کد خبر: 976210
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
وجود آدم‌هایی مانند او در ادوار گوناگون تاریخ، به ما می‌گوید: که انسان تا لحظه مرگ، در خور انتخاب‌های خوب است و می‌تواند دفتر حیات خویش را به عاقبت به خیری ببندد. خدایش رحمت کند.
سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، بمناسبت سالروز شهادت «طیب حاج رضایی»، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
 
 عالمان اخلاق بار‌ها گفته اند: در ضمیر خوبان و بدان عالم، گاه صفاتی پنهان است که پس از دهه‌ها رخ می‌نماید و شگفتی می‌آفریند. طیب حاج رضایی را در زمره "فرومایه گان" می‌شناختند، اما با رفتاری غیر منتظره نشان داد که در عداد "عیاران" و "فتیان" است. با این همه کسانی که پیش از خرداد چهل و دو یش را گزارش کرده اند، به رغم همه سیئاتش، می‌گویند: می‌شد در جبین او عاقبت به خیری را خواند، به خاطر ارادتش به سالار شهیدان (ع) و دستگیری هایش از ضعفا. او نه سیاسی بود و نه بی پول، هم از این روی به دلیل مطامع مالی در بیست و هشت مرداد شرکت نجست، از علمای دین شنیده بود: چپ‌ها دارند قدرت می‌گیرند و کیان دین را تهدید می‌کنند! به خاطر همین وجدان بیدار بود که رفته رفته و تقریبا از اواسط دهه سی، از شاه و دستگاهش فاصله گرفت. مرحوم احمد صدر حاج سید جوادی به نگارنده گفت: "در همان دوره طیب از سربند عدم پرداخت بخشی از دیون خود، به زندان افتاده بود. آیت الله طالقانی با من-که در آن دوره در دستگاه قضایی بودم- تماس گرفت و گفت: با طیب مدارا کنید، او دیگر آدم سابق نیست! "

پیش‌تر گفتم که طیب در وقایع پانزده خرداد نقش موثری نداشت. شاه و ساواک برای جفت و جور کردن ادعا‌های خود در باره آن روز، دنبال چند قربانی می‌گشتند و او و حاج اسماعیل رضایی را یافته بودند! یکی از جذاب‌ترین نماد‌های صداقت او، در دادگاهش بروز یافت. پیراهن را بالا زد و خالکوبی چهره رضاخان را نشان داد و گفت: "همان چیز که روزی باعث شد که این چهره را بر بدنم نقش کنم، امروز هم باعث شده که بگویم نه آقای خمینی را دیده ام و نه از او پول گرفته ام! ".

وجود آدم‌هایی مانند او در ادوار گوناگون تاریخ، به ما می‌گوید: که انسان تا لحظه مرگ، در خور انتخاب‌های خوب است و می‌تواند دفتر حیات خویش را به عاقبت به خیری ببندد. خدایش رحمت کند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار