاورزی و ملی، رئیس و معاون سازمان خصوصی‌سازی، بنده به عنوان استاندار مرکزی حضور داشتیم.

وی گفت: سه وزیر در این جلسه تأکید بر حمایت همه‌جانبه از تولید و رفع مشکلات دو شرکت هپکو و آذراب داشتند. در مورد آذراب بحث بر این بود که مشکل نقدینگی برای سرمایه در گردش آذراب حل شود و هم حقوق کارگرانی که از شهریور و مهرماه امسال طلب دارند، پرداخت شود، بنابراین مصوب شد ۱۵ میلیارد تومان وام از طریق بانک کشاورزی ظرف ۱۰ روز به شرکت آذراب پرداخت شود و مدیریت آذراب نیز قول داد تا پایان آبان ماه حقوق شهریور و مهرماه را بپردازد.

طلب ۶۰ میلیارد تومانی آذراب
آقازاده در مورد سفارش برای خدمات آذراب نیز گفت: شرکت آذراب مثل هپکو مشکل سفارش خرید ندارد، بلکه آذراب از طریق شرکت‌های صنایع پتروشیمی، پالایشی، نیروگاهی و سایر صنایع تقاضا‌هایی مانند ساخت دیگ‌های سنگین بخار و سایر تجهیزات دارد و در حال حاضر آذراب نزدیک ۶۰ میلیارد تومان بابت انجام خدمات قبلی از شرکت‌ها و دولت طلب دارد؛ یعنی کار انجام شده، ولی به دلیل مشکلات شرکت‌های متقاضی هنوز پول دریافت نکرده‌اند، بنابراین قرار شد مدیریت آذراب دنبال کسب طلب این شرکت بابت خدمات انجام شده برود.

قرارداد ساخت ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات در هپکو امضا می‌شود
استاندار استان مرکزی در مورد شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) گفت: در جلسه شنبه‌شب سه وزیر قرار شد، باقیمانده تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی که تاکنون ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده و ۳۵ میلیارد تومان مانده، از طریق بانک ملی تأمین و پرداخت شود و قرارداد سفارش تولید و تحویل ۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین برای سازمان راهداری کشور تولید شود و قرار شد این قرارداد به امضای مدیران این شرکت و سازمان راهداری برسد. همچنین قرار شد پیش‌پرداخت برای این قرارداد توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین شود و از طریق سازمان راهداری به شرکت هپکو پرداخت شود.

آقازاده همچنین گفت: قرار شد سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سفارش تولید و خرید ۸۰۰ دستگاه بیل‌مکانیکی متوسط و کوچک بکهو در مرحله اول انجام دهد و همچنین تعدادی غلتک راهسازی هم برای سازمان راهداری ساخته و تحویل شوند. از طرفی خانه معدن ایران قرار شد بخشی از ماشین‌آلات تولید هپکو را پیش‌خرید کنند و تعدادی لودر و ماشین‌آلات معدن از این شرکت ایرانی پیش‌خرید کنند.

آقازاده این را هم گفت که صنایع معدنی مثل گلگهر، مس ایران، چادرملوی یزد هم قرار شد برای اورهال و تعمیر دستگاه‌های خود از هپکو استفاده کنند و تقاضای خدمات بدهند. استاندار مرکزی تأکید کرد: به این ترتیب سهام هپکو به میزان ۷۲/ ۶۰ درصد به سازمان خصوصی‌سازی منتقل شد و قرار شد این میزان از سهام به بخش، پس از بررسی‌ها و ظرف شش ماه از طریق فرابورس به بخش غیردولتی واگذار شود.

دلیل عدم تأمین ماشین‌آلات در قرارداد قبلی
استاندار مرکزی در پاسخ به این پرسش که هپکو در قرارداد‌های قبلی برای تعمیر ماشین‌آلات برای وزارت راه عمل نکرد، گفت: قرارداد‌های قبلی به شکل کامل قرارداد بسته نشده‌بود و مدیریت وقت هپکو پیگیر این قرارداد‌ها نبود. باید منابع آن قرارداد از طریق سازمان برنامه و بودجه تأمین می‌شد که آن بودجه هم تأمین نشد و از طرفی مدیریت وقت هپکو هم پیگیری نکرد، در حالی که در جلسه شب گذشته، نمایندگان سه وزارتخانه صنعت، کار و اقتصاد بودند که قرار شد از سازمان برنامه بودجه این منابع را پیگیری کنند.

آقازاده در پاسخ به این پرسش که آیا ظرف شش ماهی که قرار است سهام هپکو نزد سازمان خصوصی‌سازی واگذاری شود، مدیریت این شرکت چگونه خواهد بود، آیا حقوق کارگران توسط خصوصی‌سازی پرداخت می‌شود، گفت: مالکیت در این مدت با سازمان خصوصی‌سازی به نمایندگی از دولت است، اما تأکید بر این است که تولید در هپکو شروع شود و از محل تولید، حقوق کارگران توسط سازمان خصوصی‌سازی پرداخت شود و این قرارداد‌هایی که در جلسه دیشب تصویب شد، قرار است حقوق کارگران از آن محل پرداخت شود.

آقازاده در مورد اینکه آیا شرکت هیدرواطلس از هپکو خلع ید شده‌است، گفت: آن شرکت به صورت کامل کنار گذاشته شد و هم‌اکنون سازمان خصوصی‌سازی مالک ۷۲/ ۶۰ سهام هپکو شده و مدیرعامل جدید هم آقای روغنی گلپایگانی در هپکو هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار