کد خبر: 975063
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
فرهنگ عمومی دچار آسیب شده است
نماینده، ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: در جامعه ما لزوما کتاب و فضای مجازی رقبای خطرناکی برای هم نیستند، چراکه از هر دو می‌توان برای افزایش سطح معلومات استفاده کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم  در هفتاد و هفتمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان که در نمایشگاه بین‌المللی تبریز و در کنار نمایشگاه کتاب برگزار شد، اظهار داشت: رشد و توسعه تمدن‌ها همواره ریشه در رشد فرهنگی جوامع داشته و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی نمی‌توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد گفت: نمایشگاه‌های کتاب فرصت خوبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی همچنین فروش ناشران هستند و نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی شمال‌غرب کشور این فرصت را برای اهالی کتاب در استان فراهم آورده است.

امام جمعه تبریز رشــد و توســعه تمدن‌ها را ریشــه در رشد فکری و فرهنگــی هر جامعه عنوان کرد و افزود: بدون رشــد فرهنــگ کتابخوانی در جوامــع، نمی‌توان به رشــد هیچ تمدنی دل خوش کرد.

وی با اشاره به رشــد رســانه‌های گوناگــون جمعــی تصریح کرد: تاکنون هیچ رســانه‌ای نتوانســته نقشی که کتاب در رشد تمدن‌ها داشته را ایفا کند.

آل‌هاشم گفت: این روز‌ها اینترنت یک راه سریع و آسان برای کسب اطلاعات است. اما در موضوعاتی که نیاز به بررسی دقیق و اطلاعات موثق است، باید از کتاب کمک گرفت.  

نماینده، ولی فقیه در استان با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی محدود به کشور ما نیست و در تمام دنیا این شبکه‌ها به بازار اطلاعات‌رسانی سلطه پیدا کرده‌اند، ادامه داد: اینکه شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش مطالعه شده باشند، موضوعی است که قدری جای تأمل دارد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان ساخت: بسیاری از کشور‌های پیشرفته که بسیار بهتر از ما به اینترنت دسترسی دارند، سرانه مطالعه بالایی دارند و این نشان می‌دهد به جز مسئله شبکه‌های اجتماعی، فرهنگ عمومی در جامعه ما قدری دچار آسیب شده است و سرانه مطالعه در کشور وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر گرانی کتاب به کاهش میزان مطالعه عمومی بیان داشت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، یک خانواده به سختی می‌توانند هزینه سنگین بابت کتاب بپردازند، از طرفی کتابخانه هم به اندازه کافی در دسترس مردم نیست.

نماینده، ولی فقیه در استان مشکلات نشر و نویسندگان را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد:  نویسنده برای نوشتن کتاب خوب، سال‌ها وقت صرف می‌کند، اما مشکلات حوزه نشر، چاپ، کاغذ، گرانی فرآیند چاپ و هزینه توزیع در نهایت بهای تمام‌شده کتاب را بالا می‌برد و دست‌آخر سودی برای کسی نمی‌ماند.

امام جمعه تبریز کتاب را منبع مهم و حیاتی برای حفظ و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی دانست و تاکید کرد: نمایشگاه کتاب تأثیر بسیاری در ارتباط و دیپلماسی فرهنگی دارد و این فرصت را ایجاد می‌کند که موسسات، ناشران و نویسندگان با هم ارتباط داشته باشند.

آل‌هاشم با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی از جمله سرفصل‌هایی است که در فکر و رفتار رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای عزیز از دیرباز تاکنون جایگاه منحصر به‌فردی دارد، یادآور شد: حضور چند ساعته رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب حاوی پیام مهمی است که شاید یک وجه آن تأکید دائمی ایشان به اهمیت مطالعه و کتاب است، ولی وجه دیگر پیام این حضور به شرایط کنونی کشور بر می‌گردد که با وجود همه این مشکلات، تأکید ایشان همچنان بر غنای فرهنگی و نیز نشان دادن آرامش خاطر نسبت به آینده کشور است.  

نماینده، ولی فقیه در استان توصیه به ترویج کتابخوانی را یک نکته مهم دیگر از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و ادامه داد: معظم‌له همواره در طول حضورشان در نمایشگاه کتاب، خصوصاً به مدیران نمایشگاه و به مدیران فرهنگی، می‌فرمایند " تأکید من بر ترویج مطالعه و کتابخوانی است. نه کتاب خریدن صِرف و نخواندن کتاب. مهم آن است که ما کتاب خواندن را ترویج بدهیم و توصیه بکنیم. "

بعداز این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم از غرفه‌های مختلف نمایشگاه کتاب بازدید و پای صحبت ناشران نشست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر