کد خبر: 975412
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
نگرانی آذربایجان‌شرقی از بابت خطرات زیست محیطی
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی در رابطه با نگرانی استان از بابت خطرات زیست محیطی، گفت: با توجه به اینکه استان قطب مواد شیمیایی و جاده ترانزیتی حمل مواد شیمیایی است، از این‌رو قرارگاه شیمیایی در استان تشکیل شده است.

محمدباقر آقایی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی  در نشست خبری خود به‌مناسبت هفته نکوداشت پدافند غیرعامل اظهار کرد: اگر به تاریخچه پدافند غیرعامل نگاه کنیم، قطعا این موضوع از بدو خلقت انسان بوده و ادامه یافته است، چراکه  انسان‌های اولیه برای اینکه در برابر تهدیدات مختلف از خود دفاع کنند به ارتفاعات و غارها پناه می‌برند که این همان پدافند غیرعامل است.  

وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم در برابر تهدیدات آسیب نبینیم، باید از خود دفاع کنیم که  لازمه آن رعایت پدافند غیرعامل است.

آقایی ادامه داد: دفاع بر دو بخش دفاع عامل و غیرعامل است که دفاع عامل  با استفاده از تسهیلات نظامی انجام می‌گیرد و نمونه آن را در هشت سال دفاع مقدس تجربه کردیم و نوع دوم دفاع نیز غیرعامل بوده که بدون استفاده از اسلحه و مجموعه نظامی می‌باشد.  

وی تصریح کرد: دفاع غیرنظامی فطری‌ترین و صلح‌آمیزترین و کم هزینه‌ترین دفاع است که باید در زمان آرامش انجام گیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اگر می‌خواهیم  استراتژی دفاع را تدوین کنیم، باید آن را در شرایط صلح تدوین کنیم، گفت: یک استراتژیک‌های مشهور چینی گفته است که اگر طالب صلح هستید پس آماده جنگ باشید.

آقایی با اشاره بر اینکه معتقدیم که حمله شکل بسیار ضعیف جنگ و دفاع شکل بسیار قوی است، توضیح داد: شکست‌ناپذیری در دفاع اولین ضربه را می‌زند به‌طوریکه برنده کسی نیست که آخرین ضربه را می‌زند بلکه  کسی است که آخرین ضربه را تحمل می‌کند.  

وی متذکر شد: ما باید تا مادامی که جا دارد خود را توانمند نگه داریم و  با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران همچنین و داشتن مرز مشترک ایجاب می‌کند تا پدافند غیرعامل را رعایت کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی بیان داشت: با توجه به شکل و ماهیت تهدیدها باید خود را به روز کرده و تهدیدها را رصد  و پایش کنیم تا هر کدام از تهدیدها یک سناریو تعریف کنیم و با اجرای رزمایش و مانور برای شرایط بحرانی آماده باشیم.

وی با تاکید بر اینکه آرامش رهایی از طوفان نیست، بلکه آرام زندگی کردن در مقابل طوفان‌هاست، گفت: با توجه بر اینکه پدافند غیرعامل با تاخیر در کشور شکل گرفته است ولی برابر فرمایش رهبری باید با اقدام جهشی وارد عمل شویم.


آقایی ابراز کرد: پدافند غیرعامل در مورخ ۸ آبان ۱۳۸۲ برابر فرمان رهبری در کشور شکل یافت و از این‌رو از هشتم ماه سال‌جاری پدافند غیرعامل با شعار مقاومت بازدارندگی با رونق تولید شروع خواهد شد و تا ۱۴ آبان ماه ادامه خواهد داشت.  

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: این هفته فرصتی است تا برنامه‌های متنوع و فراگیر را اجرا کرده و دستاورد پدافند غیرعامل را عملی کنیم.  

وی اضافه کرد: برنامه‌های این هفته در جهت مقابله با تهدیدات است تا بتوان درک و احساس مشترک بین مدیران ایجاد کنیم و از ظرفیت و توانمندی آنها استفاده کنیم.

آقایی با اشاره بر اینکه دیگر از تئوری رد شده و باید وارد اقدامات عملی شویم، افزود: البته تاکید استاندار آذربایجان‌شرقی نیز روی اقدامات عملی می‌باشد تا بتوان به یک مصونیت برسیم.
 

اقدامات پدافند غیرعامل فراجناحی و فرادولتی بوده و یک تکلیف ملی است

وی با تاکید بر اینکه اقدامات پدافند غیرعامل فراجناحی و فرادولتی بوده و یک تکلیف ملی است، ادامه داد: از رسانه‌ها درخواست داریم تا به این تکلیف ملی خود عمل کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: الان دیگر  صحنه افکار عمومی به صحنه جنگ تبدیل شده است و موفق فردی است که برتری عقاید در بخش محوری جامعه را در دست گیرد.  

وی اضافه کرد: در حال حاضر دنیا روی پیشبرد جنگ رسانه توجه می‌کند به‌طوریکه ترکیب آرایش نظامی در سطح بین‌المللی با هدف تشدید افکار عمومی و نفوذ فرهنگی، فکری و سیاسی به خاطر براندازی نظام با بهره‌گیری از قدرت نرم در حال حرکت است.  

آقایی به ابزار رسانه‌ای از قبیل  دیداری، شنیداری، ماهواره‌ای، کانال و رسانه‌های دیجیتالی اشاره کرد و گفت: برای مثال ماهواره صندوق پستی انفرادی برای تغییر ذهنیت یک جامعه است.
 

 برنامه غیرایرانی کردن ایرانی‌ها

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی توضیح داد: دشمن در تلاش است تا با رسانه بتواند برنامه غیرایرانی کردن ایرانی‌ها ( آمریکایی کردن غیرآمریکایی‌ها) را پیش ببرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور برای اهمیت و حیاتی بودن افکار عمومی اجماع نظری نیست، افزود: ضرورت دارد تا حداقل جامعه رسانه نسبت به این موضوع دغدغه داشته باشند.  

آقایی تاکید داشت: پدافند غیرعامل بدون رسانه نمی‌تواند همه‌گیر شود و ما معتقدیم که خبرنگاران افسران صیانت از دارایی حیاتی همان افکار عمومی هستند.

وی با اشاره بر اینکه رسالت و اهداف اصلی پدافند غیرعامل در سه بخش مهم صیانت از جان و اموال نردم، حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور و حفاظت و صیانت  از نظام مدیریتی و حاکمیتی کشور تقسیم می‌شود، افزود: نکته قابل توجه این است که رسانه نیز وظیفه نسبت به این سه بخش دارد.  

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی بیان داشت:  آموزش عمومی خبرنگاری و اصحاب رسانه در دستور کار است و تلاش می‌کنیم تا یک پدافند غیرعامل رسانه‌ای در استان تشکیل شود و کمیته‌بندی شود تا خبرنگاران با پدافند غیرعامل روابط تنگاتنگ داشته باشند.

وی اضافه کرد: از برخی خبرنگاران می‌خواهیم تا از حاشیه‌سازی دوری کنند.  

آقایی متذکر شد: همه دستگاه‌های استان و شهرستان‌ها برای نکوداشت این هفته تشکیل شده است که در این میان ظرفیت رسانه نسبت به اطلاع‌رسانی و حضور کارشناسان در رسانه فرهنگ پدافند غیرعامل بسیار مهم است.

وی در تشریح برنامه‌های نکوداشت هفته پدافند غیرعامل گفت: برنامه پیاده‌روی عمومی و خانوادگی همراه با جوایز با حضور مسوولان رده بالا، رونمایی از طرح جامع پدافند غیرعامل بعد از هفت سال، اطلاع‌رسانی در زمان بازی تراکتور و استقلال، برگزاری مانور و رزمایش‌های مختلف، حضور همکاران در مدارس برای آموزش از این دست برنامه‌ها برای هفته پدافند غیرعامل است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امسال شورای پدافند غیرعامل با ریاست استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شده و ۲۲ مصوبه پذیرفته شده است، یادآور شد: شورای پدافند غیرعامل شهرستان‌ها نیز با حضور فرماندهان برگزار شده و قرارگاه پدافند زیستی و سایبری نیز در کنار آن در حال فعالیت است.
 

 نگرانی استان از بابت خطرات زیست محیطی

وی در رابطه با نگرانی استان از بابت خطرات زیست محیطی، گفت: با توجه بر اینکه استان قطب مواد شیمیایی و جاده ترانزیتی حمل مواد شیمیایی است از این‌رو قرارگاه شیمیایی در استان تشکیل شده است که بازدیدهای سایبری و شیمیایی انجام می‌دهند.

آقایی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱ کارگروه فعال تخصصی در استان وجود دارد که اعضای آن کلیه دستگاه‌های اجرایی هستند.  

وی توضیح داد: تیم بازدید تخصصی زیستی در گمرک حاضر شده و برخی نواقص نیز احصا شده و به دستگاه‌های مربوطه ارسال شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در حوزه کالبدی تمام زیرساخت‌هایی که احداث می‌شود باید از پدافند غیرعامل استعلام بگیرند و ما نیز در زیرساخت‌های حیاتی تاکید بر طرح پیوست پدافند غیرعامل داریم که به همین منظور  تاکنون ۷ شرکت گرید دار شناسایی شده و در سایت نامشان درج  شده است.

وی یادآور شد: در قطار شهری بازدیدهای لازم انجام گرفته است و دستور رفع برخی نواقص خط یک داده شده است همچنین  طرح پیوست خط دو نیز به ما ارسال شده و در حال بررسی است.  
 

تیم‌های تخصصی پدافند غیرعامل آسیب‌ها را شناسایی می‌کنند

آقایی ابراز کرد: تیم‌های تخصصی پدافند غیرعامل آسیب‌ها را شناسایی می‌کنند به‌طوریکه برای نمونه اکثر شبکه‌ها اینترنت و اینترانت به هم وصل هستند که تلاش بر جداسازی آنها داریم که این امر در استانداری آذربایجان‌شرقی انجام گرفته است.

وی در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه آیا کشور و استان از نظر سایبری مورد تهدید قرار گرفته است، گفت:کشور آمریکا مدعی هستند که حمله سایبری انجام داده‌اند ولی با مصون‌سازی‌های صورت گرفته هیچ خطری ما را تهدید نکرده است و به عبارتی آمریکا هیچ کار تاثیرگذاری انجام نداده است.  

آقایی ادامه داد: شاید تعداد حملات سایبری روزانه هزاران مورد است ولی مصون‌سازی‌های  انجام گرفته مانع از ایجاد هرگونه مشکلی می‌شود.
 

موضوع سایت فرمانداری تبریز سایبری نبود

وی خاطرنشان کرد: حمله سایبری به فرودگاه تبریز گوشزدی شده بود تا نواقص را حل کرده و مصون‌سازی را بیشتر انجام دهیم.

آقایی ادامه داد: موضوع سایت فرمانداری تبریز نیز حمله سایبری نبود.

وی با اشاره بر اینکه در حوزه کالبدی ثقل‌بندی تمام مراکز را انجام داده و سطح‌بندی مراکز صورت می‌گیرد. گفت: طرح حفاظت از زیرساخت‌ها در اولویت اصلی قرار دارد به طوریکه از منظر انرژی مانور قطعی برق انجام گرفت که به همین منظور اکثر دستگاه‌های استان ژنراتور خریداری کرده‌اند و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد دستگاه‌های حیاتی دارای ژنراتور هستند.
 

 مشکلی از قبیل پسماند عفونی وجود ندارد

آقایی نحوه دفع و امحای پسماند را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز قدم‌های بزرگی در این خصوص برداشت و دیگر مشکلی از قبیل پسماند عفونی وجود ندارد.

وی توضیح داد: قبلا با شرکتی به نام کاسپین سبز قزوین قرارداد امحای پسماند شیمیایی و بیمارستانی را داشتیم که با مشکلاتی روبه‌ رو شد ولی الان با یک شرکتی مذاکره انجام داده‌ایم تا تمام مواد شیمیایی را به صورت اصولی دفع کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی یادآور شد: امسال دوره تربیت مربی برگزار شد که به تبع آن ۴۰ نفر آموزش دیدند.

وی ابراز کرد: انجام تبلیغات محیطی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، اجرای ۵۰۰ برنامه بعد از هفته پدافند غیرعامل از دیگر برنامه‌های ما می‌باشد.

آقایی با بیان اینکه پدافند غیرعامل در تمام کارخانجات و شهرک‌های صنعتی حضور دارد، تصریح کرد: اگر مشکلی در استان اتفاق افتاد بلافاصله می‌توان بر آن فائق آمد به طوریکه در مسائل زیستی دیگر از مدیریت جزیره‌ای رد شده‌ایم و مدیریت واحد شکل گرفته است.
 

رصد ۸۲ دستگاه در آذربایجان‌شرقی از نظر تهدیدات

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۸۲ دستگاه در استان از نظر تهدیدات رصد شده  و راهکارها نیز برای آنها ارائه شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: با حضور در ورزشگاه یادگار امام (ره) متوجه شدیم که درب‌های خروجی آن رو به داخل است که این در مواقع بحرانی مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کرد که دستور تغییر جهت آن داده شد و این نمونه‌ای از مناقصات احصا شده توسط کارشناسان پدافند غیرعامل است که با هزینه کم جلوی مشکلات زیاد را می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر