کد خبر: 974799
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کوتاهی سازمان‌ها در انجام وظایف قانونی در حفظ حریم وردخانه‌ها
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه بازگشایی حریم رودخانه‌ها بدون تعارف باید انجام شود، گفت: همه دستگاه‌های مسوول موظف به همکاری در این زمینه هستند.

جواد رحمتی در جلسه کارگروه طرح جامع خطرپذیری سیل استان، اظهار داشت: سیل در رفتار طبیعی خود خطرساز نیست، ولی مداخلات انسانی مانند تعرض به حریم و بستر رودخانه‌ها باعث شده است که برخی از نقاط در معرض تهدید سیل قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه قانون نیز حفظ حریم و بستر رودخانه‌ها و برخورد با تخلفات را پیش‌بینی کرده است، افزود: عدم رعایت قانون و کوتاهی برخی سازمان‌ها در انجام وظایف قانونی خود موجب تعرض به حریم رودخانه‌ها شده است.

رحمتی اضافه کرد: مسوولیت تعیین و حفظ حدود حریم و بستر رودخانه‌ها با شرکت آب منطقه‌ای است، اما اکنون این موضوع به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده که حل آن از عهده این سازمان به تنهایی بر نمی‌آید.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به آسیب‌ها و خسارات سیل در اوایل امسال، تصریح کرد: تردیدی نیست که آزادسازی حریم رودخانه‌ها باید انجام شود و همه دستگاه‌های مسوول موظف به همکاری هستند.

رحمتی در همین خصوص بر تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی نقاط خطرپذیر سیل استان با اولویت مراکز جمعیتی تأکید کرد و گفت: این نقشه‌ها به عنوان طرح بالادست و پیوست پدافند غیرعامل برای طرح‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین مشاوران پروژه‌های عمرانی را موظف به تهیه اطلاعات خطرپذیری سیل دانست و یادآور شد: مشاوران در این خصوص به استعلام از شرکت آب منطقه‌ای بسنده می‌کنند، در حالی که طبق قانون مشاور موظف است به هر نحوی اطلاعات لازم را در این خصوص تهیه کند.

رحمتی تأکید کرد: این موضوع باید در شرح خدمات مشاوران پروژه‌های عمرانی پیش‌بینی شود تا در صورت بروز خسارات احتمالی، تا دستگاه‌ها بتوانند مشاوران را ملزم به پاسخ‌گویی کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه از شناسایی یک‌هزار کیلومتر از نقاط حادثه‌خیز در مسیر رودخانه‌های استان خبر داد و بیان داشت: آزادسازی 500 کیلومتر از این مسیرها در سال‌جاری جزو برنامه‌های این شرکت است.

غفارزاده همچنین از تدوین طرح جامع خطرپذیری سیل استان شامل نقشه‌برداری، تعیین حدود بستر و حریم، رپرگذاری و بازگشایی و اصلاح مسیر رودخانه‌ها خبر داد و گفت: این طرح پس از تصویب در این کارگروه به شورای برنامه‌ریزی استان ارسال می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر